Olie warm of koud aftappen..?

Status
Niet open voor verdere reacties.

klapdeurdokter

Niet in de pas lopen lijkt al snel verward....
30 okt 2011
2.556
1.621
Laag-Keppel
Je hoort vaak, warm aftappen! Wat is het voordeel hiervan?

Als ik blok koud aftap +- 20 graden en hij staat al week stil zit toch ook alle rommel uitzakt onderin?

Ik laat hem dan halve dag of dag staan uitlekken geen haast...


:)
 

Niet echt duidelijk dus, wel niet..spoelen met dieselolie..haha

Is warm weggezet dan zit alles onderin! wat is dan voordeel van warm aftappen? is misschien nog niet alle olie terug in het carter?

Na week is echt alles onderin lijkt mij, als je dan aftapt, plug zit helmaal onderin, komt ook (bezinksel) gelijk mee..
 
Koude olie is wat dikker en loopt er wat moeilijker uit. In mijn KTM zit 15w50. Als ik de motor kantel dan zie ik het in het kijkglasje het olieniveau niet eens bewegen:') .
Ik doe een oliewissel altijd met een lauwe motor. Dat "zakken van olie en troep" wanneer een motor net gelopen heeft duurt nog niet eens een minuut.
 
Laat de motor eerst even opwarmen om de olie iets te verwarmen. 2 of 3 minuten stationair draaien moet voldoende zijn om de olie iets dunner te maken zodat het er makkelijker uitstroomt. Viezigheid zakt altijd naar beneden als de olie afkoelt, door de olie even op te warmen wordt alles goed gemengd en kun je makkelijker stukjes vuil verwijderen.
 
Ik heb het een keer koud gedaan...aftapbout eruit en de hele nacht de opvangbak eronder...klaar en tijd zat. Ook de motor schuin houden wil ook helpen om de laatste druppel eruit te krijgen...
 
Ik hou een hele makkelijke richtlijn aan.

Winter -> eerst tikje warm draaien.
Sleutelt prettiger ( beroeps kou kleum, m'n klauwen verkrampen al als ik kijk naar ijsschotsen op tv )
En de dooie dinosaurussen stromen er makkelijker uit.

Zomer -> doppie d'r uit , en laat maar lopen.
Tegen de tijd dat ik netjes de filter(s) er af heb , m'n bak koffie heb opgezopen.. de rubbertjes van de filter weer
op de plek heb.. Is dat blokje mooi leeg gedrupt.


Speeltip 6, als je nu lui bent , en denkt ( voor koekblik ) , die olie afzuigen is een goed plan..
( hoef je niet op je bakkes onder je koekblik te kruipen )

Niet doen..
Bij de volgende wissel zie je aan de slurrie die dan meekomt waarom.

Bron: mijn luiheid .


( een handig kunstje om een cardan trouwens warm te krijgen nog niet gevonden, brander d'r op zetten zou
dat wel bij een bierfiets van mij durven, maar niet bij die van een klant )
 
Ik heb een FZR1000 en daar hoef je nooit olie van te verversen...
Af en toe een filtertje vervangen... de 2,8 liter wordt binnen de interval van 10000 km 2,5 keer volledig aan het milieu toevertrouwd...
Bol d'or, tzelfde.😋

Ik moet nog een blok nieuw opbouwen dan is ie Greta Grunberg proof 😎
Keuzes keuzes 🤔
 
och .. dik 3 ton .. uit het jaar kruik..
En dan die éne keerring die er een keer mee ophoud..
Valt mee :)
Ahjo, laat...

troll.jpg

Voetbaltroll, Ajax is het beste en al het andere is kut..
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan