olie yzf 750 R

hank4all

MF veteraan
18 feb 2004
1.489
205
Meppel
Hallo,

wie kan mij vertellen wat ik voor olie in mijn yzf750R bouwjaar 1995
kan doen. ik weet op dit moment niet wat de vorige eigenaar er in heeft gedaan.

V.g. Henk
 
Wil je bijvullen of verversen? Bijvullen is het beste dat dezelfe olie er bijkomt als er inzit. Omdat je dit niet weet zou ik het verversen. Gebruik een hoogwaardige olie speciaal voor motoren. Volgens mij moet er in jouw fiets 10W40, ik gebruik zelf altijd castrol GPS. Er zijn veel andere goede merken die ook ruim voldoen aan de specificaties.
 
Wil je bijvullen of verversen? Bijvullen is het beste dat dezelfe olie er bijkomt als er inzit. Omdat je dit niet weet zou ik het verversen. Gebruik een hoogwaardige olie speciaal voor motoren. Volgens mij moet er in jouw fiets 10W40, ik gebruik zelf altijd castrol GPS. Er zijn veel andere goede merken die ook ruim voldoen aan de specificaties.


Hallo,

maar is dat minerele olie of synthetische olie....

Henk
 
Ik zou iig een niet te dure olie nemen aangezien een YZF 750 R vaak veel olie verbruikt. Die van mij verbruikte 1:2000 en dat schijnt heel netjes te zijn voor dit type motor.. tis maar een advies. :)
 
Ik zou iig een niet te dure olie nemen aangezien een YZF 750 R vaak veel olie verbruikt. Die van mij verbruikte 1:2000 en dat schijnt heel netjes te zijn voor dit type motor.. tis maar een advies. :)

Dan moet je eens een olie van een ander merk gebruiken. Na een paar 1000km kan eht wel veel minder worden. En als die weer hetzelfde heeft weer een ander merk. In een aantal gevallen kun je het hiermee oplossen. Maar olieverbruik is niet type afhankelijk, het ligt veel meer aan de gebruiker en het onderhoud.
 
ja dat gebruik is bij mij bekent, maar wat voor olie gebruik jij dan?

V.g. Henk

Ik gooide er toen BelRay EXP 10 W 40 half synth. in. Prijs weet ik niet meer precies, is al jaren geleden en kon die toen goedkoop krijgen. Was wel klote, op vakantie in Schotland met een fles olie in je rugzak rondrijden :)

Ik zou geen dure olie gebruiken maar er ook weer geen Aldi olie ingooien. ;)
 
Dan moet je eens een olie van een ander merk gebruiken. Na een paar 1000km kan eht wel veel minder worden. En als die weer hetzelfde heeft weer een ander merk. In een aantal gevallen kun je het hiermee oplossen. Maar olieverbruik is niet type afhankelijk, het ligt veel meer aan de gebruiker en het onderhoud.

Het is wel degelijk type-afhankelijk. De zuigers van deze motor zijn niet geheel rond, foutje van Yammie :X . Als je toch 1:2000 rijdt kan je ook goedkopere olie gebruiken want het blijft netjes vers.
 
Het is wel degelijk type-afhankelijk. De zuigers van deze motor zijn niet geheel rond, foutje van Yammie :X . Als je toch 1:2000 rijdt kan je ook goedkopere olie gebruiken want het blijft netjes vers.
Als het olie-verbruik erg in de papieren gaat lopen, kijk dan eens bij Halfords. Ik weet niet of het in Nederland ook verkrijgbaar is, maar Halfords heeft hier een eigen range van motorfiets-olie. Hoogstwaarschijnlijk gewoon Castrol, Belray of ander prima merk in een Halfords-fles. Niet super-spotgoedkoop maar interessant compromis. Een goede minerale olie (Castrol GP b.v.) kan trouwens ook best: synthetisch olie behoudt wat langer de viscositeit maar als je het verstookt met 1:2000 dan speelt dat niet zo'n rol meer. Als je echter heel stevig schroeft met je YZF750 (zelfs voor hedendaagse maatstaven nog steeds een serieuze scheurneus) misschien dan toch maar half-synthetisch (geeft in theorie iets beter behoud van smering bij extreme temperaturen).
Mocht je je aan auto-olie willen vergrijpen, bedenk dan dat deze niet gegarandeerd goed hoeft te werken met de natte koppeling van je motor (kan gaan slippen). Ik heb probleemloos jarenlang Valvoline 15W40 auto-olie van de Gamma in een oude Honda gestookt maar dat zegt ook niet alles, en een YZF750 is niet bepaald een tamme fiets.
 
Terug
Bovenaan Onderaan