Olie

Koekenbakker

Die hard MF'er
5 mrt 2003
254
8
Brabant
Ik wil graag de olie vervangen van m`n Honda cb-900 Hornet, weet iemand hoeveel olie er in het blok gaat en welke olie ik het beste kan gebruiken, ik kan dit nergens vinden in de handleiding.
BVD,
Dennis.
 
additieven zorgen er ook voor dat een olie als multigrade of singlegrade gekwalificeert wordt. een minerale olie zonder of met nauwelijks additieven is een single grade olie. De additieven zorgen voor de geringe viscositeit bij koudstart, de additieven zorgen ook voor de molecuulsterkte/elasticiteit bij zware belasting.
 
Dus al die additieven die voor betere smering moeten zorgen in half/vol syntheet hebben geen nut volgens jou..?

Hoi,
Dat zeg ik niet, maar je hebt het op de openbare weg domweg niet nodig. Sterker nog, het heeft zelfs geen voordelen op de openbare weg (volgens test Motorrad en bij reguliere service intervallen), terwijl je er wel grof voor betaald!
Je kunt ook denken "Baat het niet, schaad het niet", maar dat vind ik zonde van m'n geld. :+
 
Laatst bewerkt:
Mijn hornet 900 krijgt Castrol halfsyntheet 10w40, prima spul. Putoline is ook wel goed geloof ik.

Een volsyntheet is misschien beter maar ook duurder en echt niet nodig. Bovendien gaat je smeerolie verbruik flink omhoog (dunner, meer langs de zuigerveren... worden ze wel lekker schoon van)

Mzzl
 
Mijn hornet 900 krijgt Castrol halfsyntheet 10w40, prima spul. Putoline is ook wel goed geloof ik.

Een volsyntheet is misschien beter maar ook duurder en echt niet nodig. Bovendien gaat je smeerolie verbruik flink omhoog (dunner, meer langs de zuigerveren... worden ze wel lekker schoon van)

Mzzl
Wat is duur? Jij betaalt voor jouw half-synth zeer waarschijnlijk meer dan ik voor m'n volsynth. Maar die Castrol halfsynth is prima spul vergeleken bij wat? Wil niet lullig doen, maar vaak zijn mensen érg tevreden over een merk zonder iets anders geprobeerd te hebben. En vaak zijn dat merken die sterk aanwezig zijn bij de dealers, zoals: Castrol, Bridgestone, S100, Sidi etc.
 
prima spul in de zin van dat m'n blok nog niet is vastgelopen! ;) Ik ga niet met alle verschillende oliesoorten experimenteren om te kijken wat het beste is.

Ik moet m'n olie gewoon bij de motorzaak kopen, wat voor olie verkoop jij??

8-)
 
Vorbeeldje: ik stookte Motorex 10W40 semisyntheet van 9.70 Euro de liter. Hij verbruikt ook nog iets en ik ververs wat vaker dan nodig.

Nu stook ik Kroon Supermultigrade 10W40 van 4 Euro en centen de liter (kan gewoon volgens de specificaties die Suzuki opgeeft). Vind het best een verschil...
 
prima spul in de zin van dat m'n blok nog niet is vastgelopen! ;) Ik ga niet met alle verschillende oliesoorten experimenteren om te kijken wat het beste is.

Ik moet m'n olie gewoon bij de motorzaak kopen, wat voor olie verkoop jij??

8-)
Da's dus precies wat ik bedoel. Veel mensen, waaronder jij, 'prijzen' een bepaald procuct aan zonder het te hebben vergeleken met iets anders. Dat je motorblok nog niet vastgelopen is vind ik niet zo'n prestatie, want dat gebeurt maar zelden en zal je ws. nog niet eens met Aldi-olie lukken. Het enige motormerk wat, ongeacht de gebruikte olie, nog wel eens problemen heeft is Kawa.

Vorbeeldje: ik stookte Motorex 10W40 semisyntheet van 9.70 Euro de liter. Hij verbruikt ook nog iets en ik ververs wat vaker dan nodig.

Nu stook ik Kroon Supermultigrade 10W40 van 4 Euro en centen de liter (kan gewoon volgens de specificaties die Suzuki opgeeft). Vind het best een verschil...
:^ Soms zijn de dingen een stuk simpeler wanneer je eens een beetje rekent en vergelijkt.





De TS denkt: "Waar ben ik aan begonnen!!!!!!" :+
 
Lastig, maar hoe beoordeel je dan een bepaalde olie anders dan de prijs?
Ververs intervallen volgens het boekje en dan????? denk je verschil te merken?

Wie-weet-waar-we-de-goeiekoopste olie kunnen krijgen??

olieman.nl??

Banden halen we al bij de bandenman.nl duss... ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan