Olieaftap plug Yamaha R1 doorgedraaid

ChristianV

MF'er
24 mei 2019
55
30
Hallo,
De olieaftap plug van mijn R1 is helaas doorgedraaid. Iemand tips hoe ik dit het beste kan oplossen ?
Alvast bedankt voor de tips !
2021-12-27 19.38.18.jpg
 
Oplossing
Ikzelf las er gewoon een grote m13 (of groter) moer op vast.
hoe groter de moer, hoe meer grip je heb en je kan er gewoon een dikke dopsleutel opzetten.
Je houd (of laat) iemand een moer er tegenaan houden.
En dan vul je van binnen uit de moer op met je las.
De kop van de moer zal even oranje zijn van de hitte :-) door de thermo-shock in de bout breekt de "rot" in het schroefdraad ook mooi los (wat weer helpt). Even een minuutje wachten en dan passende dop op de moer en losdraaien maar :)
Nou is dit natuurlijk een hele grote bout en ging ik via torx naar tikken met een beitel/drijvertje (dus geen beitel voor hout).

Linkse tappen zijn leuk voor M5 - M8 bouten, vooral inbus. Ik heb ooit een stapel van die doosjes gekocht bij de Action en gebruik ze veel bij vastgerotte bouten waar al een keer iemand de inbus rond heeft gemaakt. Tot nu toe 1 middelgrote (M5 inbus gat) en 1 kleine (M4 inbus) gebroken. Beitel dr op en rechtsom los tikken valt het gebroken deel er zo uit.
Het mooie van die Action dingen is dat ze zo goedkoop zijn dat als je de bout er uit hebt en de tap is één geworden met de bout dat je het geheel gewoon weg dondert.

Hoewel je dus kunt lezen dat ik best fan ben van linkse tappen zou ik het hier niet doen omdat je met een grote bout van doen hebt die wel eens een hoog losbreek moment kan hebben. Links tapje naar de klote + je wordt druk op een plek waar je niet geweldig bij kunt.
 
Nou is dit natuurlijk een hele grote bout en ging ik via torx naar tikken met een beitel/drijvertje (dus geen beitel voor hout).

Linkse tappen zijn leuk voor M5 - M8 bouten, vooral inbus. Ik heb ooit een stapel van die doosjes gekocht bij de Action en gebruik ze veel bij vastgerotte bouten waar al een keer iemand de inbus rond heeft gemaakt. Tot nu toe 1 middelgrote (M5 inbus gat) en 1 kleine (M4 inbus) gebroken. Beitel dr op en rechtsom los tikken valt het gebroken deel er zo uit.
Het mooie van die Action dingen is dat ze zo goedkoop zijn dat als je de bout er uit hebt en de tap is één geworden met de bout dat je het geheel gewoon weg dondert.

Hoewel je dus kunt lezen dat ik best fan ben van linkse tappen zou ik het hier niet doen omdat je met een grote bout van doen hebt die wel eens een hoog losbreek moment kan hebben. Links tapje naar de klote + je wordt druk op een plek waar je niet geweldig bij kunt.
Rechtsom is meestal vaster.
 
Waarom doen jullie allemaal zo moeilijk?🤔
Optie 1:
De motor een beetje naar de kant van de vulplug kantelen, dun slangetje naar binnen steken, aanzuigen en in een bak laten lopen.
Optie 2:
Oliefilter losdraaien, bobine loskoppelen en doorstarten.

Voor iedereen die denkt dat ik loop te trollen, bij auto’s doen ze het ook wel eens via de peilstok.
 
Waarom doen jullie allemaal zo moeilijk?🤔
Optie 1:
De motor een beetje naar de kant van de vulplug kantelen, dun slangetje naar binnen steken, aanzuigen en in een bak laten lopen.
Optie 2:
Oliefilter losdraaien, bobine loskoppelen en doorstarten.

