Olieaftapplug zit vast, krijg 'm onmogelijk los. Wat nu?

IsaacR

Die hard MF'er
12 apr 2016
540
4
Bij mijn gs500 krijg ik de olieaftapplug niet los. De kop is 6-kantig 17mm, met een 12-kantige ringsleutel heb ik het al geprobeerd, maar die sloeg er een paar keer weer van los.

Nadat ik de uitlaat eraf heb gehaald, kon ik er beter bij en kon ik beter druk zetten op de bout. Nu blijft ie nog even vast zitten als eerst, geprobeerd om aan te draaien, zelfs een tikkie met de hamer erop gegeven maar dat werkt ook niet.

Deze plug is een paar maanden geleden (4000 km) nog los geweest - volgens de dealer.

Op het einde heeft het motorblok zonder olie gereden, daardoor is het blok ook kapot en wil ik een nieuwe erin zetten. Het blok was op het einde, héél erg heet. Misschien doordat ie te weinig olie had daardoor overhitte en de olieaftapplug helemaal vastzit?

Wat zal ik doen? Verhitten met een aansteker? WD40?
 
Om het even kort te sluiten :). Ik heb BEIDE kanten gedraaid. Als ik onder de motor lig - die op de bok staat - dan draai ik linksom, counterclockwise, bovenkant naar links en onderkant naar rechts.

Ik weet héél zeker dat ik de juiste kant op draai, moest ik dat niet gedaan hebben, dan heb ik ook met dezelfde kracht de andere kant opgedraaid.

Dat is de verkeerde kant op, onder de motor draai je om hem los te maken met de klok mee, of je moet de klok ook op de kop leggen
 
Het gaat om de verhouding tussen de dopmaat en de lengte van de hefboom (bijv. de ratel). 1/4" met dopje 8 t/m 13 vind ik fijn voor boutjes van blokdeksels e.d. En dan de doppen het liefst in 6-kant die op de flanken aangrijpt i.p.v. de hoeken. 3/8"is voor een motorfiets allround, een combi van 1/4"en 1/2" ook.

Blijf ff van die aftapplug af totdat je goed/beter geschikt gereedschap hebt icm een flinke bak om de olie op te vangen. 3 liter is best veel als het op de stoep ligt.

Je huidige blok straks uit elkaar halen en weer in elkaar zetten is een prima plan, daar leer je veel van.
 
Laatst bewerkt:
Het gaat om de verhouding tussen de dopmaat en de lengte van de hefboom (bijv. de ratel). 1/4" met dopje 8 t/m 13 vind ik fijn voor boutjes van blokdeksels e.d. En dan de doppen het liefst in 6-kant die op de flanken aangrijpt i.p.v. de hoeken. 3/8"is voor een motorfiets allround, een combi van 1/4"en 1/2" ook.

Blijf ff van die aftapplug af totdat je goed/beter geschikt gereedschap hebt icm een flinke bak om de olie op te vangen. 3 liter is best veel als het op de stoep ligt.

Je huidige blok straks uit elkaar halen en weer in elkaar zetten is een prima plan, daar leer je veel van.

Ok dat is duidelijk. ik heb al een klein setje van de action hier liggen, 1/4" gaat tot 12mm, maar de ratel heeft een veel te korte arm om stevig kracht te kunnen zetten.

Ik koop dan deze set doppen: Doppenset 1/2" opname 20-delig
Met dit wringijzer: Wringijzer 1/2" opname extra lang

Bakkie voor de olie is nu een klein emmertje, ik kijk wel of ik iets beters kan vinden.

Dat is de verkeerde kant op, onder de motor draai je om hem los te maken met de klok mee, of je moet de klok ook op de kop leggen

Als ik met mijn rug op de grond lig, en ik kijk naar het garage plafond, dan draai ik linksom en tegen de klok in.

Dus omgekeerd, als ik op de motor zou zitten en ik kijk naar de grond, dan gaat de ringsleutel met de klok mee, rechtsom.

Bedankt allen voor jullie hulp :W
 
Laatst bewerkt:
Ok dat is duidelijk. ik heb al een klein setje van de action hier liggen, 1/4" gaat tot 12mm, maar de ratel heeft een veel te korte arm om stevig kracht te kunnen zetten.

