Olie verversen

Jack be quick!!!

MF veteraan
10 nov 2003
2.425
1
Den Haag
Hi jongelui,

ik heb zoals bekend een FJR 1300 Yamaha uit 2duizend1.
Nou heb ik afgelopen zomer niet veel gereden, zeg maar gerust weinig. Zeg maar gerust
3200km. Is het nu echt nodig om de olie te verversen? Ik heb nm geen zin om puur en alleen voor mijn gemoedsrust onderhoud te plegen, het moet wel ze nut hebben. Voor de geld van die olie en filter kan ik ook een fles Lagavullin scoren. Je weet zelf.
Iemand een deskundige antwoord?

Pff een heel nieuwe topic zonder flauwekul valt niet mee zeg! :(
 
Laatst bewerkt:
Kleur van de olie zegt niets over de staat van de olie

Vervangen kun je per jaar doen, wil je besparen? Dan doe je het filter niet. Je olie kan verzuren maar het filter kan alleen van het rijden volraken toch?

Wil je ook op de olie besparen? Laat je toch iets minder weg lopen zodat er minder nieuw inhoeft, zo kost het je minder :)

Wat voor olie zit er nu in?
 
Mijn Nissan heeft er al weer 60.000 opzitten met action-olie. De goedkope 10w40 troep welteverstaan. Nooit ververst, nooit het oliefilter ververst maar wel af en toe wat olie bijgevuld. Stomme ding is nog steeds niet overleden. Snap er niks van.....wil van de auto af maar dat kreng sterft niet! :(
 
Mijn Nissan heeft er al weer 60.000 opzitten met action-olie. De goedkope 10w40 troep welteverstaan. Nooit ververst, nooit het oliefilter ververst maar wel af en toe wat olie bijgevuld. Stomme ding is nog steeds niet overleden. Snap er niks van.....wil van de auto af maar dat kreng sterft niet! :(
Dat heb ik met mijn schoonmoeder.
 
Ik heb juist een artikel gelezen op De nieuwste auto's van "Hoe vaak moet ik de oliefilter vervangen" er staan daar heel nuttig informatie op voor mensen die vast zitten met deze vraag.

Misschien kun je dit stukje beter even herschrijven:
Tenzij u met een antiek voertuig met het motorsysteem bijna prehistorische puinfilter rijdt, is de 7.500 kmsregel een mythe, tenzij u met een antiek voertuig rijdt met het motorsysteem bijna prehistorische puinfilter niet zo efficiënt is. Elk voertuig is een beetje anders, maar het gemiddelde aantal kilometers om dichter bij ongeveer 7.500 te wachten.

Succes met je website!!
 
Verhaal klopt ook niet,synthetische olie houd je filter niet schoner,door de sterkere reinigende werking
zal synthetische olie meer vuil afvoeren en daardoor het filter nog sneller vervuilen ,en nog meer als je synthetische olie gaat
gebruiken in een voertuig wat op gewone minerale heeft gereden.
 
Het is niet nodig om zo vroeg al olie te verversen. wachten tot er 8-10 duizend km bij is gereden dan pas denken aan vernieuwen olie incl. filter. Olie die er nu in zit is nog prima in orde. Allerbelangrijkste is om de motor (ook in de winter niet) niet zomaar even te starten en stationair te laten lopen. Mocht je toch een keer de motor warm willen rijden, dan beste een rit plannen van minimaal 80-100 km.
 
Het is niet nodig om zo vroeg al olie te verversen. wachten tot er 8-10 duizend km bij is gereden dan pas denken aan vernieuwen olie incl. filter. Olie die er nu in zit is nog prima in orde. Allerbelangrijkste is om de motor (ook in de winter niet) niet zomaar even te starten en stationair te laten lopen. Mocht je toch een keer de motor warm willen rijden, dan beste een rit plannen van minimaal 80-100 km.

Eens! mooi laten zitten! allemaal bangmakerij om maar te kopen!

Of je moet je kind naar school brengen 100 meter verderop 5 x in de week op je moteur :z

En starten mag best! flink warm stoken met iets hoger toerental, 1000-1500 rpm
Ook goed van doorspoelen van je carbs👍


*O*
 
Eens! mooi laten zitten! allemaal bangmakerij om maar te kopen!

Of je moet je kind naar school brengen 100 meter verderop 5 x in de week op je moteur :z

En starten mag best! flink warm stoken met iets hoger toerental, 1000-1500 rpm
Ook goed van doorspoelen van je carbs👍


*O*
Blij dat ik geen carbs meer heb. :P
Zeven maanden stilstand en starten - lopen.
Jaar in, jaar uit..

Wat is die website ruk trouwens.
Geweldig. _O-
 
Blij dat ik geen carbs meer heb. :P
Zeven maanden stilstand en starten - lopen.
Jaar in, jaar uit..

Wat is die website ruk trouwens.
Geweldig. _O-
En dan maar hopen dat je geen storing in je injectie elektronica krijgt,want dan ben je aan de beurt,geef mij maar ouderwetse carbs.
staat ook geen 7 maanden stil maar word wekelijks gebruikt het hele jaar door,112000km zonder problemen.:]
 
Hoe kan het dan dat op sommige dingen het wel goed functioneert als olie heel lang blijft zitten??
Voorbeelden: olie in schokdempers na 20 jaar nog goed
olie in een garagekrik na 20 jaar nog goed.
olie in een compressor na 20 jaar nog goed.
olie in een (auto)versnellingsbak na 20 jaar nog goed.
olie in een automatische versnellingsbak na 20 jaar nog goed.
Waarom moet dan in een motor elk jaar ververst worden?
Ik denk ook dat het flauwekul is.
Mijn oom heeft 4T grasmaaiers en andere 4T tuinmachines die nog nooit ververst zijn. En die doen het nog steeds goed.
Zijn auto wordt dagelijks wel 4 keer alleen in en uit de garage gereden en stukjes van hooguit 5 km.
Daar is al 4 jaar geen olie ververst en doet het nog steeds prima.
Ik denk dat we veel te bang zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan