olie

Rob

Die hard MF'er
10 jan 2002
288
0
hoensbroek
Iemand vertelde me dat je bij het olie verversen niet over mag stappen van minerale op synthetische olie, als je altijd op minerale olie hebt rondgetuft. Klopt dat of is het onzin?
 
de fabrikant geeft aan wat voor een type/kwalitiet olie er in moet bv
vol syntetisch 10/w40 API sj
als de olie beter is als het geadviseerde dan is dan niet erg.
fabrikant weet het in dit geval het beter dan een dealer. voor je het weet pleuren ze er zomaar een olie in.
 
Iemand vertelde me dat je bij het olie verversen niet over mag stappen van minerale op synthetische olie, als je altijd op minerale olie hebt rondgetuft. Klopt dat of is het onzin?

Dat is onzin! wat wel zo is is dat als je met synthetische olie hebt gereden dat je dan niet meer mag overschakelen op minerale olie. Maar synthetische olie zou ik niet direct aanraden het is een stuk duurder en het is goed als je constant in de rodezone rijdt voor circuit dus.
Ik hoop dat je er iets aan hebt! :}
 
Als je altijd op minerale hebt gereden moet je niet naar een volle syntheet over gaan.

Omdat een volle syntheet dunner is heb je kans op olie verbruik en dat kleine lekkage's aan het licht komen.

Omdat een volle syntheet dunner is spoelt ie heel je motor blok schoon, zou je denken, das mooi!, maar dat is niet zo want de aangekoekte restjes minerale olie kunnen ook stukjes afdichting zijn van kleine lekkage's.

(zo is het tenminste met auto's (sorry auto techneut), ik neem aan dat het bij motors hetzelfde is)
 
Ik rij mijn motor altijd in met minerale olie en stap daar na over op vol synthetisch (Bel-ray 5w-60).
Ik heb nog nooit last gehad dat hij olie verbruikte, altans niet merkbaar.
Die paar piek in het jaar dat je meer betaald voor vol synthetisch weegt naar mijn mening niet op tegen de betere kwaliteit olie.
Alleen het aller beste voor mijn schatje :}
 
Helaas vergist men zich door meteen te zeggen dat een volle syntheet beter is als een minerale olie.

Denk eraan dat een volle syntheet ook te dun kan zijn en daardoor overal tussen door floept zonder ook maar iets te smeren.
 
een synteet is niet dunner als de specicaties aangeven dat hij/zei dikker is.
synteten zijn beter bestand tegen hogen tempen en veroudering dan de meeste minerale olieen.
scheelt paar piek per jaar
heb de laatste keer een vatje gekocht koste hij 14 piek per liter.
 
Op zaterdag 30 maart 2002 11:58 schreef 4strokerules het volgende:
Dat hoor ik vaker "synthetisch is te dun",10W40 syn. is toch niet dunner dan minerale 10w40 ?
(kan wel een bepaalde spreiding in zitten, omdat de ene 40 niet de andere 40 qua dikte hoeft te zijn )

Jawel, dat moet wel... het is namelijk een standaard.

Die getalletjes staan voor een bepaalde viscositeit en die heeft een eenheid; mm2/sec (overigens niet in 10W40, dit werkt anders), je kunt maar niet zomaar hetzelfde getal gaan gebruiken terwijl de olie toch dunner is.
 
Ligt aan 2 dingen waardoor ie dunner kan zijn. Er staat een letter specificatie op de kan..abc of efg of zoiets en die moet hetzelfde zijn als de standaard olie die erin zit.

Merken..

Merk olie is ook zoiets. neem bijv. penzoill olie. Penzoill olie uit europa is redelijke troep als je die vergelijkt met de Penzoill olie uit de usa. Een tuner hier in de buurt(tevens sportschool genoot en zo) die vertelde dat hij met de penzoill olie uit de usa een vermogens winst had van 13 pk op een 500pk v8 blok. Alleen door de olie.

Hij waarschuwde ook dat de penzoill olie bij warmte dunner word als een andere volle syntheet olie.
 
Ik heb 5 jaar met een VFR gereden.Alle had ik afgevuld met bel ray 0-W40 API SG 5 olie.Nooit olie verbruik.De koude start zorgt voor de meeste slijtage en vervolgens het warmrijden.Je moet nooit bezuinigen op de motorolie.Bel ray, castrol superbike zijn op dit moment de top.Allebei met goede smeercapaciteiten.Ik heb ook in de winter gereden met een dunne olie en je motorblok is sneller op temperatuur.Je kan rustig overschakelen naar een andere olie.De moderne synthetische olieen zijn beter dan de oude minerale.Een dunne olie wil niets zeggen dat hij te dun is en niet smeert.Zijn viscositeit is juist erg goed.Ik heb jaren zelf info ingewonnen bij de importeurs en moto 73.Sommige importeurs kunnen je niets over olie vertellen omdat ze hun huiswerk niet doen.de enige voorwaarde is dat je je minimaal moet houden aan het boekje en met name de API SG 4 of 5-waarde.naar boven mag je altijd afwijken en nooit naar beneden.
Succes
 
Ik rij een Motul race olie, 10W40, en volgends mij half syntheet... Hiervoor? Shell bagger van de motoport :+

Bij mij is alles alleen maar soepeler gaan draaien... Nix problemen...
 
Als je wil overschakelen van minerale olie op synthetische dan moet je eerst weten of je O-ringen en oliekeerringen daar tegen kunnen. Gewoon rubberen/neopreen ringen kunnen daar niet tegen en lossen op. Als je ringen van "Viton" (ook een soort rubber) hebt dan kun je synthetische olie gebruiken. Weet je het niet zeker, dan minerale olie blijven gebruiken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan