Olie verversen

nonverba

MF'er
25 mrt 2010
87
0
Hi

Ik zag net dat men peilglaasje van de olie helemaal leeg was (in rechtstaande stand). Toch voelde of hoorde ik niks aan de motor?

Wat zijn de symptomen van laag olie peil?
 
Kan gebeuren dat hij leeg raakt, als je een klein beetje erbij gooit en je ziet weer wat in het peilglas is er niks aan de hand.
Dan vul je hem weer op tot het max en klaar.
Moet er een liter bij heb je wel een probleempje misschien.
Voor de rest gewoon goed in de gaten houden, moet je later weer wat bijvullen zou ik toch eens naar de garage gaan.
 
je moet je motor goed warm rijden, en daarna 3 minuten laten staan met de motor uit
na die 3 minuten kun je pas goed zien of je oliepeil te laag staat, wel de motor rechtop zetten dan;)

symptomen zul je niet meteen merken als het peil net te laag is, maar je motor slijt er harder door, je hebt minder smering.
 
Kan gebeuren dat hij leeg raakt, als je een klein beetje erbij gooit en je ziet weer wat in het peilglas is er niks aan de hand.
Dan vul je hem weer op tot het max en klaar.
Moet er een liter bij heb je wel een probleempje misschien.
Voor de rest gewoon goed in de gaten houden, moet je later weer wat bijvullen zou ik toch eens naar de garage gaan.


Maar een liter? op het ding waar ik het inkap staat "2600 mililiter" dat is 2,6 liter toch?
en hij was volledig leeg
 
euh neeje. Ik bedoelde dat hij echt helemaal leeg was. maar corsaro zei dat af en toe is een litertje bijvullen genoeg moet zijn. Maar er staat 2,6 l op.

Hoop gewoon dat er niks mis is, ben echt gek van die moto. Garagist vond niks speciaal dus kwam ik maar naar jullie.
 
Maar een liter? op het ding waar ik het inkap staat "2600 mililiter" dat is 2,6 liter toch?
en hij was volledig leeg
Als je olie net onder je peilglas zit gaat er max een half liter bij, je hebt namelijk daaronder je carter nog zitten waar het merendeel van je olie zit zeg maar.
Moet er toch meer bij dan toch maar eens langs de garage.
En net wat de andere zeggen, je motor even warm rijden en dan meten.
Zou hem nu in jou geval even bijvullen tot het midden van min/ max van je peilglas en kijken hoeveel er is ingegaan.
Is het weinig dan gewoon warm rijden daarna nog even kijken en goed bijvullen en dan goed in de gaten houden.
 
euh neeje. Ik bedoelde dat hij echt helemaal leeg was. maar corsaro zei dat af en toe is een litertje bijvullen genoeg moet zijn. Maar er staat 2,6 l op.

Hoop gewoon dat er niks mis is, ben echt gek van die moto. Garagist vond niks speciaal dus kwam ik maar naar jullie.
Wel goed lezen he, zeg als je een liter erbij moet doen je een probleempje kan hebben.
Een beetje erbij is niks ergs, dus zeg max een half liter.
 
GOOI ER NIET TE VEEL IN! GOOI ER NIET KLAKKELOOS 2,6 LITER BIJ.

Zo, das duidelijk.

Waarom? Dan gaat ie stuk :9

Een motor verbruikt olie, so be it. Je peilglas van leeg tot vol is afhankelijk van de motor misschien 200ml tot een liter.
 
Laatst bewerkt:
Voor de mensen die niet weten waarom je er niet zomaar te veel in kunt gooien:

Bij een te hoog olie-niveau kan je krukas gaan 'slaan' in het oliebad waardoor er schuim ontstaat (= niet goed) en als het via de ontluchting naar buiten komt heb je je luchtfilter straks vol olie. (= ook niet goed) :P
 
Voor de mensen die niet weten waarom je er niet zomaar te veel in kunt gooien:

Bij een te hoog olie-niveau kan je krukas gaan 'slaan' in het oliebad waardoor er schuim ontstaat (= niet goed) en als het via de ontluchting naar buiten komt heb je je luchtfilter straks vol olie. (= ook niet goed) :P


Dat niet alleen, had ook last van een slippende koppeling vanwege teveel olie
 
Hahaha, volgens mij heeft deze gozer niet echt door waar die 2,6 liter op slaat...

volgens mij heeft hij ook niet echt door hoe een peilglas werkt...

En het zou mij niet verbazen als hij er gewoon auto-motorolie in stopt...
 
2,6 liter is als je alles er uit laat lopen. Er zit nog wel wat in maar het nivo is lager dan het peilglas. Wat je in het peul glas zie is de bovenste 0,5-1 liter. Dus er kan nog beste 1,6 liter in zitten.
De juiste manier van peilen, warm/koud ed is per type verschillend.
Als je vaak korte ritjes maakt komt er condensvocht bij je olie. Als je dan eens een keer een langere tocht maakt verdampt al het water en is je oliepeil opeens een stuk lager.
 
Sowieso is 2,6L best wel weinig :? Volgens mij heeft hij het eerder over de koelvloeistof :+ Olie is meestal iets van 3,4L zonder filter, 3,6L met filter vervangen en bijna 4L als alles uit elkaar is geweest etc. (uiteraard verschillend per motor, maar hij rijdt een GSX-R600 dus denk dat dit wel op gaat) :P
 
Sowieso is 2,6L best wel weinig :? Volgens mij heeft hij het eerder over de koelvloeistof :+ Olie is meestal iets van 3,4L zonder filter, 3,6L met filter vervangen en bijna 4L als alles uit elkaar is geweest etc. (uiteraard verschillend per motor, maar hij rijdt een GSX-R600 dus denk dat dit wel op gaat) :P

Dat vershcilt gewoon echt per type. Niks raars aan.

Ik ben wel benieuwd: is het nou helemaal leeg, of is er niks in het peilglaasje te zien?

Scheelt in dit geval al weer een liter of 2....

En wanneer heb je voor het laatste gekeken?
 
Hi All

behalve studentje blabla

Probleem opgelost door nieuwe olie filter te laten zetten en er minerale olie in gedaan te hebben . Moet normaal bij oudere motos

Het verbruik van olie is nu ruim binnen de perken.

bedankt voor jullie berichtjes
 
Terug
Bovenaan Onderaan