Olieaftap plug Yamaha R1 doorgedraaid

ChristianV

MF'er
24 mei 2019
55
30
Hallo,
De olieaftap plug van mijn R1 is helaas doorgedraaid. Iemand tips hoe ik dit het beste kan oplossen ?
Alvast bedankt voor de tips !
2021-12-27 19.38.18.jpg
 
Oplossing
Ikzelf las er gewoon een grote m13 (of groter) moer op vast.
hoe groter de moer, hoe meer grip je heb en je kan er gewoon een dikke dopsleutel opzetten.
Je houd (of laat) iemand een moer er tegenaan houden.
En dan vul je van binnen uit de moer op met je las.
De kop van de moer zal even oranje zijn van de hitte :-) door de thermo-shock in de bout breekt de "rot" in het schroefdraad ook mooi los (wat weer helpt). Even een minuutje wachten en dan passende dop op de moer en losdraaien maar :)
Even een overmaatje plug incl. draadtappertje bestellen, en erin draaien. Kant en klare sets te koop voor nog geen 2 tientjes.
Of bedoel je dat de inbus zelf verrot is en de sleutel erin doordraait.. ❓
In dat geval met klein beiteltje los tikken. Of dikke tang erop, of dopje inslaan en dan lossen. Manieren genoeg 🙃.
 
Indien ie niet meer los wil, iets te grote torx dop erin hameren en dan nog eens proberen, en daarna de plug vervangen voor een verse. Mocht dat niet lukken zijn een hamer en een beitel ook altijd nog een optie.
 
Even een overmaatje plug incl. draadtappertje bestellen, en erin draaien. Kant en klare sets te koop voor nog geen 2 tientjes.
Of bedoel je dat de inbus zelf verrot is en de sleutel erin doordraait.. ❓
In dat geval met klein beiteltje los tikken. Of dikke tang erop, of dopje inslaan en dan lossen. Manieren genoeg 🙃.
De inbus zelf is inderdaad doorgedraaid. Het schroefdraaid is nog goed (ga ik vanuit...)
 
Indien ie niet meer los wil, iets te grote torx dop erin hameren en dan nog eens proberen, en daarna de plug vervangen voor een verse. Mocht dat niet lukken zijn een hamer en een beitel ook altijd nog een optie.

Ik zal eens proberen om er een torx in te tikken maar ik ben bang dat het niet stevig genoeg zal zijn. De vorige eigenaar heeft de aftapplug volgens mij veel te vast gedraaid.
ps:
En ik heb een ratel met inbusdop gebruikt om zeker te weten dat ik de juiste kant op draai om hem los te maken. Dit wil nog wel eens mis gaan als je op zijn kop een moer los wil draaien.
 
De vorige eigenaar heeft misschien de aflaatplug te vast gedraaid. Maar nog niet zo vast dat het schroefdraad in het blok beschadigd is, toch? Ziedaar: toch nog iets positiefs aan deze situatie!

Er lijken ook twee niet originele gaatjes in de aflaatplug te zitten. Enig idee waar die voor dienen?
 
De vorige eigenaar heeft misschien de aflaatplug te vast gedraaid. Maar nog niet zo vast dat het schroefdraad in het blok beschadigd is, toch? Ziedaar: toch nog iets positiefs aan deze situatie!

Er lijken ook twee niet originele gaatjes in de aflaatplug te zitten. Enig idee waar die voor dienen?
Ik gok voor borgdraad.... Ik zou dan weer graag willen weten wat dat aluminiumfolie daar doet:?
 
Moet erg gek gaan wil je die niet met een goede tang los kunnen draaien, daarna vervangen en hij is als nieuw.
:^

Ik zou eerst eens kijken of je die plug niet op de zijkant kunt pakken met een goede griptang of waterpomptang en dan kunt lossen. Als ik de foto zo zie zou hij daar "vlees" genoeg voor moeten hebben. Kans dat je met een grip- of aterpomptang voldoende houvast krijgt lijkt me een stuk groter dan met zoń ingetikte torx oid.
Uiteraard als de plug er uit is vervangen door een nieuwe, want hij zal er niet van opknappen....
 
:^

Ik zou eerst eens kijken of je die plug niet op de zijkant kunt pakken met een goede griptang of waterpomptang en dan kunt lossen. Als ik de foto zo zie zou hij daar "vlees" genoeg voor moeten hebben. Kans dat je met een grip- of aterpomptang voldoende houvast krijgt lijkt me een stuk groter dan met zoń ingetikte torx oid.
Uiteraard als de plug er uit is vervangen door een nieuwe, want hij zal er niet van opknappen....
Ik denk idd iets te weinig "vlees" maar proberen kan idd geen kwaad.
 
Terug
Bovenaan Onderaan