Olieaftapplug draait door, oplossingen?

baardap

Rookie
3 dec 2013
21
2
Nij Beets
Hallo,
Ik was vanmiddag bezig de olie te verversen van mijn CB450S maar dat ging niet goed.
Ik kon de aftapbout nog vastkrijgen met 10 Nm (WPH: 30 - 40 Nm) bij meer kracht draait de bout al mee.
Ik heb er toch eerst maar wat nieuwe olie in gegooid om te kijken wat er zou gebeuren, maar de olie kwam er direct al langs gedruppeld (daar hoefde ik hem niet eens meer voor te starten). Olie er weer uit laten lopen, daar zaten ook al twee stukjes schroefdraad in.
Wat nu?
Het gaat volgens mij om een bout met diameter 14 mm, fijnmetrisch, dop 17.
Zelf zat ik te denken om eerst nog te bekijken of ik een wat langere bout kan vinden, misschien is er nog wat extra schroefdraad.
En als dat niet wil, maar naar een motorzaak, helicoil oid?
Moet het motorblok helemaal uitgebouwd en gedeeld (alleen de pan aanleveren)?
Ben benieuwd. Het lijkt me dat dit vast al wel eens eerder iemand is overkomen.....
 
Je hebt ook overmaat aftappluggen. M14 is niet veel. daar kan wel een millimetertje bij. Kijk maar eens op Ebay. Een langere aftapbout kan ook, dan moet je even kijken hoeveel draad er nog in het carter zit.
 
Ik kan iemand die er teflon tape eromheen deed, maar das toch niet mijn advies.
Als het carter makkelijk te doen is , eraf halen en kijken of er iets groters in kan.
dan kan je het prima zien , prima schoonmaken en met een gerust hart weer rijden.
 
Het gaat niet zomaar stuk. Hij is ooit veel te vast gedraaid en aluminium is niet echt sterk. Ik zou Zot volgen en een andere carterpan zoeken.
En dan die plug niet te vast draaien, nieuwe koperen ring en wat ik heb gedaan met mijn Honda's is een gaatje boren door de plug heen en die zekeren met een ijzerdraadje.

Mocht de pug los gaan lopen, dan valt hij er niet uit en ga ik het merken omdat er een druppeltje olie onder zal liggen.
 
Het gaat niet zomaar stuk. Hij is ooit veel te vast gedraaid en aluminium is niet echt sterk. Ik zou Zot volgen en een andere carterpan zoeken.
En dan die plug niet te vast draaien, nieuwe koperen ring en wat ik heb gedaan met mijn Honda's is een gaatje boren door de plug heen en die zekeren met een ijzerdraadje.

Mocht de pug los gaan lopen, dan valt hij er niet uit en ga ik het merken omdat er een druppeltje olie onder zal liggen.

30-40Nm lijkt me erg veel en de mogelijke oorzaak.
 
30-40Nm lijkt me erg veel en de mogelijke oorzaak.
Lijkt me ook. Het is wel vier kilogram aan een arm van een meter lang en dat lijkt me veel te veel.

De stalen kopbouten van een Citroen DS trek je vast met 60 Nm.

Hij zegt ook in de openingspost dat het M14 fijnmetrisch is, wat ik heel vreemd vind bij aluminium, fijne draad.
 
Ik kan iemand die er teflon tape eromheen deed, maar das toch niet mijn advies.
Als het carter makkelijk te doen is , eraf halen en kijken of er iets groters in kan.
dan kan je het prima zien , prima schoonmaken en met een gerust hart weer rijden.
Teflon tape heb ik ook wel eens gedaan als tijdelijke oplossing. Tijdelijk was uiteindelijk 18 maanden, dagelijks ww verkeer. Geen drup gelekt. Wel de tape vervangen na olie verversen :)
Daarna de carterpan er onder uit gehaald en een helicoil in laten zetten. Da's de betere oplossing. Of een goede carterpan opsnorren.
 
Afhankelijk van bouwjaar 25 tot 38

Nieuwe carter pan.

Of bedrijfje zoeken die setjes inserts heeft. Heb ik ook liggen. Soort helicoil voor aftappluggen.

Helicoil zelf kan ook, mits met beleid gezet.
 
Helaas geen carterpan. Het blok is horizontaal gedeeld.
Zal morgen eerst eens kijken of er nog schroefdraad te zien is. En anders, denk ik, maar naar een motorzaak en daar een helicoil laten zetten. NB: Dat fijnmetrisch was een gok, het ziet er in ieder geval niet uit als "normale" schroefdraad.
En met de stukjes ijzer kwam ook wat kit en/of teflon mee, dus die oplossing was al geprobeerd.

Die opmerking over dat 10 Nm genoeg zou moeten zijn, lijkt me absoluut onjuist: 6 mm bouten worden in de regel al aangedraaid met 8 Nm.... Het gaat hier om een 14 mm bout. Ik heb wel vertrouwen in het WPH.

Desalniettemin zet ik nooit standaard zo maar de momentsleutel op de in het WPH vermelde waarde, maar bouw de waarde op. Ik voel wat het doet. Het is een oude motor, hij is van '87, en de bouten zijn in de regel vet. De aanhaalmomenten gelden voor droge bouten en droge schroefdraad. Ik heb wel eens gelezen dat je bij vette/geoliede bouten moet rekenen met 80%, want de wrijving schroef op schroefdraad is natuurlijk veel minder.
 
In denk dat de vergelijking tussen een M14 bout en een M14 carterplug niet helemaal correct is. Afgezien van de gelijke diameter hebben ze een totaal andere functie. Bouten in verschillende diameters zijn om metalen delen aan elkaar te bevestigen. Afhankelijk van de krachten die erop komen kiest men een diameter. Voor een plug is de practische of beschikbare maat van belang. Hoe vast zou een 22 mm carterplug dan wel niet moeten zitten t.o.v. een 6 mm variant.
Waarschijnlijk aanmerkelijk minder vast dan dat een bout van 22 mm via de tabel zou moeten zitten.
Maar goed: ik ben ook maar autodidactische prutser...
En bij nader inzien: misschien heb je het woord bout ook wel niet als bout bedoeld.
 
Ik zal je vertellen wat ik zou doen en wat ik ook al heb gedaan: mits er genoeg 'vlees' is in dat carter, elke installateur heeft 3/8" plugjes, gewoon gasdraad en hij heeft ook een tap die je wel even mag gebruiken.

Een 3/8" plugje heeft een uitwendige diameter van 16 mm, maar de draad loopt een beetje taps toe bij de plugjes met een vierkante kop. Je hebt ze ook met een zeskantige kop. Ze zijn niet hol, dus je kunt er een gaatje door boren om het met een draadje te borgen.

Je hebt geen ring nodig, gewoon een reepje teflon tape en het spul is oliedicht.

Heb ik met verschillende automotoren gedaan waarvan de plug te vast was gedraaid.

hlr-system~egt~pubnl~leidingsystemen%20metaal~rvs~pim1103-pressure-pipes%20-fittings~eriks-4-kant-plug-r238.jpg


hlr-system~egt~pubnl~leidingsystemen%20metaal~rvs~pim1103-pressure-pipes%20-fittings~eriks-6-kant-plug-r235.jpg


Je kunt er zelfs een kraantje in draaien, krukje even vastzetten met borgdraad en het aftappen wordt een eitje.

Mini-kogelkraan-bin.dr-bui.dr.PNG
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan