Olie, Wat vinden jullie hiervan???

G.J. Altena

Rookie
9 feb 2002
3
0
Zutphen
Wie kan mij iets vertellen over deze olie:
Castrol Grand Prix, SAE10W-40

Waar is \'tie geschikt voor, voor welke motoren, en wat voor kleur hebtie?

Het klinkt misschien allemaal wat vaagjes, maar voordat ik verder ga, wil ik eerst een replytje op deze vraagjes
 
Volgens mij kan je beter dan ff naar Castrol zelf mailen. Als jij gewoon je motortype door geeft geven zij informatie welk olie jij moet gebruiken.

Maar 10W/40 is een multigrade olie, dat wil zeggen dat de olie op lage temperaturen een viscositeit heeft van een dunne olie maar wanneer de temperatuur stijgt hij niet te dun wordt en hij op de hoge temperatuur de eigenschappen heeft als een dikke olie.
 
En die SAE staat voor de kwaliteit.

Het gaat daarbij om de laatste letter. Dus een E is beter dan een D en een F beter dan een E, enfin je zal het systeem wel doorhebben nu.

Ik weet er verder ook het fijne niet van.
 
Wie kan mij iets vertellen over deze olie:
Castrol Grand Prix, SAE10W-40

Waar is 'tie geschikt voor, voor welke motoren, en wat voor kleur hebtie?

Het klinkt misschien allemaal wat vaagjes, maar voordat ik verder ga, wil ik eerst een replytje op deze vraagjes

Bedaaank voor jullie reacties, maar de olie is roodgekleurd. Nu weet ik van Castrol Dld dat dit inderdaad klopt. (vandaag 11-02 gebeld) Maar de olie is zo verrekte dun, het lijkt wel naaimachineolie! En onder in mijn blok van mijn transalp 600 v 1994, liggen nu allemaal bronskleurige deeltjes zielig te liggen...Dit duidt op een gebrek aan smering. Hoe is dit mogelijk???. Het verhaal:
Tijdens het rijden (125km na de verversing) knapte/knalde er iets in mijn blok, motor begint raar te lopen, valt stil. Olie op mijn schoenen, drupt uit het blok. Hoogste punt waar het nat van de olie is: Uitlaatstuk achterste cylinder. Startmotor draait niet, blok vast. Afgevoerd naar garage, monteur krijgt blok aan de praat na eerst olie + filter vervangen te hebben. Alleen voorste cylinder loopt, achterste cylinder = dood. Na 3 min. op 1 pit opnieuw olie uit achterste cylinder. Einde verhaal.
:^
 
Bedaaank voor jullie reacties, maar de olie is roodgekleurd. Nu weet ik van Castrol Dld dat dit inderdaad klopt. (vandaag 11-02 gebeld) Maar de olie is zo verrekte dun, het lijkt wel naaimachineolie! En onder in mijn blok van mijn transalp 600 v 1994, liggen nu allemaal bronskleurige deeltjes zielig te liggen...Dit duidt op een gebrek aan smering. Hoe is dit mogelijk???. Het verhaal:
Tijdens het rijden (125km na de verversing) knapte/knalde er iets in mijn blok, motor begint raar te lopen, valt stil. Olie op mijn schoenen, drupt uit het blok. Hoogste punt waar het nat van de olie is: Uitlaatstuk achterste cylinder. Startmotor draait niet, blok vast. Afgevoerd naar garage, monteur krijgt blok aan de praat na eerst olie + filter vervangen te hebben. Alleen voorste cylinder loopt, achterste cylinder = dood. Na 3 min. op 1 pit opnieuw olie uit achterste cylinder. Einde verhaal.
:^
Dat klinkt echt niet goed!
Bronzen schilfers in je motorblok? oei!!
Kijk voor de zekerheid ook nog even in het oliefilter, en eventueel in het filtergaasje van de oliepomp, zit hier ook van dat spul, dan begin maar vast met het blok te demonteren, want dan lijkt het er erg veel op dat je een kapot big-end lager van je achterste cylinder hebt.(helaas, dure reparatie.) ;(
Volgende keer andere olie kiezen!

