olie vraag

B07

MF veteraan
17 jul 2017
2.037
511
Spijkenisse
Het gaat om: Shell Advance 4t ultra 10w40

Het probleem is: koppeling maakt herrie met deze olie (Shell Advance 4t ultra 10w40)

Het is ontstaan op/na/tijdens: na olie wissel

Het volgende is al geprobeerd:andere olie opgelost

Het gaat om deze olie:

Ik heb nu 2 motoren met deze olie ververst, en gelijk hoor je een soort schaafend geluid bij de koppeling vandaan komen.
Loop/rijd/schakeld verder prima, geen tikkende kleppen alleen herrie bij de koppeling.

Heb er daarna weer een ander merk olie in gedaan, en gelijk is het geluid weg bij alle 2 de motoren.
Had deze olie in mijn zx6r gegooid, en een paar dagen geleden in een GSX600F, beide gingen de zelfde herrie maken bij de koppeling, en beide was ook weer opgelost door er een andere olie in te gooien :?

Ik snap het niet, hebben jullie ook vergelijkbare ervaringen met bepaalde olie merken?
 
Laatst bewerkt:
Bijzonder... Ik heb met precies deze olie juist de ervaring dat mechanische geluiden direct na de oliewissel minder waren (kleine tikjes, rateltjes, je kent ze wel). Vooral bij oudere motoren met nogal wat km’s op de klok. Ik dacht dat het iets ”tussen de oren” was, maar heb meegemaakt dat een betrekkelijke leek op techniekgebied stond te kijken en zelf met de vraag kwam waarom het blok nu stiller draaide...
Ik gebruik deze olie (ook 10W40) nu al een aantal jaar en heb jouw ervaring met de koppeling nog niet meegemaakt.

Niet dat ik een antwoord heb, maar meer uit nieuwsgierigheid: Hoor je het schaafgeluid altijd of alleen tijdens het bedienen van de koppeling?
 
Had deze; Motorex Top Speed 4T 10W40 kopen? Bestel gemakkelijk online bij Oliehandel.nl - Oliehandel.nl
in Fazer 1000 bj 2002 Juist veel meer gerammel kopping vooral als blok heet was!

Nu deze Shell Advance 4T Ultra 10W40 4L
Bijna geen gerammel meer! Geen olieverbruik en kopping werrkt prima!

Welke olie heb je er nu in dan?

Apart dat niet iedereen daar last van heeft met de Shell olie, maar ik lees dus dat er meer mensen last van hebben met bepaalde merken, dat die meer geluid maakt.
Misschien net een additief die er wel of niet inzit, die het veroorzaakt :?


77 Lubricants Motorcycle Oil 4T 10W-40 - Motorfiets olie, 4 lt
Deze zit er nu in.
De goedkoopste Vol synthetische olie die ik kon vinden, deze heb ik ook al eerder gebruikt met goede ervaring.
Word zelfs geproduceerd in Nederland
 
Ik had deze olie bij de Shell tankstation gekocht, ik acht de kans klein dat deze illegale olie verkoopt.
Het kan zijn dat deze oliën elkaar niet verdragen en dan kan je rare effecten krijgen,het zou niet zo moeten zijn,maar ik
heb met olie wel meer vreemde dingen meegemaakt wat dat betreft,daarom gebruikik zoveel mogelijk het zelfde merk olie
wat er al in de motor gezeten heeft en die goed beviel.Ik heb wel eens van merk gewisseld bij een motor die aardig wat olie lustte en dat scheelde
aardig wat in verbruik.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan