Olieaftapplug zit vast, krijg 'm onmogelijk los. Wat nu?

IsaacR

Die hard MF'er
12 apr 2016
540
4
Bij mijn gs500 krijg ik de olieaftapplug niet los. De kop is 6-kantig 17mm, met een 12-kantige ringsleutel heb ik het al geprobeerd, maar die sloeg er een paar keer weer van los.

Nadat ik de uitlaat eraf heb gehaald, kon ik er beter bij en kon ik beter druk zetten op de bout. Nu blijft ie nog even vast zitten als eerst, geprobeerd om aan te draaien, zelfs een tikkie met de hamer erop gegeven maar dat werkt ook niet.

Deze plug is een paar maanden geleden (4000 km) nog los geweest - volgens de dealer.

Op het einde heeft het motorblok zonder olie gereden, daardoor is het blok ook kapot en wil ik een nieuwe erin zetten. Het blok was op het einde, héél erg heet. Misschien doordat ie te weinig olie had daardoor overhitte en de olieaftapplug helemaal vastzit?

Wat zal ik doen? Verhitten met een aansteker? WD40?
 
ok is goed, imal heb ik al eerder van gehoord dat het beter dan wd40 is.

er6n is net een 2 uur geleden verkocht geworden, dus voorlopig kan ik 0 motorrijden.

gelukkig vind ik het sleutelen wel leuk :).
 
Een ringsleutel die van een gave boutkop af vliegt moet je per direct in de oud ijzerbak gooien. Gebruik bij vastzittende bouten en moeren bij voorkeur een goed passende zeskantige dop of ringsleutel, want die zijn er ook.


nee die kun je gebruiken om de maat moer erboven die je met dezelfde kutkwaliteit hebt dolgedraaid er met een hamer op te rammen
 
Eerst een werkplaatsboek aanschaffen c.q downloaden.

Daarna het boek ter hand nemen en lezen plus plaatjes kijken. Misschien ook nog een technisch handboek om te snappen wat er geschreven wordt.

Koop als het boek uit is een knappe set dopsleutels en een kleine momentsleutel. En ja, het kost een paar munten.

Ik koop bijvoorbeeld maandelijks wat spul en mijn gereedschapkar is nog lang niet vol.

Probeer daarmee eea uit op het blok of aftapbout.

Succes :+
 
Ik persoonlijk ben heel erg benieuwd naar die 2 bouten van de radiator op een gs500...

Heb je toevallig een foto??

Tevens de doppendoos van de action 3/8 is een perfecte doppendoos voos jou, 6mm tot 13, dan 15,17,19 geloof ik... hier toch best mishandeld en doet het perfect.
 
Als ik het zo lees kan je beter eens eerst met iemand meekijken
die je een spoedcursus *sleutelen* geeft.

Daar ga je in eerste instantie meer aan hebben als een doppendoos



Alles wat je bezuinigt op gereedschap, moet je uitgeven aan het vervangen van
kapot gedraaide onderdelen.

Goed gereedschap gaat een leven lang mee, dus financieel is het interessanter om
in 1x fatsoenlijk materiaal te kopen , als elke keer verse onderdelen te moeten bestellen :)
 
Ik persoonlijk ben heel erg benieuwd naar die 2 bouten van de radiator op een gs500...

Heb je toevallig een foto??

Tevens de doppendoos van de action 3/8 is een perfecte doppendoos voos jou, 6mm tot 13, dan 15,17,19 geloof ik... hier toch best mishandeld en doet het perfect.

Hier is de radiator (olie-koeler) zelf: http://ebayapi.loc8apartltd.netdna-cdn.com/00/s/NDgwWDY0MA==/z/UvUAAOSwRQlXeKmg/$_1.JPG

Hier zit ie op de gs500: http://forum.gs-500.de/attachment.php?attachmentid=15304&d=1357242725

Beiden zijn niet mijn foto's, maar ik denk dat het wel duidelijk genoeg is.

Ik heb deze set al aangekocht, zou binnen een paar dagen moeten aankomen:
Greenline gereedschapsset Mammut, 215 delig
 
Setje is net aangekomen, bij de 2de poging kwam de plug al gelijk los :).

Bedankt allen voor advies en hulp bij het kiezen van de set.

Isaac
 
Terug
Bovenaan Onderaan