Suuk-6, Groeten Paul.

P.S; Een goede tip,

Als ze in jouw motorzaak je motor 3! minuten laten lopen op 1 cylinder, en hem pas uitzetten nadat er weer olie uit begint te lopen, zoek dan aub een andere zaak!
 
Laatst bewerkt:
Rood en dun lijkt op versnellingsbak olie ipv motorolie.


Wie heeft die olie erin gedaan.

anders zou ik wat olie opvangen en vergelijken op desnoods opsturen naar Castrol om te laten nakijken wat voor soort olie het is, kunnen hun zo zien.
Dan valt er misschien nog te claimen.
 
Laatst bewerkt:
Rood en dun lijkt op versnellingsbak olie ipv motorolie.


Wie heeft die olie erin gedaan.

anders zou ik wat olie opvangen en vergelijken op desnoods opsturen naar Castrol om te laten nakijken wat voor soort olie het is, kunnen hun zo zien.
Dan valt er misschien nog te claimen.

Rood en dun lijkt inderdaad op versnellingsbak olie, maar helaas, het leed is al geschiedt.
We hopen maar op het beste!
 
ik weet dat er van castrol minerale olie is ( gaat oa in een shadow 750 van 83 )
die is ook rood, schrok me rot toen ik de kleur zag, dacht ff bus kijken, was idd toch goed
maar was ook best dun

rood zegt dus niks
 
ik weet dat er van castrol minerale olie is ( gaat oa in een shadow 750 van 83 )
die is ook rood, schrok me rot toen ik de kleur zag, dacht ff bus kijken, was idd toch goed
maar was ook best dun

rood zegt dus niks

Rode Castrol is of TT (mengsmering!!!) óf 10w40 VERSNELLINGSBAKOLIE! Dit was iig. een aantal jaar geleden zo, tegenwoordig weet ik niet zeker MÁÁR vlgs. mij is ÁLLE carterolie geelachtig/bruin.
Just my 2 cents? :?

O ja gp olie duidt ÓÓK op 2-taktolie IMHO
 
Laatst bewerkt:
Op Dinsdag 12 februari 2002 00:02 schreef Mar1tin het volgende:[knip]
O ja gp olie duidt ÓÓK op 2-taktolie IMHO
waarom staat er op mijn Castrol 4 liter GP bus met rode dop dan 4T en aan de achterkant
(letterlijk overgenomen )
NL/B

Een kwaliteits 4-takt motorolie, speciaal samengesteld om de motor langdurig te beschermen. Geschikt voor natte koppelingen.

SAE 10W-40, API SG, JASO MA
 
Laatst bewerkt:
Op Dinsdag 12 februari 2002 01:12 schreef Vk1heA== het volgende:waarom staat er op mijn Castrol 4 liter GP bus met rode dop dan 4T en aan de achterkant
(letterlijk overgenomen )
NL/B

Een kwaliteits 4-takt motorolie, speciaal samengesteld om dde motor langdurig te beschermen. Geschikt voor natte koppelingen.

SAE 10W-40, API SG, JASO MA

Yep, zou goeie moeten zijn, alleen nog rare kleur dus, mijn bovenstaande "mening" is ook wel gebaseerd op "vroegere" ervaringen, tijd heeft mij blijkbaar ingehaald
:(
 
Alle Castrol motorolie (ik gebruik GP20W50 en in de winter GP10W40)is sinds ongever een jaar ROOD. De versnellingsbak-/cardanolie (80W90)is juist geel/bruin van kleur.
Verder klinkt je verhaal niet erg gezond. Misschien toch een verkeerde soort motorolie erin gemikt door je dealer? De kleur van de olie is dus in ieder geval GOED.
 
waarom staat er op mijn Castrol 4 liter GP bus met rode dop dan 4T en aan de achterkant
(letterlijk overgenomen )
NL/B

Een kwaliteits 4-takt motorolie, speciaal samengesteld om de motor langdurig te beschermen. Geschikt voor natte koppelingen.

SAE 10W-40, API SG, JASO MA

Je hebt ook wel de goeie bus of de goeie olie erin zat?? :?
 
Terug
Bovenaan Onderaan