Olie

Peter23

Die hard MF'er
12 apr 2004
501
0
Purmerend
Hoi allemaal.
Kan ik hoogwaardige olie gebruiken die ik bij de benzine pomp koop? Volsyntetische, de duurste die ze hebben. (de zaak betaald)
Is theoretisch auto olie. Maar ik neem aan dat dat geen probleem is??
Gr. Peter
 
Is wel een probleem, auto-olie is nu eenmaal geen motorolie, deze heeft andere eigenschappen. Gebruik de zoekfunctie maar eens, zijn wel een aantal topics over te vinden
 
B12 koppelingen zijn gevoelig voor synthetische olie (slippen), mineraal voorkomt dat soort problemen.
Vol- of half-syntheet heeft bij normaal gebruik ook geen voordelen in een B12.
 
Ok, geen volsyntheet dus maar minerale of half syntheet.
Laatste olie wissel is gedaan bij de dealer. Heb geen idee wat er nu voor olie in zit. Kan ik het gewoon mengen. Bijvoorbeeld mineraal en half syntheet?
Of ben ik dan verkeerd bezig?
Gr. Peter
 
Ech wel; mineraal moet je veel vaker verversen! (bij mijn brik doe ik dat om de 5000 km)

Volgens wie, en waarom?
Uit testen (o.a. smeereigenschappen / verouderings verschijnselen / vermogens testen bij het begin en als ik me goed herinner na 20.000 km.) in het duitse blad "Motorrad" komt dat b.v niet naar voren.
En mocht je wel vaker willen verversen, ben je denk ik altijd nog goedkoper uit dan met volsynthheet :] .
 
Peter, in olie voor auto's zitten toevoegingen (dopes) die een gladde laag op het metaal leggen. Dat is op zich prima, maar je koppelingsplaten (die dus stroef moeten zijn) lopen bij de meeste motoren ook in een badje van diezelfde olie..... Daarom alléén olie specifiek voor motoren gebruiken, omdat daar die toevoegingen niet in zitten.

Volsyntheet is in veel motoren prima te gebruiken. Alleen.... doordat het zo goed smeert, zal een "vers" blok nooit goed in kunnen lopen/slijten. Dat veroorzaakt vaak een aantal problemen, zoals lagere compressie, hoog olieverbruik etc. en gek genoeg een hogere slijtage... Je cylinderwanden bevatten, na het inrijden, microscopische groeven die olie op de wand vasthouden. Dat zorgt voor een goede smering en betere koeling. Door volsyntheet al meteen te gebruiken, worden de cylinderwanden veel te glad. Daardoor kunnen zuigers en cylinders niet goed op elkaar inslijten. Op langere termijn treedt compressieverlies en een hoog olieverbruik op.
Dat is de reden dat veel fabrikanten alleen halfsyntheet aanraden. Is je blok eenmaal goed ingelopen (10000 tot 15000 km), dan kun je vaak wel volsyntheet gebruiken, al zijn de ervaringen wisselend. Bij sommigen treedt toch een hoger olieverbruik op.

In tegenstelling tot wat sommige fabrikanten je willen laten geloven, is de duurste olie niet altijd het meest geschikt of zelfs de beste....
 
hee leuk, een olie topic, ik zal de bier en chips vast pakken *D

enne, als iemand een goede link heeft waar wetenschappelijk al die indianenverhalen over olie worden onderbouwd houd ik me aanbevolen 8-)

slechte olie bestaat niet, motor-olie is slechts een etiket.
gooi er gewoon in wat in het boekje staat, dat koppelingsverhaal ging alleen op met de eerste generatie 5w olie
 
Hoi allemaal.
Kan ik hoogwaardige olie gebruiken die ik bij de benzine pomp koop? Volsyntetische, de duurste die ze hebben. (de zaak betaald)
Is theoretisch auto olie. Maar ik neem aan dat dat geen probleem is??
Gr. Peter
een bandit 1200 alleen half-synthetische motorfiets olie gebruiken.
1 van de mijn 2 bandits heeft nu 94.000km op de teller staan en de nokken(-assen) zijn nog netjes qua slijtage.
ik gebruik de olie van Roukama á €28,=/5liter
netjes om de 6000km olie verversen ect.
koppelingsplaten zijn nog lang niet versleten.
de motor is nog steeds niet versleten :}
 
Terug
Bovenaan Onderaan