Olie

Koekenbakker

Die hard MF'er
5 mrt 2003
254
8
Brabant
Ik wil graag de olie vervangen van m`n Honda cb-900 Hornet, weet iemand hoeveel olie er in het blok gaat en welke olie ik het beste kan gebruiken, ik kan dit nergens vinden in de handleiding.
BVD,
Dennis.
 
Waarom ZOU je als halfsyntheet gewoon beter smeert...?
En om nou naar Duitsland te moeten om een mindere kwaliteit olie te gaan kopen...?
De voordelen van synth olie zitten 'm zeker niet alleen in het betere smeren. Fullsynth veroudert véél minder terwijl een mineraal puur door vervuiling, temperatuurswisselingen kapot gaat. Een fullsynth vervuilt natuurlijk óók maar verliest z'n eigenschappen pas veel later. Halfsynth zit daar tussenin en is dus eigenlijk het minst handig om te nemen: je geeft wel beduidend meer geld uit voor je olie, maar hebt nog steeds niet 't beste.
Dat het in Duitsland nog volop verkocht wordt is een beetje in strijd met: "Kan me niet voorstellen dat er nog mensen zijn die minerale olie gebruiken..." Groot land hoor Duitsland!
 
Mn oudere motoren kunnen problemen krijgen met slippende koppeling bij gebruik van volsynthetische olie. Bepaalde bestanddelen van oude kopp. platen (ik dacht kurk)kunnen daar niet tegen. Btw, Waarom dure volsynt. erin kiepen als fabriek dat niet vereist. Als je dan toch extra geld uit wilt geven denk ik dat het beter is om vaker te verversen ipv te dure olie te gebruiken.

De Kale
 
Minerale olie smeert het minst goed, is idd slecht te verkrijgen en moet het snelst vervangen worden. Synthetisch daarentegen is wat agresievere olie. DIt houdt in dat pakkingen e.d. sneller aangetast worden. Voor wat oudere motoren kan dit een rol spelen bij de keuze die je maakt voor de juiste olie. Mij wordt altijd halfsyntheet aangeraden. Volgens mij kan je hier wel 10 mille mee rijden(weet ik niet zeker trouwens!). Als je dit koopt van Motul of zo ben je voor 7 euro per liter wel klaar, dus da's zeker niet de duurste olie maar voldoet voor mij prima.
 
Minerale olie smeert het minst goed, is idd slecht te verkrijgen en moet het snelst vervangen worden. Synthetisch daarentegen is wat agresievere olie. DIt houdt in dat pakkingen e.d. sneller aangetast worden. Voor wat oudere motoren kan dit een rol spelen bij de keuze die je maakt voor de juiste olie. Mij wordt altijd halfsyntheet aangeraden. Volgens mij kan je hier wel 10 mille mee rijden(weet ik niet zeker trouwens!). Als je dit koopt van Motul of zo ben je voor 7 euro per liter wel klaar, dus da's zeker niet de duurste olie maar voldoet voor mij prima. Ik rijd trouwens een ouwe toerbak, een GS850 uit '79 en nog nooit iets gemerkt van versleten pakkingen door te agressieve olie.
 
Olie slijt niet.

Ik heb al heel wat topic over oleie voorbij zien komen.

Olie slijt echt niet.

Het vervuilt, de aditieven breken af, verzuring treedt op, en nog wat enge dingen.

Maar Olie raakt nooit versleten. Het blijft altijd zijn werk doen.
Het zijn andere faktoren die bepalen of de olie vervangen dient te worden.
 
Ik ben gewoon naar mijn dealer gegaan om te vragen wat
ze erin gooien. Daar dus een fles van gekocht, altijd goed.

In mijn geval Putoline Technomoto Sport 4
(halfsynthetisch geschikt voor natte koppeling)

Liter kostte me wel 10,50, maar ja, gelukkig hoeft er in
die Suzuki niet zoveel olie bij.
 
Je maakt mij simpelweg niet wijs dat minerale olie net zo goed smeert als halfsyntheet.

Laten we nu eens op FEITEN afgaan.
Motorrad (groot Duits motorblad) heeft nog niet zo lang geleden meerdere identieke motoren meer dan 10.000 km. rondgereden op verschillende soorten olie, en daarna de olie onderzocht op het aantal moleculaire deeltjes verontreiniging (metaal van de zuigers/cilinders/lagers/tandwielen, rubber van de diverse afdichtingen etc.).
Dit is de perfecte indicatie voor de slijtage in een blok, en dus voor de smerende eigenschappen van de gebruikte olie. Tevens zijn vermogens metingen gedaan (begin en einde test).

Conclusie: voor normaal gebruik op de openbare weg is ELKE minerale olie ruim voldoende, ook de "bouwmarkt" olien. Geen verschil in slijtage tussen mineraal en vol-syntheet.
Dat minerale olie nauwelijks te vinden is slaat nergens op; elke normale motordealer heeft het, ook in Nederland.

Bij puur circuit gebruik kan syntheet wel (geringe) voordelen hebben, vooral de stabiliteit van de olie bij zeer hoge punt belastingen.

Groeten, Sebo.
 
