olie

30 okt 2004
68
0
hellevoetsluis
Normaal gebruik ik 10w40 olie a 29,95 € (4 liter)voor mijn vt 1100 honda shadow ACE
ik vroeg me af of ik goedkopere olie er in kon gooien, deze vraag stelde ik aan motopoort Rockanje. Ik had n.l. olie gekocht bij lidl ( 15w40)4 liter voor 6.95 €
Het antwoordt was dat het niets uitmaakt , dat de olie alleen iets dikker is.
Ik heb het er inderdaad ingegooid, maar weet iemand of dit ook schade kan toebrengen op langere termijn? Mijn motor loopt trouwens prima op deze olie.
 
Ik weet niet wie je bij rockanje te woord gestaan heeft, maar ik ben 't iig niet met 'm eens.
Als 't mijn motor was, ging die lidl olie er METEEN uit (samen met 't filter) , en kwam er een goede kwaliteit 10/40 halfsyntheet motorfietsolie in, samen met een orgineel oliefilter.
 
Olie producenten (Noem er maar een paar) Shell, Esso, Elf, etc. etc.
maken olie.
Elke olie die ze maken wordt in hun eigen lab gekontroleerd.
Voldoet ie niet dan wordt ie afgekeurd.
Vervolgens wordt bekeken of ie terug in de produktie kan voor herbewerking tot een goede olie.

Zoniet ( als dumpen goekoper is) wordt ie verkocht aan een olie handelaar die het weer doorverkoopt aan wie dan ook (Gamma, Praxis, hema, Lidl, wie dan ook)
De handelaar zert er zelfs het predikaat op wat de klant wil.

Nu Komt het.

10W40 Dwz. viscocteit 10 bij 100 graden farenheid.
Dwz. viscociteit 40 bij 0 graden farenheid.
De ""W"" wil zeggen : een multigrade (Toevoeging.)

"Dat betekent dat de dunvloeibaarheid toereikend is tussen o en 100 graden farenheid.

Wat ie doet bij kouder of warmer wordt niet vermeld. maar door de producent in het lab wel gekontroleerd. Voldoet de olie niet daaraan dan heb je afkeur.

Deze gradatie is dus onvoldoende.
Vandaar dat er meer letters op het blik staan. AA AC (1900) of SF (1984)
of zolals nu SH dat zijn letter aanduiding die aangeven de smeer capaciteit van de olie. Na deze letters krijg je bv. CD (Diesels) Of CE( Benzine.

Ook dit is niet voldoende. Zo heeft VW, Opel Ford, Mercedes, hun eigen
eisen . Voldoet de olie daaraan dan staat dit ook op de kan bv. VW 505.01

Daarnaast was deze aanduiding nog niet Genoeg en hebben de europeane hun eigen hogere eis. Ook dit staat op de kan.

Motor fabrikanten hebben ook zo hun eigen eisen. (Hogere toeren tallen, Natte koppeling. etc. Vandaar de AMA aanduiding.

Ik heb hier beknopt aangegeven wat er met Olie gaande is.

Kort om Gebruik nooit geen (afgekeurde Olie) olie als er geen gerenomeerd merk achter staat.

Wil je meer weten over Olie dan vraag het.

mt. vr. grt. Groen
 
Terug
Bovenaan Onderaan