Ik koop dan deze set doppen: Doppenset 1/2" opname 20-delig
Met dit wringijzer: Wringijzer 1/2" opname extra lang

Bakkie voor de olie is nu een klein emmertje, ik kijk wel of ik iets beters kan vinden.Als ik met mijn rug op de grond lig, en ik kijk naar het garage plafond, dan draai ik linksom en tegen de klok in.

Dus omgekeerd, als ik op de motor zou zitten en ik kijk naar de grond, dan gaat de ringsleutel met de klok mee, rechtsom.

Bedankt allen voor jullie hulp :W
Koop nou een setje met ratel, ipv losse doppen en en los wringijzer.

Ik weet niet hoe t met de rest van je gereedschap zit, maar dit is een goede investering:
Greenline gereedschapsset Mammut, 215 delig
 
haha _O- ja denk ik ook :+

de kuip heb ik er af gehaald met wat ikea inbusjes, ik kwam een heel eind :)
-O-

Really?

Jij wilt aan jouw motor sleutelen, zelfs het blok er onder vandaan gaan halen en dan zijn de beste tools die je hebt om de kuipen er af te halen Ikea imbusjes? :/
 
Laatst bewerkt:
Koop nou een setje met ratel, ipv losse doppen en en los wringijzer.

Ik weet niet hoe t met de rest van je gereedschap zit, maar dit is een goede investering:
Greenline gereedschapsset Mammut, 215 delig

Op zich zie ik niet in wat mis is met die eerste set. Maar je hebt waarschijnlijk gelijk dat ik beter een complete set koop.

Kom ik dan voorlopig toe met deze set? Wat denk je dat ik nog nodig ga hebben als ik deze set heb gekocht?

Bedankt.
 
Kunststof hamer, ik heb deze:

full32255235.jpg


Kan je een dop op dat T-stuk zetten en de boel losrammen. Ik doe niet anders bij bijv de asmoeren en laatst de olieplug van mijn andere GS.
 
Oei dat is autogereedschap he, dat past dus niet.

Je maakt een geintje.

-O-

Really?

Jij wilt aan jouw motor sleutelen, zelfs het blok er onder vandaan gaan halen en dan zijn de beste tools die je hebt om de kuipen er af te halen Ikea imbusjes? :/

Ja, daarom ben ik nu aan het kijken wat ik het beste kan kopen. Die set van Mannesman is waarschijnlijk het beste voor mij.

Ik ga nog wel wat rondkijken hoor :)
 
Op zich zie ik niet in wat mis is met die eerste set. Maar je hebt waarschijnlijk gelijk dat ik beter een complete set koop.

Kom ik dan voorlopig toe met deze set? Wat denk je dat ik nog nodig ga hebben als ik deze set heb gekocht?

Bedankt.

Momentsleutel(s) en het werkplaatshandboek.
 
Op zich zie ik niet in wat mis is met die eerste set. Maar je hebt waarschijnlijk gelijk dat ik beter een complete set koop.

Kom ik dan voorlopig toe met deze set? Wat denk je dat ik nog nodig ga hebben als ik deze set heb gekocht?

Bedankt.
Dat hangt er vanaf wat je verder nog wilt gaan doen.
Maar een momentsleutel is een goede optie.
En dan één met een meetbereik vanaf 10 nm of 15 nm. Een 1/4"of 3/8" dus.

Je kunt ook starten met de koffer, en dan kom je wel per klus tegen wat wel en niet nog nodig is.
 
Dat hangt er vanaf wat je verder nog wilt gaan doen.
Maar een momentsleutel is een goede optie.
En dan één met een meetbereik vanaf 10 nm of 15 nm. Een 1/4"of 3/8" dus.

Je kunt ook starten met de koffer, en dan kom je wel per klus tegen wat wel en niet nog nodig is.
:^
Ziet eruit als een mooie complete set. Bij toekomstige klussen loop je ertegenaan dat je het gereedschap niet hebt, dat koop je dan als je het nodig hebt. Zo over de tijd heen wordt de gereedschap verzameling steeds groter en groter :P
 
Bovenstaande adviezen voor uitgebreidere sets, zijn de juiste. Het is heel simpel, want het scenario is altijd het zelfde:

Eerste aanschaf: Losse doppen, los wringijzer. vervolgens grijp je meteen mis want je mist bougiedoppen, lange doppen en daarna een losse ratel en toch een losse dop-bit set.

Dan losse tangen (je kan niet zonder tangen), terugslagvrij hamertje en een speciale dop bit set (want op eens kom je torx, ribe, spline, of wat anders tegen), poelietrekker setje, multimeter..

Aan het eind van dit scenario heb je een houten bierkrat of sporttas vol met een kakofonie aan matige kwaliteit hobby gereedschap waar je per setje relatief veel voor betaald hebt. In de volle 25 etappes (durft niemand uit te rekenen), inclusief die hele dure ritjes naar de automaterialenzaak voor die ene 12-kant dop 36, heb je dan honderden Euro's verbrand aan een bak met meuk.

Dan denk je "shit wat een ongeorganiseerde troep" en koop je alsnog een complete set gereedschap in een kist of koffer.. Of als je eigenwijs bent probeer je een los opberg medium te verzinnen waar alles in past, die dan een jaar daarna alsnog incompleet is of er wederom bij staat als een "bak vol meuk".

Dan ontdek je dat de momentsleutel een heel handig ding is bij werkzaamheden aan motoren, koop je er een, twee of drie en moet je voor altijd met adapters gaan werken omdat je geen 1/4 > 3/8 > 1/2" doppensets compleet hebt..

And so on and so forth..
 
Niks gereedschap kopen. Ga eerst eens klussen met iemand die wat meer ervaring heeft en ongetwijfeld al het een en ander in huis heeft. En als dat naar meer smaakt, leen je die set een keer en probeer je wat zelf.

Als die kennis vervolgens begint te zeiken, koop je wat zelf.

De goedkoopste set bij de automaterialenzaak doet het waarchijnlijk prima. De sets bij Kijkshop of de goedkopere sets bij de DHZ zaken zou ik mee uitkijken.
 
Bovenstaande adviezen voor uitgebreidere sets, zijn de juiste. Het is heel simpel, want het scenario is altijd het zelfde:

Eerste aanschaf: Losse doppen, los wringijzer. vervolgens grijp je meteen mis want je mist bougiedoppen, lange doppen en daarna een losse ratel en toch een losse dop-bit set.

Dan losse tangen (je kan niet zonder tangen), terugslagvrij hamertje en een speciale dop bit set (want op eens kom je torx, ribe, spline, of wat anders tegen), poelietrekker setje, multimeter..

Aan het eind van dit scenario heb je een houten bierkrat of sporttas vol met een kakofonie aan matige kwaliteit hobby gereedschap waar je per setje relatief veel voor betaald hebt. In de volle 25 etappes (durft niemand uit te rekenen), inclusief die hele dure ritjes naar de automaterialenzaak voor die ene 12-kant dop 36, heb je dan honderden Euro's verbrand aan een bak met meuk.

Dan denk je "shit wat een ongeorganiseerde troep" en koop je alsnog een complete set gereedschap in een kist of koffer.. Of als je eigenwijs bent probeer je een los opberg medium te verzinnen waar alles in past, die dan een jaar daarna alsnog incompleet is of er wederom bij staat als een "bak vol meuk".

Dan ontdek je dat de momentsleutel een heel handig ding is bij werkzaamheden aan motoren, koop je er een, twee of drie en moet je voor altijd met adapters gaan werken omdat je geen 1/4 > 3/8 > 1/2" doppensets compleet hebt..

And so on and so forth..
_O- _O- :}
 
Bovenstaande adviezen voor uitgebreidere sets, zijn de juiste. Het is heel simpel, want het scenario is altijd het zelfde:

Eerste aanschaf: Losse doppen, los wringijzer. vervolgens grijp je meteen mis want je mist bougiedoppen, lange doppen en daarna een losse ratel en toch een losse dop-bit set.

Dan losse tangen (je kan niet zonder tangen), terugslagvrij hamertje en een speciale dop bit set (want op eens kom je torx, ribe, spline, of wat anders tegen), poelietrekker setje, multimeter..

Aan het eind van dit scenario heb je een houten bierkrat of sporttas vol met een kakofonie aan matige kwaliteit hobby gereedschap waar je per setje relatief veel voor betaald hebt. In de volle 25 etappes (durft niemand uit te rekenen), inclusief die hele dure ritjes naar de automaterialenzaak voor die ene 12-kant dop 36, heb je dan honderden Euro's verbrand aan een bak met meuk.