Voor iedereen die denkt dat ik loop te trollen, bij auto’s doen ze het ook wel eens via de peilstok.
Whahaha mooi man. Die bout ram je er in kortere tijd uit dan je nodig bent om het slangetje dr door te pielen en aan te zuigen + de volgende keer weer. Gewoon de rommel voor elkaar maken als het geen bult geld of moeite kost.

In het geval van voor eeuwig laten zitten zou ik nog eerder de koppelingsdeksel er af pakken en leeg laten lopen. Gelijk ff plaatjes controle als je dr toch bent.
 
Gezien de lokatie. Inslijpen met een haakse slijper. Grote schroevendraaier op de sleuf en draaien maar. Griptang is ook een optie evenals het klemslaan van een dikke torx in het gat. Hierna natuurlijk een nieuwe aftapplug erin en klaar is u weer.
 
Plaats een drijver in een van die gaatjes en tik 'm los, lukt dat niet dan neem je een klein beiteltje en zet die tegen de rand, gebruik een middelzware hamer.
Geen torx oid in de bout proberen te slaan want als je pech hebt sla je een barst in het carter.
Je kunt de bout met het beiteltje ook weer vast tikken maar als ik jou was haalde ik een nieuwe plug.

Hoe zwaar is een middelzware hamer?
Ik zou zeggen 3 kg
 
Dit topic staat nog altijd in Techniek vragen en antwoorden, als je het niet serieus wil behandelen moet je stoppen met replyen :Y, Ben je van mening dat het topic niet in deze afdeling thuis hoort mag je op de rapporteer knop duwen.. :)
Hoe vind jij het dat er de meest krankzinnige oplossingen voorbij komen, zoals ik zeer ontopic schertste??? Ik heb toch een beetje het idee dat je als zeer gevorderd techicus ook als moderator in moet grijpen als ze met linkse tappen aan komen sjouwen waarvan iedereen weet dat die afbreken waarbij de topicstarter nog veel, veel verder van huis is
 
We zijn geen technische jury. :)

Vaak wordt keurig aangegeven waarom iets wel, of niet kan. Dat is informatie :Y

Samenvattend: wd40 is geen kruipolie. Kruipolie werkt hier ook niet, want het is een olie dichte afsluiting.
Verhitten gaat ook niet, want tis carter vol met olie.
Lassen aan een carter of plug is mi laatste middel, en dan zou ik de pan er af halen.
Hard slaan is een risico, pan kan deuken.

Deze bout hoeft enkel een halve gang te lossen, en zal dan zo er uit komen, met 2 vingers.

Ik zou daarom drijvertje, beiteltje, of schroevendraaier pakken, en de kop lostikken met klein en handzaam hamertje.
 
Kruipolie gebruik je als het vastgeroest is en dat lijkt me bij dit probleem niet het geval. Als je dan toch kruipolie wilt gebruiken gebruik dan goede en geen wd40 want dat doet bijna niks.
Op mijn werk roepen ze ook vaak WD40. Men denkt dat het een middel is wat alle problemen oplost.
Het lost niets op. Het is geen kruipolie en ook geen smeermiddel.
 
We zijn geen technische jury. :)

Vaak wordt keurig aangegeven waarom iets wel, of niet kan. Dat is informatie :Y

Samenvattend: wd40 is geen kruipolie. Kruipolie werkt hier ook niet, want het is een olie dichte afsluiting.
Verhitten gaat ook niet, want tis carter vol met olie.
:^Maar als het niet meteen lukt met die beitel zou ik hem toch even buiten platleggen en met een verfstripper verwarmen. Het aluminium van de pan zet veel meer uit dan de stalen plug namelijk.
Lassen aan een carter of plug is mi laatste middel, en dan zou ik de pan er af halen.
Hard slaan is een risico, pan kan deuken.

Deze bout hoeft enkel een halve gang te lossen, en zal dan zo er uit komen, met 2 vingers.

Ik zou daarom drijvertje, beiteltje, of schroevendraaier pakken, en de kop lostikken met klein en handzaam hamertje.
 
Terug
Bovenaan Onderaan