Olie Waarschuwings Lampje van R6 licht soms op...

Adonis

Die hard MF'er
13 mei 2002
577
0
DELFGAUW
Nu ik ongeveer 2500 Km zelf heb gereden (R6 gekocht bij 16000 Km) gaat af en toe het olie lampje aan.
Vooral als ie koud is.
Er zit genoeg olie in, dat is zeker.
De dealer zegt dat het geen kwaad kan, en dat het vaker voorkomt, gewoon een beetje olie erbij en het probleem is weg, dit moet ik nog proberen.
Volgens hem worden die sensoren vaak te hoog geplaatst.
Maar nu is mijn vraag: zou dit nou echt geen kwaad kunnen? Ik ben bang dat de olie druk straks niet goed is, en dat ik lekker vrolijk door rij, en het blok in soep draai.
Hebben jullie er ervaringen mee?
Help!
 
Ik heb zelf een R1, en zowel R1 als R6 hebben geen oliedruksensor, maar olieniveau sensor, en als bij mij niveau op ongeveer halverwege max. en halverwege, dus 3/4, dan gaat lampje brandden, olie bijvullen tot net boven max, en je kan er weer een tijdje tegen aan.
En je kan makkelijk 1000 km met brandend lampje rijden, als niveau maar niet onder min. komt.

Al vaker gedaan.

ps: heel bekende klacht, dus geen zorgen maken.
 
zover ik weet heeft een r6 een olie nivo sensor.
en je dealer heeft gelijk dat dan een beetje olie erbij wonderen doet.
let wel dat je er maar een beetje bij gooid, bv. 100 cc kan al voldoebde zijn.


f*ck ,Gizzmo13 was me voor :)
 
Laatst bewerkt:
OK dan! Thanx! Toch wel een geruststelling.
Gewoon ff een beetje bijvullen, en het is over...
Is het verder wel normaal dat ie al bij dat punt is, na +/- 2500 Km, vanaf het moment dat ik 'm kocht? Er vanuit gegaan dat de dealer 'm tot het maximum gevuld had...???
 
OK dan! Thanx! Toch wel een geruststelling.
Gewoon ff een beetje bijvullen, en het is over...
Is het verder wel normaal dat ie al bij dat punt is, na +/- 2500 Km, vanaf het moment dat ik 'm kocht? Er vanuit gegaan dat de dealer 'm tot het maximum gevuld had...???

Ik kan er nog steeds geen PEIL op trekken, de ene keer kan ik 3000 rijden zonder bijvullen, andere keer maar 1000. Blijft vaag.
Wel, hoe hoger ik in toeren rij, hoe sneller die wat olie verbruikt.
Vooral hard afremmen op blok verbruikt nogal wat olie, omdat dan de olie langs de zuigerveren in de verbrandingskamer gezogen wordt en daar dan verbrandt, echter weinig blauwe wolken bij mij.
 
Mijn fiets reageert ook nogal snel: is 'net over de helft van het peilglas dan kan 'ie bij bepaalde hoeken (goeie bochten/remmen/optrekken) al gaan branden.
Ook na een eind rijden (olie wordt warm: zet uit) en dan een tijdje stil staan (olie krimpt in) kan 'ie soms net te weinig hebben. Omdat ik ook een schijterd ben (never rijden als 'ie brand) heb ik een plastic flesje van 10 of 20 ml. onder mijn zadel. Meestal net genoeg om het lampje uit te krijgen. Vervolgens vul ik 'm thuis wel weer bij.
Of het echt nut heeft (behalve voor je gemoedsrust) betwijfel ik...
 
Ik heb zelf een R1, en zowel R1 als R6 hebben geen oliedruksensor, maar olieniveau sensor, en als bij mij niveau op ongeveer halverwege max. en halverwege, dus 3/4, dan gaat lampje brandden, olie bijvullen tot net boven max, en je kan er weer een tijdje tegen aan.
En je kan makkelijk 1000 km met brandend lampje rijden, als niveau maar niet onder min. komt.

Al vaker gedaan.

ps: heel bekende klacht, dus geen zorgen maken.

:^ is zelfs bij de meeste Yamaha's zo als ik het goed heb (alleszins ook bij de div en t-cat.
 
een Yamahakwaal, is ergelijk maar niet funest.
gewoon een beetje ( niet teveel) olie bijvullen.
Het systeem van Yamaha verdiend geen schoonheidsprijs, je schrikt toch als het lampje gaat branden.
 
Nou, als van je Yamaha het lampje gaat branden weet je dat er wat olie bij kan... (Mijn FZR heeft het trouwens ook)

Als van je Kawa het lampje gaat branden weet je dat je dat je naar de dealer kunt voor een nieuwe motor !
 
Dan maar een yamaha, niet? ;)
Bedankt voor het antwoord!
Doet me toch weer goed, om van jullie allemaal het zelfde te horen.
Die tip van dat flesje olie onder het zadel is een hele goeie, die ga ik ook opvolgen.
Vandaag ff bijgevuld, en het probleem is weg.
300 Ml bijgevuld op de 3000 Km, dat is wel netjes toch?
Lijkt wel of ie ook gelijk beter schakelt?
En de olie is gelijk veel schoner, is dat eigenlijk normaal na 3000 Km, dat de olie een beetje zwart (donkerder) begint te worden?
 
Terug
Bovenaan Onderaan