Olie verversen

Jack be quick!!!

MF veteraan
10 nov 2003
2.425
1
Den Haag
Hi jongelui,

ik heb zoals bekend een FJR 1300 Yamaha uit 2duizend1.
Nou heb ik afgelopen zomer niet veel gereden, zeg maar gerust weinig. Zeg maar gerust
3200km. Is het nu echt nodig om de olie te verversen? Ik heb nm geen zin om puur en alleen voor mijn gemoedsrust onderhoud te plegen, het moet wel ze nut hebben. Voor de geld van die olie en filter kan ik ook een fles Lagavullin scoren. Je weet zelf.
Iemand een deskundige antwoord?

Pff een heel nieuwe topic zonder flauwekul valt niet mee zeg! :(
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij heb je ook nog een oliefilter. Die houd de olie toch ook schoon? Ik zeg zonde. Eerst maar es kijken of hij wilt starten blijft ie roken zoals de lagavullin smaakt zal ik het wel verversen met filter.

Eens, het is echt niet persee nodig om elk jaar te verversen, je doet dat meer voor de zekerheid...

Een jaartje overslaan kan echt geen kwaad, als je motor naar de klote gaat van een jaartje niet verversen was/is het dus gewoon geen goede motor waar toch al geen toekomst in zat...

Doe trouwens wel, als je gaat verversen, ook altijd ook je oliefilter vervangen.
Is een kleine moeite, en het hoort gewoon bij het verversen, simpel.

Jaartje overslaan kan echt geen kwaad.

Als de olie nog mooi helder is zou ik er geen moeite mee hebben, als het zo zwart als roet ziet zou ik het dan wel weer verversen.
Persoonlijk kijk ik daar meer naar.

Ik probeer de gewoonte te houden van elk jaar verversen, maar als de olie er nog mooi uitziet kan je zoiets best een half jaartje uitstellen.

edit : We hebben het hier trouwens ook niet over een gigantische high performance motor die 1 miljard rpm maakt, of over een oude gevoelige oldtimer, dus niet te moeilijk doen, kijken of de olie nog mooi is, en zo ja, lekker gaan rijden :)
 
Laatst bewerkt:
Hygroscopische olie? testen met een hygrometer?

Ik dacht dat motorolie die in contact staat met de buitenlucht zuur wordt en daarmee (zelfs als het redelijk schoon lijkt) de boel kan aantasten.. Je kan daarom denk ik beter de PH waarde meten dan er een hygrometer in hangen.

Trouwens, je kan een redelijk vochtige motorolie toch gewoon droog rijden?
Olie wordt niet zo snel zuur, er zit een toevoeging in die dit tegengaat. Na verloop van tijd is deze toevoeging (kaliumhydroxide) "op" en dan pas kan de olie zuur worden.
 
Laatst bewerkt:
tussen de 6850 en 9012 km per jaar...........tuurlijk......
allemaal pretkilometers hé.......naar Sate Dara of naar de Hells Angels, of kilometers achter iemand aan die zijn voeten raar op zijn steppie heeft staan..........

sjonge, misschien moet je toch maar van die fles afblijven. Dan hou je genoeg geld over om elk jaar je olie te verversen
 
Laatst bewerkt:
Helemaal mee eens!

Wat een kwats om ieder jaar olie te wisselen zeg. Rij het ding de eerste keer rustig warm, niks aan de hand. Je kan ook van je geld af WILLEN natuurlijk.

Het is niet altijd kwats. Mijn Honda Magna 1988 liep echt wonderbaarlijk soepelder en stiller na de oliewissel, nadat ik een jaar over geslagen had. Onder het motto weinig kms, kunnen we wel een jaartje overslaan.
 
Laatst bewerkt:
tja.... een nieuwe(re) fiets als zo'n FJR zal waarschijnlijk niet al teveel uitlaatgassen en condens in z'n olie dumpen, tenzij een hele hoge kilometerstand. Misschien even kijken naar de kleur maar als datr er nog goed uitziet zou ik het niet doen. Aan de andere kant, wat is de prijs van een fles olie en een filter op zo'n fiets? Als je de vraag al stelt kan je het net zo goed doen als je gemoedsrust nodig hebt :)
 
tussen de 6850 en 9012 km per jaar...........tuurlijk......
allemaal pretkilometers hé.......naar Sate Dara of naar de Hells Angels, of kilometers achter iemand aan die zijn voeten raar op zijn steppie heeft staan..........

sjonge, misschien moet je toch maar van die fles afblijven. Dan hou je genoeg geld over om elk jaar je olie te verversen



Het leven is te kort om van de fles af te blijven. En het lost vele problemen op ;)
Zit je soms zelf gek met je voeten op je steppies? Je voelt je wel erg aangesproken.
 
Laatst bewerkt:
Ik zie regelmatig berichten in tijdschriften voorbijkomen de aangegeven dat al dat verversen onzin is.
Er is zelfs een setje te koop dat ongeregeldheden gewoon uit de olie halen en olie verversen voor eeuwig overbodig maken.
(Stond in de autoweek).
Hmmm... beetje vocht in de olie? rijd dan ook eens lekker door en laat de zaak op temperatuur komen!
Ben je behalve dat beetje vocht meteen het beetje onverbrande benzine kwijt.
Ik heb 3 motoren staan en sla wel eens een jaartje over, OF ik vervang de olie en laat het filter een jaartje zitten.
 
Er is zelfs een setje te koop dat ongeregeldheden gewoon uit de olie halen en olie verversen voor eeuwig overbodig maken.
(Stond in de autoweek).

O ja, dan is het de waarheid ;) .

Als olie versleten is dan is er geen wondermiddel om het ongedaan te maken. Je kan het filteren tot het er zo goed als nieuw uit ziet, maar je houdt chemische aantasting door oxidatie, mechanische aantasting door slijtage van bewegende delen in de olie en de additieven (anti-corrosie, frictie verminderaars, etc.) verliezen hun werking

Kortom: De olie verliest zijn werking nu eenmaal in de loop der tijd. Maar als mijn motoren een jaar geparkeerd staan, dan is dat geen reden om de olie te verversen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan