Olie vraagje...

Status
Niet open voor verdere reacties.
@Prippie Bij motorfietsen draaien de koppelingsplaten vaak in de olie. Daaraan worden dan ook speciale eisen gesteld. De olie moet alles goed smeren, maar de koppelingsplaten juist weer niet. Dat is de reden dat bv. auto-longlife olie niet gebruikt mag worden.
Persoonlijk zou ik het niet doen, goede olie (ook vol-synthetisch) van een bekend merk heb je al online voor minder dan een tientje per liter.
 
Olie voor diesels zit ook nog extra zink in,is alleen maar goed,dus er in mikken die meuk. :Y
Wel uitkijken in landbouw gebieden,je heb kans dat je motor het land op wil :+
 
Tevens te gebruiken als hydrauliekolie. Misschien kun je hem dus ook gebruiken als remolie. :+

Als ik die specs zie (en als het gratis is) zou ik het in mijn motor wel aandurven. Maar ik gebruik ook Action olie, dus ik weet er verder niks van.
 
Tevens te gebruiken als hydrauliekolie. Misschien kun je hem dus ook gebruiken als remolie. :+

Als ik die specs zie (en als het gratis is) zou ik het in mijn motor wel aandurven. Maar ik gebruik ook Action olie, dus ik weet er verder niks van.

Remvloeistof, remolie bestaat niet is mij verteld.
 
Natte remmen zijn remmen die bestaan net als een motorfietskoppeling uit meerdere platen... deze remmen vind je vooral terug onder tractoren en zitten vaak verwerkt in de as van de tractor... waarom nat.? Als een tractor door het water rijd blijven de remmen schoon en zijn ze afgesloten van zand en ander vuil.

Niet voor zand en vuil hoofdzakelijk maar voor hitte afvoer die veel groter is door het grote gewicht die ze moeten afremmen.
 
Ik gebruik gewoon Bel Ray EXP 10w40 in mijn motor (wordt 2x ververst per jaar incl oliefilter)... maar aangezien er zoveel gepraat en onzin uitgekraamd word over de te gebruiken olie in motorfietsen vind ik het leuk om bv opzoek te gaan naar alternatieven die eventueel ook gebruikt zou kunnen worden.
Gewone auto olie is taboe...althans vanaf een bepaalde api, vanaf api SH raden ze aan een olie te gebruiken die minimaal een Jaso MA specificatie heeft.

In mijn onderhoudsboekje staat dus ook:
10w40 met api SF of SG (zonder Jaso MA)
Of:
10w40 met api SH of SJ met specificatie Jaso MA

Aangezien de traktor olie api SF heeft zou deze geschikt zijn voor (ook) de motorfiets met natte koppeling.
En deze olie is uitermate geschikt voor versnellingsbakken en andere zwaarbelaste overbrengingen...
Dus eigenlijk de perfecte motorfietsolie zou je zeggen.... vandaar mijn vraag over STOU olie.
Maar als deze STOU olie ook in de motorfiets kan, zonder dat dit extra schade toebrengt bespaart mij een hoop geld per jaar.
Ik weet dat er veel oliën te koop aangeboden worden voor motorfietsen, maar dit is ook bangmakerij van de olie-mengers omdat ze op deze manier meer inkomsten kunnen genereren.

Een hoop geld besparen... 4L van de door jou genoemde belray olie kost +-50€. Vind je dat dan zoveel?

Ik zou de olie gebruiken die de fabrikant voorschrijft van je motor.

Je wilt alleen maar horen hier op MF dat je die gratis olie zonder problemen kan gebruiken.
 
Ik gebruik gewoon Bel Ray EXP 10w40 in mijn motor (wordt 2x ververst per jaar incl oliefilter)... maar aangezien er zoveel gepraat en onzin uitgekraamd word over de te gebruiken olie in motorfietsen vind ik het leuk om bv opzoek te gaan naar alternatieven die eventueel ook gebruikt zou kunnen worden.
Gewone auto olie is taboe...althans vanaf een bepaalde api, vanaf api SH raden ze aan een olie te gebruiken die minimaal een Jaso MA specificatie heeft.

In mijn onderhoudsboekje staat dus ook:
10w40 met api SF of SG (zonder Jaso MA)
Of:
10w40 met api SH of SJ met specificatie Jaso MA

Aangezien de traktor olie api SF heeft zou deze geschikt zijn voor (ook) de motorfiets met natte koppeling.
En deze olie is uitermate geschikt voor versnellingsbakken en andere zwaarbelaste overbrengingen...
Dus eigenlijk de perfecte motorfietsolie zou je zeggen.... vandaar mijn vraag over STOU olie.
Maar als deze STOU olie ook in de motorfiets kan, zonder dat dit extra schade toebrengt bespaart mij een hoop geld per jaar.
Ik weet dat er veel oliën te koop aangeboden worden voor motorfietsen, maar dit is ook bangmakerij van de olie-mengers omdat ze op deze manier meer inkomsten kunnen genereren.

.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan