olie vraag

peter111

MF'er
23 jun 2011
61
0
voor het verversen van de olie van het motorblok rijd je de motor even warm. nu mijn vraag, als je olie hebt 10w40, die heeft een viscositeit van 10 als die koud is en een viscositeit van 40 als die warm is, dan loopt toch de olie moeilijker uit je blok als die warm is ?
 
OMG



full
 
Ik rij ook altijd eerst warm voor het verversen, maar als je dat doet verspeidt je de olie wel weer eerst door het hele blok. Bij koude motor is alle olie al weer teruggelopen in het carter. Of het dus veel uitmaakt....
 
Jawel, warm aftappen mèt nadrup-tijd-geven komt beter leeg, vooral de forse slok in eventueel oliefilter; tweetakt laat ik bovendien terwijl stationair draaien ..... viertakt natuurlijk niet want valt dan zonder smering.
 
Laatst bewerkt:
Jawel, warm aftappen mèt nadrup-tijd-geven komt beter leeg, vooral de forse slok in eventueel oliefilter; tweetakt laat ik bovendien terwijl stationair draaien ..... viertakt natuurlijk niet want valt dan zonder smering.
En als je dat doet met een 2 takt waarvan de krukas word gesmeerd door de bak-olie dan worden deze lagers niet gesmeerd.
Wat is het voordeel van het laten lopen ?
 
En als je dat doet met een 2 takt waarvan de krukas word gesmeerd door de bak-olie dan worden deze lagers niet gesmeerd.
Wat is het voordeel van het laten lopen ?
Voordeel is tijdwinst en bij mijn bromfietsen ging dit altijd prima.

Krukas-smering via de bak? Heb ik nooit geweten of kunnen ontdekken, zat dat ook in bromfietsen dan?
 
NSU Cavallino, Zündapp, Sachs en nog zo een paar tweetakker-"snel"-brommers waren dacht ik verkleinde copieën van motorfietsen. Dan ben ik achteraf best nieuwsgierig of ik met stationair lopend uitdrijven van de olie risico nam.
 
Terug
Bovenaan Onderaan