Olie verversen

Jack be quick!!!

MF veteraan
10 nov 2003
2.425
1
Den Haag
Hi jongelui,

ik heb zoals bekend een FJR 1300 Yamaha uit 2duizend1.
Nou heb ik afgelopen zomer niet veel gereden, zeg maar gerust weinig. Zeg maar gerust
3200km. Is het nu echt nodig om de olie te verversen? Ik heb nm geen zin om puur en alleen voor mijn gemoedsrust onderhoud te plegen, het moet wel ze nut hebben. Voor de geld van die olie en filter kan ik ook een fles Lagavullin scoren. Je weet zelf.
Iemand een deskundige antwoord?

Pff een heel nieuwe topic zonder flauwekul valt niet mee zeg! :(
 
Laatst bewerkt:
Hoe kan het dan dat op sommige dingen het wel goed functioneert als olie heel lang blijft zitten??
Voorbeelden: olie in schokdempers na 20 jaar nog goed
olie in een garagekrik na 20 jaar nog goed.
olie in een compressor na 20 jaar nog goed.
olie in een (auto)versnellingsbak na 20 jaar nog goed.
olie in een automatische versnellingsbak na 20 jaar nog goed.
Waarom moet dan in een motor elk jaar ververst worden?
Ik denk ook dat het flauwekul is.
Mijn oom heeft 4T grasmaaiers en andere 4T tuinmachines die nog nooit ververst zijn. En die doen het nog steeds goed.
Zijn auto wordt dagelijks wel 4 keer alleen in en uit de garage gereden en stukjes van hooguit 5 km.
Daar is al 4 jaar geen olie ververst en doet het nog steeds prima.
Ik denk dat we veel te bang zijn.
Wat is je definitie van goed?
 
Hoorde laatst van een (auto)garage houder dat het verversen van remolie ook onzin is in ons vlakke land.
Alleen als je in de bergen rijdt dan is het nodig om de remolie te verversen zei hij.
Hier in het vlakke Nederland hoef je nooit te verversen.
En ik ken mensen die dat dus ook nooit doen.
Gevaarlijk of niet???
Ik weet niet meer wie ik moet geloven.
 
Maar het is een feit dat dat spul hygroscopisch is, dus water aantrekt. En water kun je samendrukken, in tegenstelling tot remvloeistof. In een ideale wereld is het remsysteem een gesloten systeem waar geen vocht bij kan. Maar we leven blijkbaar niet in een ideale wereld.
 
Hoorde laatst van een (auto)garage houder dat het verversen van remolie ook onzin is in ons vlakke land.
Alleen als je in de bergen rijdt dan is het nodig om de remolie te verversen zei hij.
Hier in het vlakke Nederland hoef je nooit te verversen.
En ik ken mensen die dat dus ook nooit doen.
Gevaarlijk of niet???
Ik weet niet meer wie ik moet geloven.
Ik heb aardig wat verstopte remsystemen gezien bij motorfietsen door te weinig onderhoud.
Zo ver wil je gewoon niet komen. Gewoon vervangen volgens voorschrift (of iets later :+ ).
 
Maar het is een feit dat dat spul hygroscopisch is, dus water aantrekt. En water kun je samendrukken, in tegenstelling tot remvloeistof. In een ideale wereld is het remsysteem een gesloten systeem waar geen vocht bij kan. Maar we leven blijkbaar niet in een ideale wereld.
Het gaat niet alleen om samendrukken of koken, het feit dat het water aantrekt betekend corrosie, en dat wil je ook niet.
 
Het gaat niet alleen om samendrukken of koken, het feit dat het water aantrekt betekend corrosie, en dat wil je ook niet.
Puntje van het vuil is ook een valide hoor. Als ik bij mijn achterrem na een jaar de vloeistof vervang zit er altijd wat zwarte drab in het reservoir. Die heeft wel een oude remleiding. Voorrem, met moderne staalomvlochten leiding heeft dat niet.
 
Hier in het vlakke Nederland hoef je nooit te verversen.
En ik ken mensen die dat dus ook nooit doen.

I

Je geeft het antwoordt zelf al. De mensen die jij kent rijden, ook nog steeds vrolijk rond. En dat al jaar en dag lang. Het zelfde geldt voor motorolie, zolang er maar voldoende in zit, is er niets aan de hand, en kan je gewoon door blijven rijden. Jaar en dag lang. de rest is alleen maar commercie.
 
Verhaal klopt ook niet,synthetische olie houd je filter niet schoner,door de sterkere reinigende werking
zal synthetische olie meer vuil afvoeren en daardoor het filter nog sneller vervuilen ,en nog meer als je synthetische olie gaat
gebruiken in een voertuig wat op gewone minerale heeft gereden.
Zijn er mensen die dat doen? Ja als je toch lagers gaat vervangen...
 
Je geeft het antwoordt zelf al. De mensen die jij kent rijden, ook nog steeds vrolijk rond. En dat al jaar en dag lang. Het zelfde geldt voor motorolie, zolang er maar voldoende in zit, is er niets aan de hand, en kan je gewoon door blijven rijden. Jaar en dag lang. de rest is alleen maar commercie.
Niets nee?
 
@JanHeinEhv

Als jij een garage houder gelooft die remvl verv onzin vind dan zou ik bij hem onderhoud doen.
Heb je een lekker lage rekening en een mooi opgepoetste olie filter heerlijk toch.
Wil je tegen deze garage houder vertellen dan remvloeistof hygroscopisch is en dus corrosie veroorzaak in het remsysteem in het mooie vlakke Nederland. *O*
 
Die corrosie is het minste probleem, water kookt ook veel sneller dan remvloeistof...
Veel motoren maken relatief weinig kilometers en worden zo nu en dan in het weekend gepakt voor een ritje over de dijk. Dan zijn de omstandigheden niet zo kritisch als in de bergen of een drukke ochtend/avondspits. Het probleem komt dan vaak pas naar boven als er corrosie is in het systeem. Ik heb meerdere remvloeistof reservoirs moeten reinigen alsof het een beerput was. _O-
En er was zelfs dan nog enige remwerking.
 
Ik heb in 40 jaar sleutelen aan motorfietsen nog niet 1 remsysteem meegemaakt dat dienst weigerde bij
motoren die regelmatig gebruikt werden,wel bij motoren die lang hadden stilgestaan.
Ook heb ik rempompen kunnen weggooien die ik in de kast had liggen ,die corroderen heel snel.
Ik zal dan ook geen 2ehands rempomp kopen.
 
Hoe kan het dan dat op sommige dingen het wel goed functioneert als olie heel lang blijft zitten??
Voorbeelden: olie in schokdempers na 20 jaar nog goed
olie in een garagekrik na 20 jaar nog goed.
olie in een compressor na 20 jaar nog goed.
olie in een (auto)versnellingsbak na 20 jaar nog goed.
olie in een automatische versnellingsbak na 20 jaar nog goed.
Waarom moet dan in een motor elk jaar ververst worden?
Ik denk ook dat het flauwekul is.
Mijn oom heeft 4T grasmaaiers en andere 4T tuinmachines die nog nooit ververst zijn. En die doen het nog steeds goed.
Zijn auto wordt dagelijks wel 4 keer alleen in en uit de garage gereden en stukjes van hooguit 5 km.
Daar is al 4 jaar geen olie ververst en doet het nog steeds prima.
Ik denk dat we veel te bang zijn.


Hier heb je wel een dikke punt,olie verversen is bangmakerij, alleen soms bijvullen moet voldoende zijn.:?
 
Overmatig aanlopende remmen is misschien geen dienst weigeren, maar toch redelijk ongewenst gedrag veroorzaakt door vervuiling en corrosie.
En als je bijvoorbeeld goed voor je motor zorgt is de onderhoudsinterval twee jaar of 20.000 km voor je schokbrekers en voorvork. Althans mijn Hyperpro set op alle drie de motorfietsen. Verse olie + veren check bij de voorvork. Controle achterschokbreker. :)
 
Wederom het probleem van te veel meningen, soms gebaseerd op shady websites.

Ik ververs gewoon lekker mijn olie, koelvloeistof, versnellingsbak olie, remvloeistof en stuurbekrachtigingsvloeistof wanneer nodig (km, tijd of standaard eens in de 2 jaar).

Het is vrij complex (vind ik zelf) en vervangen kost tientjes en hoeft niet dagelijks.

Kwalitatief goede olie, maar ook een goede prijs: MPM.

Auto gekocht, preventief alles doen want ik kan niet ruiken wanneer het voor het laatst is gebeurd en of de garage wel zo eerlijk is.

Olie, het blijft een dingetje...
Misschien eens een topic met echte feiten van een kenner/expert en geen shit aannames en ik heb gehoord dat.

Als ik twijfel, in dit geval stil staan, gewoon alleen nieuwe olie er in. Maar ik hou dan boel dan ook graag netjes en goed onderhouden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan