olie verversen

Mattheus

Die hard MF'er
7 dec 2007
392
0
zwijndrecht
ik heb een Honda CB750 DoHC uit 1978 (een brikkie dus)

nu heb ik alle olie afgetapt, nieuw oliefilter er in gedaan en wil nu olie bijvullen.

wat wil het geval? de olie uit het oliereservoir loopt NIET het blok in maar blijft in de tansk zitten.

wie weet wat het euvel kan zijn?

gr Mattheus
 
beste Mede MF gebruikers, het is idd zo dat er een aparte olietank zit onder het zadel met , jawel, een peilstok.
deze heb ik natuurlijk gevuld en ddan zou je denken dat hij moet doorlopen, jammer dat doet ie niet.
Maar zou het niet zo kunnen zijn dat er een oliepompje zit in het blok die eerst even moet "rond gaan"voor dat er wat olie onder in het blok komt?
of zit er ergens anders een vul opening verstopt?

ik wacht de antwoorden weer even af
 
Er zit zelfs een dubbele oliepomp in, een drukpomp die de olie door het blok pompt, en een terugvoerpomp, die zelfs een hogere capaciteit heeft, om het blok leeg te houden. Als je olie in je olietank giet en die zou doorlopen het blok in, dan zou die peilstok toch geen zin hebben?
 
Kijk dat zijn antwoorden waar ik wat aan heb, ik ben niet bekend met dit systeem maar ga ervan uit dat deze pas kan gaan werken als de motor wat slagen heeft gedraait, of zit ik fout?
 
Kijk dat zijn antwoorden waar ik wat aan heb, ik ben niet bekend met dit systeem maar ga ervan uit dat deze pas kan gaan werken als de motor wat slagen heeft gedraait, of zit ik fout?
Dat geldt natuurlijk ook voor het syteem met olie in het carter, maakt dus niet uit waar de olievoorraad zit, moet altijd eerst even draaien, vandaar dat je bij koude start rustig moet warmrijden, zodat de olie overal goed komt, de twee systemen hebben dus dezelfde opwarmregels.
 
ik heb een Honda CB750 DoHC uit 1978 (een brikkie dus)

nu heb ik alle olie afgetapt, nieuw oliefilter er in gedaan en wil nu olie bijvullen.

wat wil het geval? de olie uit het oliereservoir loopt NIET het blok in maar blijft in de tansk zitten.

wie weet wat het euvel kan zijn?

gr Mattheus

je hebt dus niet alle olie afgetapt, de tank zit nog vol.
het hoort ook in de tank.
met olie verversen tap je dus de tank af en vult deze met verse olie.
deze olie hoort niet in het carter te lopen.
als dat wel gebeurt (wet sumping) loopt je carter vol met olie en gaan je zuigers niet meer rond
 
Terug
Bovenaan Onderaan