Olie warm of koud aftappen..?

Status
Niet open voor verdere reacties.

klapdeurdokter

Niet in de pas lopen lijkt al snel verward....
30 okt 2011
2.556
1.621
Laag-Keppel
Je hoort vaak, warm aftappen! Wat is het voordeel hiervan?

Als ik blok koud aftap +- 20 graden en hij staat al week stil zit toch ook alle rommel uitzakt onderin?

Ik laat hem dan halve dag of dag staan uitlekken geen haast...


:)
 
Onwijs mooie fietsen. Echt een supermatch met de doelgroep, waar ik niet toe behoor. Ik zou mijn rammelende stinkende FZR nog niet ruilen voor een Porsche... als ik een Porsche of Ducati zou willen koop ik die er wel bij. Maar die ouwe GT ligt me gewoon beter.
 
Met warme motor olie aftappen .olie is dan dunner en stroomt er beter uit ,en het vuil bezinksel is dan goed vermengt in de olie en gaat ook zo sneller weg.
 
Laatst bewerkt:
:}
Dat mag jij vinden...


Ik vind niks :P

Maar als je een blok uit die tijd neerzet van X motor en die zuipt 1 op 1000..dan is het technisch niet in orde toch? Of dat nou constructief is of dmv slijtage.
als het nou 1950 was :P

En een ducati is idd ook helemaal kut. Ding kost mij meer dan een jap. Maar lig daar echt niet wakker van. En niks trol. Als je elke dag met verbrandingsmotoren bezig bent en dan 1 op 1000 leest of ziet of hoort of ruikt....dan denk ik :N
 
och .. dik 3 ton .. uit het jaar kruik..
En dan die éne keerring die er een keer mee ophoud..
Valt mee :)


ik was te kort door de bocht..true.
Heb zelf vorig jaar mn 6 in lijn verkocht. Ding zoop 1 op 2500. En dat voor een blok uit 2006 met 100k op de teller. Bijna alle benzines bmw van 2005 tot 2012 hebben er wel last van. waardeloos product. Rijdt heerlijk overigens... Nu een Jap gekocht. Die is met 6000 gereden 0.2 liter gezakt . Technisch beter..emotie nul :P
 
Onwijs mooie fietsen. Echt een supermatch met de doelgroep, waar ik niet toe behoor. Ik zou mijn rammelende stinkende FZR nog niet ruilen voor een Porsche... als ik een Porsche of Ducati zou willen koop ik die er wel bij. Maar die ouwe GT ligt me gewoon beter.


We zijn geen stempel aan het geven he :P
Doelgroep.... vind het geluid mooi en de kleur rood. Meer niet :P
 
Het is iig al een hele andere benadering... ikzelf heb trouwens het olieverbruik niet op de lijst criteria staan, net niet als wegenbelasting, verzekering, benzineverbruik, abnormaal bandenverbruik, geluidsoverlast... waar blijft die 4 liter olie per jaar dan...
 
Mijn voorkeur is warm aftappen na een rit, maar er niet speciaal voor moeten starten.
Combineren dus. O-)
De olie glijdt ook makkelijker van de warme motordeksels af en versnellingsbak in de motor.

Koud aftappen ook vaak gedaan, eigenlijk nooit gemerkt dat er dan minder olie in de bak lag na controle.
Het geheel wel wat langer laten staan, soms wel een keer twee dagen.
Niet dat het moet, maar steeds als je de motor heen en weer beweegt komt er weer een gratis straaltje oude olie.

Mijn belangrijkste aandachtspunt in het tweede geval is dan dat je een koude start hebt en misschien een nog niet geheel gevuld oliefilter.
Indien mogelijk het oliefilter altijd zoveel mogelijk afvullen voor montage. :P
 
Nope, en ik tap ook koud af... Wat moet je anders met een gat in je zuiger of als de drijfstangen uit de carters steken???

Mijn broer wist van zijn Alfa Romeo dat je kleppen koud moest stellen (Alfa houdt rekening met dat je ook wel eens de ééste keer kleppen stelt) en hij wachtte daarmee tot een ijzig koude winterdag... Koud kleppen stellen neem je dan wel heel letterlijk
 
Nu een Jap gekocht. Die is met 6000 gereden 0.2 liter gezakt . Technisch beter..emotie nul :P
Jaren 80, pa kocht een 2e generatie Mazda 626. Oliewisselinterval had hij nog von de (1e generatie) Ascona's in de kop.
Kwam de olie er net zo geel uit als hij er in was gegaan. Had hij ook nog nooit gezien. :)

Oja, ik doe het warm.
 
Jaren 80, pa kocht een 2e generatie Mazda 626. Oliewisselinterval had hij nog von de (1e generatie) Ascona's in de kop.
Kwam de olie er net zo geel uit als hij er in was gegaan. Had hij ook nog nooit gezien. :)

Oja, ik doe het warm.
Op gas zeker, dat vervuild nagenoeg niets.
Op benzine lijkt t mij onwaarschijnlijk.🤨
 
Want het feit dat we voor €0.50/l kunnen tanken is nog niet genoeg? Ik betaal daar graag €12 wegenbelasting extra voor in de maand :Y
Ik had het idee dat het een veelvoud was. Betaal me blauw. :+
Maar waarom meer betalen voor een schonere verbranding - wat beter voor het milieu is. :?
Er zit ook op LPG enorm veel accijns.
 
Kreeg net een mail over de auto.. dacht.. nu gaan de tips komen in het kader van dit topic. :X :')

 
Ik tap warm af als het kan. waarom?? Altijd zo geleerd en het werkt. Never change a winning team. ;)

Bovendien: wat is er makkelijker dan bij thuiskomst die bak er onder schuiven en de plug er uit draaien, die op je zadel leggen, je huis in gaan, de volgende ochtend (of eerder, naar behoefte) de plug er weer indraaien, anderhalve liter olie in het blok te gieten, starten en wegwezen??
De olie loopt er soepeltjes uit, alle vuil zweeft nog (altijd fijn om het kwijt te zijn, maar zeker fijn bij een oldtimer zonder oliefilter) .
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan