Olieaftapplug zit vast, krijg 'm onmogelijk los. Wat nu?

IsaacR

Die hard MF'er
12 apr 2016
540
4
Bij mijn gs500 krijg ik de olieaftapplug niet los. De kop is 6-kantig 17mm, met een 12-kantige ringsleutel heb ik het al geprobeerd, maar die sloeg er een paar keer weer van los.

Nadat ik de uitlaat eraf heb gehaald, kon ik er beter bij en kon ik beter druk zetten op de bout. Nu blijft ie nog even vast zitten als eerst, geprobeerd om aan te draaien, zelfs een tikkie met de hamer erop gegeven maar dat werkt ook niet.

Deze plug is een paar maanden geleden (4000 km) nog los geweest - volgens de dealer.

Op het einde heeft het motorblok zonder olie gereden, daardoor is het blok ook kapot en wil ik een nieuwe erin zetten. Het blok was op het einde, héél erg heet. Misschien doordat ie te weinig olie had daardoor overhitte en de olieaftapplug helemaal vastzit?

Wat zal ik doen? Verhitten met een aansteker? WD40?
 
Bij mijn gs500 krijg ik de olieaftapplug niet los.

Wat zal ik doen? Verhitten met een aansteker? WD40?

Juiste gereedschap pakken. Verhitten kan, maar zou niet nodig moeten zijn, of er zou een borgmiddel moeten zijn gebruikt. Waarschijnlijk te vast gezet. WD-40 gaat niets doen. Gewoon meer kracht zetten.
 
Ik heb er weinig verstand van, maar zo'n plug draai je maar met een paar nm vast. Die hoort helemaal niet strak aangedraaid te worden.

Je kan proberen een hefboom te maken zodat je veel meer kracht kan zetten, maar dat is wel bizar voor een aftapmoer.....

Volgens mij zijn die dingen ook van aluminium dus inderdaad een goede dop \ sleutel gebruiken, want anders is die zo rond \ dol.
 
Laatst bewerkt:
Juiste gereedschap pakken. Verhitten kan, maar zou niet nodig moeten zijn, of er zou een borgmiddel moeten zijn gebruikt. Waarschijnlijk te vast gezet. WD-40 gaat niets doen. Gewoon meer kracht zetten.

Ik ga wel effe de juiste sleutel halen. Kijken of dat werkt.
 
Gebruik een 6 kantige dop en een ratel die je van tevoren linksom zet.
Je zou de eerste niet zijn die de verkeerde kant op draait omdat de plug van onder naar boven zit.
 
full
 
Gebruik een 6 kantige dop en een ratel die je van tevoren linksom zet.
Je zou de eerste niet zijn die de verkeerde kant op draait omdat de plug van onder naar boven zit.

'k ben net bij de winkel geweest, ze hadden hem niet in 6-kantige vorm. Dus ik zal idd wel een dop kopen met ratel.

Alleen begrijp ik niet goed waarom de ring- en steeksleutels allemaal metrisch zijn en de dopsleutels weer imperiaal. Ik kom er wel aan uit, het is toch tijd om wat handiger te worden :+ .

Blok er uit halen met aftapbout op de plek.
Nutteloos extra werk.

Ik heb zeer weinig sleutel ervaring, dus als ik een kapot blok heb is dat ideaal om eens te zien hoe het allemaal in mekaar zit.

Zit toch geen olie meer in?

Jawel, 3 liter zit er weer in. Omdat ik in eerste instantie dacht dat ie te heet was geworden.
 
Laatst bewerkt:
'k ben net bij de winkel geweest, ze hadden hem niet in 6-kantige vorm. Dus ik zal idd wel een dop kopen met ratel.

Alleen begrijp ik niet goed waarom de ring- en steeksleutels allemaal metrisch zijn en de dopsleutels weer imperiaal. Ik kom er wel aan uit, het is toch tijd om wat handiger te worden :+ .Ik heb zeer weinig sleutel ervaring, dus als ik een kapot blok heb is dat ideaal om eens te zien hoe het allemaal in mekaar zit.Jawel, 3 liter zit er weer in. Omdat ik in eerste instantie dacht dat ie te heet was geworden.
Het "imperiale" van de dopsleutel is het formaat van de sleutel, niet de dop :)

Een 1/4" dopsleutel bijvoorbeeld, heeft een 1/4" ratel aansluiting. Zo'n dopsleutel heb je weer in de verschillende metrische formaten.
 
Ik acht de kans dat je de verkeerde kant op draait steeds groter.

Om het even kort te sluiten :). Ik heb BEIDE kanten gedraaid. Als ik onder de motor lig - die op de bok staat - dan draai ik linksom, counterclockwise, bovenkant naar links en onderkant naar rechts.

Ik weet héél zeker dat ik de juiste kant op draai, moest ik dat niet gedaan hebben, dan heb ik ook met dezelfde kracht de andere kant opgedraaid.
 
Zot waar ben je . *D

Iemand met geen sleutel ervaring en niet eens een olieplug los krijgt wil een blok wissel uitvoeren *D :+

Dat ik "Niet eens een olieplug los krijg" is omdat ie muurvast zit, ik heb helemaal geen tools in huis om deze nu op dit moment los te draaien.

Omdat ik niet wist welke tools ik nodig had, ben ik gewoon begonnen met wat ik wel kan doen.

Net bij Datona gekeken en de verkopen een mooie doppen set 1/2" en een erg handige wringijzer. Kost me wel 65 euro, duur maar erg mooi :).
 
Blijft nog de vraag waarom die plug er zo nodig uit moet?
Er zat toch geen olie meer in.

Jawel, 3 liter zit er weer in. Omdat ik in eerste instantie dacht dat ie te heet was geworden.

Denk ik ook ...... linksom ondersteboven nadenken is en blijft een lastige *D

Om het even kort te sluiten :). Ik heb BEIDE kanten gedraaid. Als ik onder de motor lig - die op de bok staat - dan draai ik linksom, counterclockwise, bovenkant naar links en onderkant naar rechts.

Ik weet héél zeker dat ik de juiste kant op draai, moest ik dat niet gedaan hebben, dan heb ik ook met dezelfde kracht de andere kant opgedraaid.
 
Laatst bewerkt:
Blok kan er ook ut met drie liter olie er in.

Maar ik denk dat t best een uitdaging wordt, ale er geen gereedschap is om n aftapbiut los te draaien.
 
Terug
Bovenaan Onderaan