Oliebollencross Reek afgelast en waarom?

Joris

MF veteraan
11 dec 2001
6.368
172
Veghel
Belachelijk, lees dit stuk uit het Brabants Dagblad maar.

http://www.brabantsdagblad.nl/CDA/regioportal/0,2078,3955__881851_,00.html#_

Het komt erop neer dat de oliebollencross niet door kan gaan omdat de milieuvergunning vernietigd is door de Raad van State. Waarom? De crossbaan ligt er 25 jaar, enkele jaren terug is er iemand in de buurt van de crossbaan komen wonen. Die eikel heeft meteen een rechtzaak aangespannen omdat ie vind dat er teveel herrie gemaakt wordt (een paar uur in de week en een aantal wedstrijden in het jaar). Nu heeft die vent nog gelijk gekregen ook. Terwijl de club er zo veel mogelijk aan gedaan heeft om het geluid te beperken.

Ga dan GVD niet vlakbij een crossbaan wonen! Toch triest dat dit in Nederland kan.
 
In Halle (Jaarlijkse Zwarte Cross) beginnen de omwonenden ook al moeilijk te doen ...
de baan ligt er al vele jaren en de huizen staan er pas sinds kort !!!!

te zot voor woorden dat ze er eerst gaan wonen en dan bezwaar indienen :r :j :r : :j r: :j r!!!
 
Dit soort onzin zie je veel vaker in nederland. Bijvoorbeeld rijke patsers die na het pensioen een leuk boerderijtje kopen. En dan meteen klagen over de strontlucht |(

Ook leuk zijn al die mensen die klagen over het verkeer op de dijk. Sluiten ze meteen de hele dijk af voor alle verkeer of alleen de motorrijders :(

Nederland is een land van regeltjes, regeltjes en regeltjes ;(
 
Ik bedenk me net nog zo\'n voorval. De aanleg van de A50 is lange tijd vertraagd, omdat een paar mensen in een villawijk in Son en Breugel dit tegen konden houden. Ze wisten al dat de A50 langs de wijk zou komen te liggen, toen ze de grond/ het huis kochten.
 
Ga dan GVD niet vlakbij een crossbaan wonen! Toch triest dat dit in Nederland kan.

Is inderdaad ook triest. Komt vaker voor dan je denkt. Kan zo ook nog een paar voorbeelden noemen waarbij bedrijven moesten ruimen omdat er een woning nabij kwam (en dus klachten over geluidshinder of stank).

Hint: mocht je een bedrijf beginnen, zorg dan dat je plannen volledig overeenkomen met het bestemmingsplan van de gemeente. Dan kun je dit soort gezeik vaak voorkomen in de toekomst.
 
De wegraces in Hengelo(gld) gingen ook al bijna niet door omdat een-of-ander advocaat uit amsterdam zo nodig een boerderijtje daar moest kopen.
Die races zijn maar 1 weekend per jaar!
Als je d\'r last van denkt te hebben ga dan dat weekend op vakantie i.p.v. het hele dorp hun jaarlijkse feest proberen te vergallen.
 
En \'t wordt alleen maar erger. Ben bang dat dit met meer circuits gaat gebeuren.

Nekslag voor crossterrein Reek
Door Kirsten Rietbergen

Donderdag 14 februari 2002 - LANDERD - De motorcrossverenigingen in Landerd krijgen geen milieuvergunning voor het crossterrein in Reek. De Raad van State heeft de vergunning vernietigd. Volgens voorzitter T. Bens van de Stichting Motorcross Reek betekent dit de nekslag voor het crossterrein. Hij heeft daarom de gemeente gevraagd een nieuw geluidsonderzoek uit te voeren.

Zeven keer is kwestie rond het crossterrein in Reek voor de Raad van State geweest. Dit keer bleek het rechtsorgaan onvermurwbaar: de milieuvergunning moet vernietigd. De Raad vindt het verschil te groot tussen het alledaagse geluid (referentiegeluid genoemd) van ongeveer 40 decibel en de 50 decibel die de motorcrossers in de milieuvergunning mogen maken. Enkele omwonenden en de stichting Natuur en Milieu Landerd klagen over geluidsoverlast in het gebied nabij het militaire \'springterrein\' en zijn tegen de vergunning in verweer gekomen. Deze was tot stand gekomen na geluidsmetingen van de gemeente Landerd. Een adviesbureau heeft metingen verricht om te bepalen wat het referentiegeluid in de Reekse bossen is. Dit is gemeten op doordeweekse dagen tussen 18.00 en 19.00 en tussen 19.30 en 20.30 uur en op zaterdag- en zondagmiddag tussen 14.00 en 15.00 uur. Dit ligt tussen de 41 en 43 decibel. En dat verschil is volgens de Raad van State te groot met de 50 decibel die de gemeente toelaat. Ook het feit dat het crossterrein er bijna dertig jaar ligt, is volgens de Raad geen reden om de vergunning af te geven. Het terrein is er al die jaren - zonder vergunning - gedoogd. De Stichting Motorcross Reek vindt de beoordeling van de Raad van State onterecht en wil dat de gemeente Landerd een nieuw geluidsonderzoek uitvoert. Voorzitter T. Bens: \"De metingen zijn verricht op tijdstippen dat het heel rustig is in het bos. Terwijl wij meestal trainen op middagen. Rond die tijd rijdt er meer verkeer en is er meer geluid. We hebben gevraagd of de gemeente op deze tijdstippen opnieuw het referentiegeluid kan meten.\" De gemeente Landerd zal volgens woordvoerder C. Noordman waarschijnlijk geen nieuwe meting verrichten. \"Het referentiegeluid en het geluid van de motorcrossers ligt dusdanig uiteen dat dat niet zal leiden tot een goedkeuring van de Raad van State. Als de Raad alleen op deze gronden de milieuvergunning heroverweegt, is dat uitgesloten.\"

Wedstrijden
Wat er verder gaat gebeuren, is nog onduidelijk. \"Wij wachten een beetje de reactie van de verenigingen af\", zegt Noordman. Als die bijvoorbeeld het trainen opgeven en alleen nog wedstrijden rijden, kan er volgens de gemeente misschien naar andere oplossingen gezocht worden. Inmiddels heeft ook de overkoepelende bond Motorcross Orgaan Nederland (MON) een advocaat op de zaak gezet. Bens: \"Vierhonderd mensen van 4 tot 80 jaar kunnen hun sport niet beoefenen. Wij hebben het bos jarenlang aangeplant en opgeruimd. Nu het zo mooi is wordt er gesteld dat in zo\'n stukje natuur geen crossterrein thuishoort.\" Advocaat H. Pasveer van de omwonenden was gisteren niet bereikbaar voor commentaar.

http://www.brabantsdagblad.nl/CDA/regioportal/0,2078,3243__952960_,00.html
 
Moet je hier in Assen met het TT-Cicuit kijken. Baan ligt er al tientallen jaren. Is er dus een woonwijk pal naast gebouwd en dan gaan die mensen die daar dus gaan wonen zeuren over het lawaai van de baan! |( Sorry hoor, maar zijn die mensen nou achterlijk of hoe zit dat. :(
 
Terug
Bovenaan Onderaan