Olie voor CBR-600F uit 92?

joeltje

MF veteraan
5 dec 2001
2.368
0
Vught
Welke olie gaat er in de cbr 600f?

Kweet niet wat er in zit, maar vemoed dat het volsynthetisch is. Maakt het verder nog uit of ik 10W40 aanvul met 5W40 o.i.d.?

Alvast bedankt!
 
kijk uit gooi geen volsynthetische olie bij half synthetische olie dan krijg je vlokvorming!!!!

ik rij op q8 volsynth. echt perfect merkte het meteen...koppeling pakt veel beter op nu.
 
minerale olie kan gaan vlokken met sythetisch olie dit is natuurlijk helemaal afhanklijk van de soort olie en de dopes die in de olie zitten....
je weet daarom niet welke combinaties je kan gebruiken wil je de vlokvorming tegengaan.
dit is wel te onderzoeken in een petrochemisch lab.
 
Ja he! En laat ik nou net een petrochemisch lab in m\'n koffer hebben. Ik wist wel dat het handig zou zijn!! *D

Ik heb maar besloten om alle olie te verversen. Begreep van de eigenaar dat dat al zo\'n 8000 km geleden was.... |( domdomdom...

Maar goed. ff olie filtertje vervangen en de olie dus.. Iemand nog tips?
 
Ja, tip.......

Kwak er lekker half sysntetische olie erin.
Nieuw olie filterje, en je motortje rijd een heel stuk beter.

Zelf heb ik een 93\'er CBR, en ben uiterst tevreden met mijn olie.
Neem niet de goedkoopste, want het verschil merk je zeer zeker! :)

Mijn olie is van schell, F30,- per liter.
Deze is speciaal voor motoren.
Ik heb deze gekoezen, omdat ik een flinke korting kon krijgen.

Maar elk andere (dure) olie is goed.
Wanneer je 4 liter onder de f100,- heb, zit je niet goed.
Vergeet vooral het oliefilterje niet te vervangen.

Veel rijplezier :9
 
Nu we het er toch over hebben....

Ik heb mijn CBR bij een kilometerstand van 23000 gekocht en er staat nu 29000 km op. Bij aflevering heeft ie een beurt gehad.

Ik heb er al eens nieuwe olie in gegooid, maar verder heb ik niks gedaan.

Wat moet ik binnenkort allemaal gaan doen? Ik krijg een boek van mijn CBR, dus kan alles zelf doen.

Wat moet er allemaal gebeuren bij welke kilometerstand? Of staat dat ook allemaal in dat boek?
 
Nu we het er toch over hebben....

Ik heb mijn CBR bij een kilometerstand van 23000 gekocht en er staat nu 29000 km op. Bij aflevering heeft ie een beurt gehad.

Ik heb er al eens nieuwe olie in gegooid, maar verder heb ik niks gedaan.

Wat moet ik binnenkort allemaal gaan doen? Ik krijg een boek van mijn CBR, dus kan alles zelf doen.

Wat moet er allemaal gebeuren bij welke kilometerstand? Of staat dat ook allemaal in dat boek?

Dat probleem heb ik ook. Heb een mooie motor, maar weet niet wanneer ik wat moet doen. Ga dit weekend even met de auto naar de dealer om wat vragen te stellen, want volgens mij heeft hij zijn beurt weer nodig hoewel hij perfekt rijd op het moment.
 
Heej grapjas ;)

Dat zal allemaal wel in het grote CBR boek staan.. Maaruuh, ik denk dat je dan de olie moet verversen, de filters, de lagers nakijken (evt. vervangen) ketting grondig reinigen en opnieuw smeren en stellen, banden checken, wellicht de kleppen stellen, carbjes checken en wellicht afstellen, etc.etc.

Ik laat dit altijd doen, want ik vind dit net een beetje veel werk... Kleine beurt doe ik zelf wel
 
Dat probleem heb ik ook. Heb een mooie motor, maar weet niet wanneer ik wat moet doen. Ga dit weekend even met de auto naar de dealer om wat vragen te stellen, want volgens mij heeft hij zijn beurt weer nodig hoewel hij perfekt rijd op het moment.


Hoi Boomboom,

Ik hou altijd aan dat je iedere 6000 km een kleine beurt moet doen (olie en filters alles nalopen) en na 12000 km een grote (zie boven)

Vaak is een beurt bij aflevering een kleine beurt met een grondige inspectie. Als je garantie krijgt op je motor kun je het beste binnen de garantie periode een grote beurt laten uitvoeren. Alles wat dan vervangen moet worden valt dan nog binnen je garantie, en heb je dus langer plezier voor minder centen....

De dealer zal het ongetwijfeld beter kunnen uitleggen!
 
Hoi Boomboom,

Ik hou altijd aan dat je iedere 6000 km een kleine beurt moet doen (olie en filters alles nalopen) en na 12000 km een grote (zie boven)

Vaak is een beurt bij aflevering een kleine beurt met een grondige inspectie. Als je garantie krijgt op je motor kun je het beste binnen de garantie periode een grote beurt laten uitvoeren. Alles wat dan vervangen moet worden valt dan nog binnen je garantie, en heb je dus langer plezier voor minder centen....

De dealer zal het ongetwijfeld beter kunnen uitleggen!
Ik weet dat ze bij mijn fiets alles hebben nagekeken en hebben vernieuwd bij de aankoop. Ga deze beurt nog uit handen geven aan de dealer (is gratis) en daarna ga ik het zelf leren bij motorxtra. Beetje technische kennis is nooit weg.

Maar bedankt Joel. TOP!
 
Ja, tip.......

Kwak er lekker half sysntetische olie erin.
Nieuw olie filterje, en je motortje rijd een heel stuk beter.

Zelf heb ik een 93\'er CBR, en ben uiterst tevreden met mijn olie.
Neem niet de goedkoopste, want het verschil merk je zeer zeker! :)

Mijn olie is van schell, F30,- per liter.
Deze is speciaal voor motoren.
Ik heb deze gekoezen, omdat ik een flinke korting kon krijgen.

Maar elk andere (dure) olie is goed.
Wanneer je 4 liter onder de f100,- heb, zit je niet goed.
Vergeet vooral het oliefilterje niet te vervangen.

Veel rijplezier :9

shell speciaal voor motoren JA HOOR informeer eens goed...dan zal je erachter komen dat shell olie gewoon een aangepaste auto(motor)olie is en niks anders !!!!!

beste uit de test kwam q8 vol synth.
gp 500 rijden ze er ook mee
castrol = nog beter maar duurder
q8 olie = 35,- per liter.


shell=kut
 
Ja he! En laat ik nou net een petrochemisch lab in m\'n koffer hebben. Ik wist wel dat het handig zou zijn!! *D

Ik heb maar besloten om alle olie te verversen. Begreep van de eigenaar dat dat al zo\'n 8000 km geleden was.... |( domdomdom...

Maar goed. ff olie filtertje vervangen en de olie dus.. Iemand nog tips?


ik probeer alleen maar te zeggen dat er een risico bestaat.
als je je olie bijvult met volsynth.
je kan het beter allemaal vervangen (dan ook je oliefilter natuurlijk) door een volsynth ...
 
Welke test ? En je hebt wel degelijk echte motorolie nodig, auto olie heeft over het algemeen minder zink in de olie, zink is een anti-slijtagetoevoeging,ook heb je kans dat de koppeling gaat slippen omdat er een toevoeging genaamd anti-friction in auto olie zit. Bij olie voor auto\'s ligt de nadruk op het heelhouden van de katalysator en een zo laag mogelijk verbruik, niet op topbescherming van het motorblok.
 
Terug
Bovenaan Onderaan