Olie-vraag: overstappen naar volsynthetisch?

oranje_cat

MF veteraan
22 okt 2003
1.359
0
Oosterhout (N-Br.)
Ik wil met mijn 98-er Thundercat met nog geen 17K overstappen van halfsynthetisch naar vollsynthetisch. Even afgezien van de prijs is er nog een 'nadeel' aan volsynthetisch. Deze laatste lost ook alle aanslag in je blok op met als risico dat je verstoppingen van oliekanaaljes kan krijgen.

Nu vraag ik mij af of ik met de leeftijd/km's van mijn fiets hier last van zou kunnen krijgen en of het dus noodzakelijk is te 'flushen'?

Yes, ik heb de helpfunctie gebruikt...

Doen, oude olie HELEMAAL verwijderen (nacht laten uitlekken) en dan nieuwe filter en volsyntheet erin. Niet op bezuinigen.

Wat je rijstijl ook is, die volsyntheet doet ALTIJD zijn werk. Mits van een goed merk.....effe zoeken met de helpfunctie op Harry Potter... O-) (geen gein)

Laatst bewerkt:
Een nacht laten uitlekken helpt niet, als je echt alle olie uit je blok wil. Bij een Bandit bijvoorbeeld moet er na een revisie 1 liter meer in het blok gegoten worden dan na een olieverversing waarbij ook het oliefilter vervangen wordt.

Maar, dat hoeft ook helemaal niet. Ik heb eerst 1.000km met de fabrieks-olie (minerale) gereden, daarna tot 60.000km met half synthetische (Castrol GPS), en nu gebruik ik al bijna 64.000 synthtische olie van Hein Gericke.
Bij het overschakelen van half-naar Volsynthetisch heb ik gewoon het oliefilter mee vervangen, en dat is alles.

Gisteren heb ik het oliepeil nog eens gecontroleerd, omdat we volgend weekend naar het zwarte woud bollen. Zo'n 4.000km geleden is er verse olie ingegoten, en er is nog zo goed als niets uit. en dat met 124.000km op de teller :)
Die olie zal dus wel goed zijn ;)

Waarom overstappen? is de half niet goed dan? je heb kans op slippende koppeling
Gebruik al jaren halfsynthetische van Belray EXP10W40 niks op aan te merken,en goeie olie.

Had ook begrepen dat je de bougies er ff uit moet draaien om met de startknop de oliepomp ook nog ff wat leger te krijgen (maar niet te lang laten draaien denk ik :X )

Maar wat houdt dat flushen dan in? Dan gooi je er toch ook een hoeveelheid 'zooi' in die je er nooit helemaal uit krijgt voordat je aan je nieuwe olie start :?

Ik heb dezelfde vraag eens gesteld aan een technisch adviseur van Mobil die ik via mijn werk ken. Zijn raad was: gewoon vervangen door volsynth. samen met de oliefilter. De volgende oliewissel doe je iets vroeger dan de normale vervanging en je doet terug een nieuwe oliefilter erop. Het is niet echt nodig maar de gewone vervangbeurt daarop doe je terug een nieuwe oliefilter.

De volsynth. heeft een iets grotere reinigende werking maar indien je de eerste malen ook de oliefilter iedere keer meevervangt dan kan er zeker niets mislopen. Zolang de oliefilter eventueel losgekomen vuil opvangt is er niets aan de hand.

PS Ik neem geen verantwoordelijkheid. Maar ik ben ook na zo'n 60.000 km overgestapt van half naar vol en heb geen slechte ervaringen.

Doen, oude olie HELEMAAL verwijderen (nacht laten uitlekken) en dan nieuwe filter en volsyntheet erin. Niet op bezuinigen.

Wat je rijstijl ook is, die volsyntheet doet ALTIJD zijn werk. Mits van een goed merk.....effe zoeken met de helpfunctie op Harry Potter... O-) (geen gein)

Oké, heb even gezocht en vond wat je bedoelde. Meteen ff een interessant olie-linkje hier 'activeren'

Waarom overstappen? is de half niet goed dan? je heb kans op slippende koppeling
Gebruik al jaren halfsynthetische van Belray EXP10W40 niks op aan te merken,en goeie olie.

Half-synthetisch is ook goed (ik rijd er nu ook mee) alleen wordt volsynth. veronderstelt gewoon veel beter te zijn en een grotere vervangingsinterval te hebben en waarom dan niet gebruiken? Echter wil ik dat weloverwogen doen.

Dat van die slippende koppeling is een broodje aap, zie hiervoor ook mijn olie-linkje hierboven...

kijk, ik heb verleden week met m'n thundercat ook een oliewissel met filter gedaan.
zie ook m'n post vorige post 10w40 mineraalolie in thundercat? :)

Heb er uiteindelijk volsynteet van hein gerick in gegoten... Werkt prima, hij schakelt iets preciezer zelfs hebk de indruk... Ik ga wel bovenstaande raad opvolgen, de volgende wissel iets vroeger doen en opnieuw de filter mee vervangen; kan volgens mij zeker geen kwaad :}

kijk, ik heb verleden week met m'n thundercat ook een oliewissel met filter gedaan.
zie ook m'n post vorige post 10w40 mineraalolie in thundercat? :)

Heb er uiteindelijk volsynteet van hein gerick in gegoten... Werkt prima, hij schakelt iets preciezer zelfs hebk de indruk... Ik ga wel bovenstaande raad opvolgen, de volgende wissel iets vroeger doen en opnieuw de filter mee vervangen; kan volgens mij zeker geen kwaad :}

Hehe, zeg je in je eigen topic dat je voor de half gaat en koopie toch de volsyntheet ;)

Nu dus volsyntheet in 10W40?

Volsyntheet smeert in iedergeval beter bij lage temp. als een vergelijkbare mineraal of halfsyntheet. Bij hoge temp. smeert ie ook beter. Dus dat zou een reden kunnen zijn voor overstappen.
Koppeling: broodje aap verhaal en dan refereren naar een website van een olieboer klinkt niet overtuigend. Feit blijft dat er motoren zijn die er gevoeliger voor zijn.
Reinigende werking: de dopes (toevoegingen) bepalen dit voor het grootste deel. In theorie kan een minerale olie van merk A de vervuiling van minerale olie van merk B losweken.

Gewoon overstappen met filterwissel.
Wat je soms ook leest is dat de motor olie is gaan verbruiken. Als ie dat nu niet doet zou ik me geen zorgen maken. Als ie nu al 1 liter verbruikt tussen de beurten dan zou ik niet geneigd zijn over te stappen.

NB. bij een hoog olieverbruik ververst de olie niet, de lichte delen verdwijnen, de rotzooi blijft in het blok.

tlh

Volsyntheet smeert in iedergeval beter bij lage temp. als een vergelijkbare mineraal of halfsyntheet. Bij hoge temp. smeert ie ook beter. Dus dat zou een reden kunnen zijn voor overstappen.
Koppeling: broodje aap verhaal en dan refereren naar een website van een olieboer klinkt niet overtuigend. Feit blijft dat er motoren zijn die er gevoeliger voor zijn.
Reinigende werking: de dopes (toevoegingen) bepalen dit voor het grootste deel. In theorie kan een minerale olie van merk A de vervuiling van minerale olie van merk B losweken.

Gewoon overstappen met filterwissel.
Wat je soms ook leest is dat de motor olie is gaan verbruiken. Als ie dat nu niet doet zou ik me geen zorgen maken. Als ie nu al 1 liter verbruikt tussen de beurten dan zou ik niet geneigd zijn over te stappen.

NB. bij een hoog olieverbruik ververst de olie niet, de lichte delen verdwijnen, de rotzooi blijft in het blok.

tlh

Oké, duidelijk verhaal. Wat betreft koppeling/broodje aap: ik heb liever dat een olieboer dat op zijn site roept dan dat een motorzaak je dat verteld. In het eerste geval kun je de motorboer ermee om z'n oren slaan (staat zwart op wit) daarnaast wordt in dezelfde vragen lijstje ook aangegeven dat er ook motoren zijn die er inderdaad gevoeliger voor zijn...

Ik heb er nu volsynthetisch in gedaan en inderdaad..... een slippende koppeling bij volle belasting :(

Hoe werkt het terug (van vol terug naar half)? Ook gewoon vervangen incl. oliefilter?

Castrol 4T volsynthetisch, km-stand 15.000km

Hmmm, toch geen slecht merk :? Hoeveel olie gaat er in jou blok? (weinig olieinhoud schijnt ook niet echt te combineren te zijn met volsynt.)

Edit: als er dan ook 'friction modifiers' aan toegevoegd zijn. Heb net gezocht of ik de specs van Castrol 4T kon vinden:

Castrol RS 4T
DAS LEISTUNGSPAKET FÜR SUPER POWER.

Neues, voll-synthetisches 4-Takt-Motorenöl speziell für sportliche Motorrad-Hochleistungsmotoren. Die überlegene Voll-Synthese hält den Motor sauber, gibt ihm mehr Power und sorgt somit für bessere Beschleunigungswerte in allen Drehzahlbereichen. Der extrem belastbare Schmierfilm gewährleistet in jeder Situation einen kompletten und sicheren Schutz des Motors, besonders wenn seine volle Leistung gefordert wird. Castrol RS 4T verbessert die Schaltbarkeit des Getriebes und ist sehr gut für den Einsatz in Ölbadkupplungen geeignet.

M.a.w. mag dus geen probleem geven omdat het speciaal hiervoor ontwikkeld is... |(

Laatst bewerkt:
ik zou dat in alle geval niet doen. mijn garagist (voor het koekblik) gaf me de volgende uitleg:

als je een oud blok, waar altijd olie ingezeten heeft die het vuil niet zo goed opneemt als synthethische of een goeie half-syntheet, plots synthethische gaat voorschotelen, dan zit die van minuut 1 al vol vuil en zou je eignelijk al opnieuw moeten wisselen... En je kan inderdaad allerlei dingen doen vast komen te zitten doordat het opgehoopte vuil zich nu verplaatst.

+ op een motor wissel je toch alle 6000km of zo van olie, een half-syntheet moet MEER dan voldoende zijn om het zolang uit te houden, tegelijk een degelijk smering te geven EN voldoende vuil op te nemen. (een mineraalolie met voldoende hoge specs moet zelfs volstaan, kijk even in je manual daar staat wat je motor nodig heeft) Al de rest is weggesmeten geld.

Hmmm, toch geen slecht merk :? Hoeveel olie gaat er in jou blok? (weinig olieinhoud schijnt ook niet echt te combineren te zijn met volsynt.)

Edit: als er dan ook 'friction modifiers' aan toegevoegd zijn. Heb net gezocht of ik de specs van Castrol 4T kon vinden:

Castrol RS 4T
DAS LEISTUNGSPAKET FÜR SUPER POWER.

Neues, voll-synthetisches 4-Takt-Motorenöl speziell für sportliche Motorrad-Hochleistungsmotoren. Die überlegene Voll-Synthese hält den Motor sauber, gibt ihm mehr Power und sorgt somit für bessere Beschleunigungswerte in allen Drehzahlbereichen. Der extrem belastbare Schmierfilm gewährleistet in jeder Situation einen kompletten und sicheren Schutz des Motors, besonders wenn seine volle Leistung gefordert wird. Castrol RS 4T verbessert die Schaltbarkeit des Getriebes und ist sehr gut für den Einsatz in Ölbadkupplungen geeignet.

M.a.w. mag dus geen probleem geven omdat het speciaal hiervoor ontwikkeld is... |(
Die is het idd ;) ....

Tja, zou niet mogen hè... Ik verbeeld me wel :? dat het minder is geworden.

Er gaat 3,5 liter in, 2,7 bij een "normale" oliewissel incl. oliefilter.

Hmm, opmerkelijk.. slippende koppeling.. ik sprak afgelopen weekend iemand die juist een PLAKKENDE koppeling had na gebruik van Castrol volsyntheet! Vreemd...

Magoed, dat risico zit er een klein beetje in met volsyntheet, maar op smerende eigenschappen is hij zeker superieur aan halfsyntheet.

Ik heb nu zelf BelRay volsyntheet, die is er in 10W50 en 5W60 en die kan je zeker gebruiken ZONDER risico op slippende of plakkende koppelingen!!

Ik vind het geweldig dat zoveel mensen zich zo erg druk maken over olie! :}

Betere smering : Bull

Langere Serviceinterval : Bull

Ook vol-syntheet mag maar 1 jaar max blijven zitten,dus je ververst toch ieder jaar,ik denk niet dat TS 40000 km op jaarbasis rijd,dus heeft het geen nut.

Betere smering,tja hetzelfde verhaal met als wasmiddelen,nu NOG witter... En het was al 40 jaar krijtwit. |(
Het word wat anders als je je motor gaat tunen,en dan bedoel ik niet een dynootje erop,maar echt alles aanpassen.Dan KAN andere olie nut hebben.

Het enige wat het beste gesmeerd word met volsynthetische olie voor normaal gebruik is de portemonee van de oliemaatschappij.

Suc6

:)

Ik vind het geweldig dat zoveel mensen zich zo erg druk maken over olie! :}

Betere smering : Bull

Langere Serviceinterval : Bull

Ook vol-syntheet mag maar 1 jaar max blijven zitten,dus je ververst toch ieder jaar,ik denk niet dat TS 40000 km op jaarbasis rijd,dus heeft het geen nut.

Betere smering,tja hetzelfde verhaal met als wasmiddelen,nu NOG witter... En het was al 40 jaar krijtwit. |(
Het word wat anders als je je motor gaat tunen,en dan bedoel ik niet een dynootje erop,maar echt alles aanpassen.Dan KAN andere olie nut hebben.

Het enige wat het beste gesmeerd word met volsynthetische olie voor normaal gebruik is de portemonee van de oliemaatschappij.

Suc6

:)

Gooi jij er toch gewoon olie van de Lidl in... :z

Terug
Bovenaan Onderaan