Olie

uhm, wat beschouw jij als een 2 takt dan?
Beide motors die jij noemt zijn viertakt?
denk er wel om dat je olie gebruikt voor motorfietsen aangezien er bij automotorlie een slippende koppeling (koppeling = nat, zit in olie) optreed.
Dus niet gaan bezuinigen op veel goedkopere auto motor olie maar even naar de motordealer voor motorolie.

edit: 2takt olie is alleen voor grasmaaiers, brommers, en dat zoort meuk!
(en enkele motorfietsen uitgezonderd)
 
Kan 4 takt olie in een 2 cillinder motor?
Staat het woordje takt voor vier cillinders?
Gaat dit problemen leveren?

Kijk op internet of in de bib. en zoek op wat de verschillen zijn. Grofweg heeft een 2takt geen kleppen en daarom is de motor veel eenvoudiger. De in en uitlaat gassen worden door kanalen in de cyl. en de zuigerstand geregeld. Maar de 2takt moet wel smering krijgen via de brandstof daardoor rookt een dergelijke motor altijd.

Bij een 4takt wordt gebruikt gemaakt van kleppen om de inlaat-uitlaat gassen te regelen. Dat maakt het motortje wat ingewikkelder. De smering geschied door olie in het karter.
 
Kijk op internet of in de bib. en zoek op wat de verschillen zijn. Grofweg heeft een 2takt geen kleppen en daarom is de motor veel eenvoudiger. De in en uitlaat gassen worden door kanalen in de cyl. en de zuigerstand geregeld. Maar de 2takt moet wel smering krijgen via de brandstof daardoor rookt een dergelijke motor altijd.

Bij een 4takt wordt gebruikt gemaakt van kleppen om de inlaat-uitlaat gassen te regelen. Dat maakt het motortje wat ingewikkelder. De smering geschied door olie in het karter.


en n tweetakt heeft bij iedere tweede slag n verbranding :Y
en n viertakt elke vierde slag :Y
 
Terug
Bovenaan Onderaan