Ga niet iedere (onzin)post :+ lopen quoten, maar:

- Minerale olie verliest z'n smerende werking (gedeeltijk) door temperatuurswisselingen, benzine en andere vervuiling etc. Wanneer de 'additieven afbreken' en er 'verzuring optreedt' dan kan je dus stellen dat je olie aan vervaging toe is.

- Pakkingen verslijten niet door volsynth, alleen zijn de moleculen kleiner (daardoor ook een geringere filmdikte en dus een betere smering) waardoor bij niet al te beste/slecht passende afdichtingen lekkage/zweten kan voorkomen.

- Dat dealers een duurder product adviseren verbaast me niet zo. Bovendien weten de meesten ook niet meer dan de vertegenwoordiger hen wijsmaakt....
Voorbeeldje voordat iedereen gaat steigeren: hoeveel dealers douwen niet in ieder merk band, vóór 2.5 en achter 2.9 Bar? Staat nl op hun Bridgestone-poster. |(

- @ Sebo: Fauw hoor, om met feiten een discussie proberen te winnen. ;)

- Ik gebruik overigens zelf wél volsynth, omdat ik altijd vrij haastig rijd, wel eens een circuit bezoek én m'n brommert tegen de 14.000 toeren draait. Ik koop altijd deze à 6 EUR/liter bij een automaterialenzaak.
 
Laten we nu eens op FEITEN afgaan.
Motorrad (groot Duits motorblad) heeft nog niet zo lang geleden meerdere identieke motoren meer dan 10.000 km. rondgereden op verschillende soorten olie, en daarna de olie onderzocht op het aantal moleculaire deeltjes verontreiniging (metaal van de zuigers/cilinders/lagers/tandwielen, rubber van de diverse afdichtingen etc.).
Dit is de perfecte indicatie voor de slijtage in een blok, en dus voor de smerende eigenschappen van de gebruikte olie. Tevens zijn vermogens metingen gedaan (begin en einde test).

Conclusie: voor normaal gebruik op de openbare weg is ELKE minerale olie ruim voldoende, ook de "bouwmarkt" olien. Geen verschil in slijtage tussen mineraal en vol-syntheet.
Dat minerale olie nauwelijks te vinden is slaat nergens op; elke normale motordealer heeft het, ook in Nederland.

Bij puur circuit gebruik kan syntheet wel (geringe) voordelen hebben, vooral de stabiliteit van de olie bij zeer hoge punt belastingen.

Groeten, Sebo.

Dus al die additieven die voor betere smering moeten zorgen in half/vol syntheet hebben geen nut volgens jou..?
 
De verschillen in tussen goedkopere olien en de duurdere merken is vooral te zoeken in de levensduur ervan. Een olie die voldoet aan de specificaties (API ed.) is gewoon goed, althans de dikte ervan klopt waardoor de smerende werking in principe is verzekerd. Door het gebruik van je motor zal de olie "slijten" waardoor deze een klein beetje smerende werking verliest. Dat zal wat vlugger gebeuren bij een goedkopere olie dan bij een duurder merk.

Natuurlijk ziullen additieven ook eea. uitmaken voor de slijtage, maar die hebben in principe vooral invoed bij de start en niet tijdens bedrijf. Dan is namelijk toch de viscositeit maatgevend voor de smering en niet de additieven.

Mijn mening: wat vaker verversen en geen peperdure olie gebruiken die ver boven de specificaties ligt. Voortaan gaat er in mijn (simpele) stampende 1 cilinder minerale olie van 4 Euro de liter... Word arm van die dure zooi van 10 Pleuro voor een litertje, terwijl dat niet noodzakelijk is.
 
Dus al die additieven die voor betere smering moeten zorgen in half/vol syntheet hebben geen nut volgens jou..?
OMG, je plaat blijft hangen. :P

't is niet "volgens hem" maar volgens een test in Motorrad, van die pijnlijk precieze Duitsers dus.
Additieven zorgen direct NIET voor een beter smering, zoals ik al eerder zei smeert vol- en semisynth, door de geringere filmdikte sneller (koude start) en beter dan mineraal. Als mineraal niet goed genoeg zou zijn heb je dus een argument. Anderen stellen echter samen met mij dat mineraal, vaak, ruim voldoende is wanneer je je aande service-intervallen houdt. Die zijn nl. meestal óók, vreemd genoeg, op die nauwelijks verkrijgbare minerale olie gebaseerd.
De additieven (dit woord ga ik 't komend half jaar niet meer gebruiken... ;) ) gaan veroudering en verandering tegen zoals bijv: oxidatie, schuimvorming, het oplossen en opgelost houden van vervuiling, bijproducten van verbranding, benzine etc. Dit hád ik toch al getypt. :?

Google anders ee naar wat serieuze pagina's over olie. Vooral in de VS stikt 't van de ex-olie specialisten die d'r maar niet over op kunnen houden en er hele websites aan gewijd hebben.

Om de Slick50 religieuzen voor te zijn: Lees eerst deze pagina even.
Hij heeft ook een leuke pagina over olie.
 
Terug
Bovenaan Onderaan