Olieaftap plug Yamaha R1 doorgedraaid

ChristianV

MF'er
24 mei 2019
55
30
Hallo,
De olieaftap plug van mijn R1 is helaas doorgedraaid. Iemand tips hoe ik dit het beste kan oplossen ?
Alvast bedankt voor de tips !
2021-12-27 19.38.18.jpg
 
Oplossing
Ikzelf las er gewoon een grote m13 (of groter) moer op vast.
hoe groter de moer, hoe meer grip je heb en je kan er gewoon een dikke dopsleutel opzetten.
Je houd (of laat) iemand een moer er tegenaan houden.
En dan vul je van binnen uit de moer op met je las.
De kop van de moer zal even oranje zijn van de hitte :-) door de thermo-shock in de bout breekt de "rot" in het schroefdraad ook mooi los (wat weer helpt). Even een minuutje wachten en dan passende dop op de moer en losdraaien maar :)
Ikzelf las er gewoon een grote m13 (of groter) moer op vast.
hoe groter de moer, hoe meer grip je heb en je kan er gewoon een dikke dopsleutel opzetten.
Je houd (of laat) iemand een moer er tegenaan houden.
En dan vul je van binnen uit de moer op met je las.
De moer zal dan lekker oranje zijn van de hitte :-) door de thermo-shock in de bout breekt de rot in het schroefdraad ook mooi los (wat weer helpt). Even een minuutje wachten en dan passende dop op de moer en losdraaien maar :)
Eeuwige roem! :}
 
Toen de koppelmoer erop gelast was kon ik hem bijna met de hand losdraaien; waarschijnlijk heeft de warmte schok van het lassen de aftapplug al voor de helft losgemaakt. Alles is heel gebleven; zelf de koperen sluitring was niet aangetast.
Wel met juiste tork een nieuwe afdichtring monteren met aftapplug, anders ga je weer te vast draaien om 'm dicht te krijgen.;)
 
Heren, het is opgelost !!

Uiteindelijk heb ik de sprong gewaagd en er een M8 koppelmoer opgelast. Dat was best lastig omdat ik niet veel "vlees" had om te lassen en het moest ook nog ondersteboven.
Gelukkig heb ik een hefbrug zodat ik er beter bij kan. Ik heb 2.5 mm Lincoln Electric Omnia rutiel elektroden gebruikt; die zijn wat beter geschikt voor verticaal lassen. Amperage niet te hoog gezet want ik wilde niet door de aftapplug heen blazen.
Waarschijnlijk is mig lassen beter geweest maar ik heb alleen een hobby elektrode apparaat staan.
Gewoon even geoefend op de werkbank met oud ijzer en daarna op de motor.
Ik heb een M8 koppelmoer gebruikt zodat na een flinke laspartij ik er nog goed bij kan met een dopsleutel zonder dat er overal las slak zit.
Toen de koppelmoer erop gelast was kon ik hem bijna met de hand losdraaien; waarschijnlijk heeft de warmte schok van het lassen de aftapplug al voor de helft losgemaakt. Alles is heel gebleven; zelf de koperen sluitring was niet aangetast.

Iedereen bedankt voor alle tips !
Kijk een moer erop lassen.. heb ik dat niet 4 pagina's eerder al gelezen ;-)
Zo zie je maar, dat de reacties over dat het een slecht idee is en aluminium smelt e.d. best wel meevalt
Wel jammer dat de oplossing weer door iemand die het er toch niet mee eens, hem naar -1 heeft gestemd, maar tja blijft een internet forum
😄
 
Terug
Bovenaan Onderaan