Dan denk je "shit wat een ongeorganiseerde troep" en koop je alsnog een complete set gereedschap in een kist of koffer.. Of als je eigenwijs bent probeer je een los opberg medium te verzinnen waar alles in past, die dan een jaar daarna alsnog incompleet is of er wederom bij staat als een "bak vol meuk".

Dan ontdek je dat de momentsleutel een heel handig ding is bij werkzaamheden aan motoren, koop je er een, twee of drie en moet je voor altijd met adapters gaan werken omdat je geen 1/4 > 3/8 > 1/2" doppensets compleet hebt..

And so on and so forth..

Misschien is dit gemiddeld gezien wel waar maar het is een GS500. Je kan vrijwel alles doen met een handje vol gereedschap. Ik heb een koffer met een iets kleinere inhoud dan die eerder geposte mannesmann. Aangevuld met een grote momentsleutel voor de asmoeren, voelermaatjes, klepstel tooltje en een punttang kom je al een heel eind. Dat is allemaal geen toptier gereedschap maar ik doe er al jaren mee en het geeft geen krimp.

Ik heb laatst een wringijzer gekocht bij datona maar eigenlijk alleen voor de heb want ik gebruik hem nooit voor de GS500. Altijd het T-stuk met kunsstof hamer :P
 
Ik heb mij een tijdje terug deze set besteld (Teng Tools, 63euro, via Mercurius Tools, ook van een MF-er volgens mij)
T3835AF-250x232.jpg


3/8 en een stuk fijner om mee te werken dan de '100-doppen-voor-15-euro-doos'.
Aangevuld met twee momentsleutels (1/2 en 3/8) heb ik toch voor 95% van de klussen wel een basis (disclaimer: wel in het bezit van complete ringsleutelset, steeksleutelset, ring-steeksleutelset en ringratelset). Ik zie niet in waarom je een wringijzer moet hebben om mee te starten...

Toevallig vorige week de aftapplug van de GSX400 er uit gehaald, in basis hetzelfde blok als de GS500. En daar is echt geen kracht voor nodig. Ben bang dat je met een 1/2 sleutel ook meer kapot maakt.
 
Laatst bewerkt:
Verplaats de gereedschapsdiscussie anders naar het gereedschap topic, ts zal inmiddels wel weten dat die meer nodig heeft dan een Ikea imbus.

Voor 100 euro kan je aardig setje (zonder momentsleutel) verzorgen.

Vraag de rest voor je verjaardag, kerst of Sinterklaas :)
 
Bedankt voor de nieuwe reacties. Ik heb de set net gekocht :).

De plug is niet los, ik stoot nu net weer op 2 bouten van de radiator(?) één kwam makkelijk los, de ander zit weer muurvast en schoot ik er van af met de ringsleutel.

Ik denk dat het vooral komt door het slechte gereedschap.

WD40 ook zeker een must om die vaste bouten los te krijgen?

Allemaal zeer bedankt voor de hulp, anders had ik nu voor een relatief klein setje weer te veel betaald. :W
 
Laatst bewerkt:
Verplaats de gereedschapsdiscussie anders naar het gereedschap topic, ts zal inmiddels wel weten dat die meer nodig heeft dan een Ikea imbus.

:^ Heb je gelijk in. Ik wist wel dat ik meer nodig had dan die paar inbusjes, maar ik kwam al een heel eind, ik heb mijn koplamp op deze manier kunnen vervangen ;)
 
Bedankt voor de nieuwe reacties. Ik heb de set net gekocht :).

De plug is niet los, ik stoot nu net weer op 2 bouten van de radiator(?) één kwam makkelijk los, de ander zit weer muurvast en schoot ik er van af met de ringsleutel.

Ik denk dat het vooral komt door het slechte gereedschap.

WD40 ook zeker een must om die vaste bouten los te krijgen?

Allemaal zeer bedankt voor de hulp, anders had ik nu voor een relatief klein setje weer te veel betaald. :W

Een ringsleutel die van een gave boutkop af vliegt moet je per direct in de oud ijzerbak gooien. Gebruik bij vastzittende bouten en moeren bij voorkeur een goed passende zeskantige dop of ringsleutel, want die zijn er ook.
 
Terug
Bovenaan Onderaan