Olie verwisselen,

Dimis

MF veteraan
27 nov 2007
1.016
18
Hallo!

Ik heb de search al gebruikt, maar kon niet echt vinden waar ik naar op zoek ben. Ik heb een Kawasaki ZX6R uit 2007, en ga voor het eerst mijn olie verwisselen. Ik kon in mijn onderhoudsboekje niet vinden wanneer het voor het laatst is gedaan, dus vond het wel handig dit nu te doen.
Nu staat er in mijn manual dat er SAE 10-W40 olie in moet, ik zou niet weten waar dit voor staat en of deze olie er wel in is geweest zolang deze motor rijdt.

Kan het kwaad als ik er een andere olie in doe als dat er in zat?

Bedankt alvast,

Dimitri.
 
Hallo!

Ik heb de search al gebruikt, maar kon niet echt vinden waar ik naar op zoek ben. Ik heb een Kawasaki ZX6R uit 2007, en ga voor het eerst mijn olie verwisselen. Ik kon in mijn onderhoudsboekje niet vinden wanneer het voor het laatst is gedaan, dus vond het wel handig dit nu te doen.
Nu staat er in mijn manual dat er SAE 10-W40 olie in moet, ik zou niet weten waar dit voor staat en of deze olie er wel in is geweest zolang deze motor rijdt.

Kan het kwaad als ik er een andere olie in doe als dat er in zat?

Bedankt alvast,

Dimitri.

SAE is een amerikaanse norm die door veel motorolieabrikanten wordt gebruikt ( soort van DIN,ISO,
10W is de dikte van de olie bij koude temperaturen
40 is de dikte bij warme olie
( het betekent niet dat de olie als hij warm is 4 x zo dik is als in koude toestand, dit zijn twee aparte metingen met een eigen uitkomst qua viscositeit)
JASO die heb ik je niet gezien, maar is belangrijk voor motorfietsen omdat deze een natte platenkoppeling hebben.

Jouw motorolie moet JASO MA zijn.

Dan ng even over het tijdstip van wisselen
Rij je door in de winter, dan is nu (of ieder ander moment prima om te doen)
Zet je je motor in de winter voor de kachel en rij je niet tussen bijvoorbeeld december en april
verwissel dan je olie na je laatste ritje( wel zorgen dat je blok goed heet geweest is)...... dan blijft je blok het langste goed.
 
Je zou m ook gewoon even naar de dealer/garage kunnen rijden,
en vragen of ze een fles nieuwe olie voor dat ding hebben.

Op de fles staat die code die jij noemt.
Of een variant daarop.
Je kunt het natuurlijk ook via een van de online-shops bestellen.
Is soms wat goedkoper.

Oh, en een grote bak om de oude olie in op te vangen is ook handig.
En een juiste sleutel om de dop los te draaien.
Meteen ook aan een nieuw oliefilter toe?
 
Je zou m ook gewoon even naar de dealer/garage kunnen rijden,
en vragen of ze een fles nieuwe olie voor dat ding hebben.

Op de fles staat die code die jij noemt.
Of een variant daarop.
Je kunt het natuurlijk ook via een van de online-shops bestellen.
Is soms wat goedkoper.

Oh, en een grote bak om de oude olie in op te vangen is ook handig.
En een juiste sleutel om de dop los te draaien.
Meteen ook aan een nieuw oliefilter toe?

Filter zou ik altijd mee vervangen.. Dat kleine beetje olie extra en de kosten van een filter zou ik voor lief nemen..

De dealer komt vaak aan met geschikte olie maar toch hoor je van kenners toch vaak een ander type dat net ff iets beter is... Ik zou dus gewoon rondkijken wat een veel gebruikt type olie is voor een Japanse 600cc raket!
 
Wel belangrijk, dat je motorolie 10/40 neemt, dus niet de 10/40 van de Hema of Action.
Deze zijn voor koekblikken.
Op verpakking moet staan, dat het voor motoren bestemd is.
Goede motorolie kost wat. Ga na of je full syntheet of half (semi) synthetische olie nodig hebt.
Verder ook meteen het oliefilter vervangen.
 
Laatst bewerkt:
En in tegenstelling tot wat vaak gezegd word; gewoon koud aftappen!

Is lekker alle prut naar beneden gezakt, ga je eerst je blok warmrijden en alle troep weer door de motor heen pompen en dan aftappen, word de nieuwe olie meteen weer met alle achtergebleven smurrie vermengd!

Aftappen duurt wel wat langer!
 
Oh enne vul je filter helemaal voordat je m erop schroeft. Levert zo goed als geen zooi op en scheelt veel lucht in je systeem!

Uiteraard mits je je filter een beetje goed kunt monteren met olie erin :+
 
Laatst bewerkt:
Hallo!

Ik heb de search al gebruikt, maar kon niet echt vinden waar ik naar op zoek ben. Ik heb een Kawasaki ZX6R uit 2007, en ga voor het eerst mijn olie verwisselen. Ik kon in mijn onderhoudsboekje niet vinden wanneer het voor het laatst is gedaan, dus vond het wel handig dit nu te doen.
Nu staat er in mijn manual dat er SAE 10-W40 olie in moet, ik zou niet weten waar dit voor staat en of deze olie er wel in is geweest zolang deze motor rijdt.

Kan het kwaad als ik er een andere olie in doe als dat er in zat?

Bedankt alvast,

Dimitri.

Gewoon 10W40 ingieten, maar wel olie voor bedoeld voor motor en niet voor de auto.
 
Terug
Bovenaan Onderaan