Olie vraagje...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Een hoop geld besparen... 4L van de door jou genoemde belray olie kost +-50€. Vind je dat dan zoveel?

Ik zou de olie gebruiken die de fabrikant voorschrijft van je motor.

Je wilt alleen maar horen hier op MF dat je die gratis olie zonder problemen kan gebruiken.
Nog beter: 4L echte motorfiets olie voor 28€, voor 2 euro meer bestel je Motul motorfiets olie als je liever dat merk hebt..
Castrol Power RS 4T 10W40 4 Liter
MOTUL 10W40 5100 4-T MA2 4 Liter
 
Ik heb al heel veel olietesten gelezen en daar kwamen zowel dure als vrij goedkope olie in getest,
daar kwam uit dat niet 1 olie zo slecht is dat je blok er van in elkaar draait,is ook logisch want er zal niet 1
leverancier het risico willen lopen om claims aan hun broek te krijgen,buiten dat wie belast zijn motor constant zo zwaar
dat olie het moeilijk krijgt,buiten wedstrijd gebruik worden de meeste motoren maar matig belast en dus ook de olie,
je zal tussen de dure en goedkopere olie misschien een slijtage verschil gaan krijgen over een x aantal km,s en dan met name
bij motoren die op bepaalde motordelen hoog belast worden zoals oa door het ontwerp van de kleppenbediening.
ik kan me nog herinneren dan bij de eerste BMW K serie juist geadviseerd werd om met name de eerste 40000km geen
goede kwaliteit vol synthetische olie te gebruiken omdat die krengen anders niet wilde inlopen,deed je dat wel dan bleef het olieverbruik hoog.
Verder viel mij op dat bij olietesten gedaan door de leveranciers zelf hun eigen olie altijd nummer 1 is terwijl de zelfde olie in
testen gedaan door onafhankelijke testers not so good is als de fabrikant beweerd.
Ik zelf heb altijd Castrol gebruikt in mijn 4 takten en dat al 40jaar lang en heb daar nooit problemen door ondervonden,
dus blijf ik dat gebruiken.
 
Vroeger reed mijn oude Honda CBX 1000 (6cilinder in lijn) ook op minerale api SF olie.. en tegenwoordig gaat daar minerale Eurol Special 20w50 in met de specificatie api SF.
In deze oldtimer komt absoluut geen moderne olie en het motorblok ziet er nog steeds uit als nieuw.
En met deze Eurol olie heb ik geen last van een slippende koppeling, ondanks dat dit eigenlijk geen motorfietsolie is maar een motorolie voor benzine en lpg en dieselmotoren. Ik gebruik deze olie al jaren en jaren voor mijn CBX, omdat wij op de CBX club goede ervaring hebben opgedaan met deze olie en iemand binnen de club goede contacten heeft binnen Eurol.
In mijn auto gebruik ik ook Eurol olie ( evolance 0w20) in alle tevredenheid.
In het verleden ook wel eens Eurol motorfiets olie in mijn Suzuki gedaan, maar dat schakelde voor geen meter, met de Bel Ray wel.
Rijd je ook met banden uit die tijd?
 
Ik had al lang die olie in het blok gekapt, en er nooit iets over gevraagd op een forum.
na een paar jaar zou ik dan eventueel zeggen : ik rijd daar al x km mee en geen problemen of na y km blok in de soep, best niet doen.

ik gebruik ook vanalles wat ik op het werk tegen kom, heeft me tot nu toe alleen nog maar bespaart en niks extra "gekost" O-)
 
  • Leuk
Waarderingen: HCx
Jammer dat een vraag altijd bevuild word met domme antwoorden waar totaal niet om gevraagd word, als je het niet weet, reageer dan gewoon niet.

Dit topic werd ook niet om gevraagd.

Je stelt een vraag en als er antwoorden komen weet je direct aan te geven waarom die antwoorden niet kloppen.

Je gedraagt je alsof je een vraag stelt alleen maar om anderen te 'overtreffen' met je antwoorden.

Heel goed dat je er zoveel van weet, en nu snel die zooi in je motor gooien, rijden en over 20.000km het resultaat s posten.



Ik weet weinig van olie.
IK weet wel wat een motorfiets kost en hoe vaak op een motorleven de olie gewisseld hoort te worden.
Tof joh, als je dan 200 euro hebt kunnen besparen door eoa agrarische olie erin te gieten :} :} :}





Ik gebruik gewoon Bel Ray EXP 10w40 in mijn motor (wordt 2x ververst per jaar incl oliefilter)... maar aangezien er zoveel gepraat en onzin uitgekraamd word over de te gebruiken olie in motorfietsen vind ik het leuk om bv opzoek te gaan naar alternatieven die eventueel ook gebruikt zou kunnen worden.
Gewone auto olie is taboe...althans vanaf een bepaalde api, vanaf api SH raden ze aan een olie te gebruiken die minimaal een Jaso MA specificatie heeft.

In mijn onderhoudsboekje staat dus ook:
10w40 met api SF of SG (zonder Jaso MA)
Of:
10w40 met api SH of SJ met specificatie Jaso MA

Aangezien de traktor olie api SF heeft zou deze geschikt zijn voor (ook) de motorfiets met natte koppeling.
En deze olie is uitermate geschikt voor versnellingsbakken en andere zwaarbelaste overbrengingen...
Dus eigenlijk de perfecte motorfietsolie zou je zeggen.... vandaar mijn vraag over STOU olie.
Maar als deze STOU olie ook in de motorfiets kan, zonder dat dit extra schade toebrengt bespaart mij een hoop geld per jaar.
Ik weet dat er veel oliën te koop aangeboden worden voor motorfietsen, maar dit is ook bangmakerij van de olie-mengers omdat ze op deze manier meer inkomsten kunnen genereren.

Gooi het in je motor dan !!

Wie probeer je nu te overtuigen ??

Hop, hop.... gooi die olie erin !!
 
Dit topic werd ook niet om gevraagd.

Je stelt een vraag en als er antwoorden komen weet je direct aan te geven waarom die antwoorden niet kloppen.

Je gedraagt je alsof je een vraag stelt alleen maar om anderen te 'overtreffen' met je antwoorden.

Heel goed dat je er zoveel van weet, en nu snel die zooi in je motor gooien, rijden en over 20.000km het resultaat s posten.



Ik weet weinig van olie.
IK weet wel wat een motorfiets kost en hoe vaak op een motorleven de olie gewisseld hoort te worden.
Tof joh, als je dan 200 euro hebt kunnen besparen door eoa agrarische olie erin te gieten :} :} :}







Gooi het in je motor dan !!

Wie probeer je nu te overtuigen ??

Hop, hop.... gooi die olie erin !!
Waarom zijn domme mensen altijd heel zelfverzekerd en slimme mensen vol twijfel?
En domme vragen bestaan niet behalve wanneer je ze niet stelt. Of steld, dat weet ik dan weer niet.
 

Probleem met het toetsenbord?
Toetsenbord-kapot-ouderwets.png
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan