oliebout te los alle olie eruit!!

Status
Niet open voor verdere reacties.

Friso a2

MF'er
17 okt 2020
182
76
beste allemaal,

Ik had afgelopen zaterdag mijn olie vervangen en het boutje waar de olie uitgaat weer terug geschroeft. niet zo strak maar ook naar mijn idee niet te los. ik maak een testritje komt geen olie eruit nouw mooi. dus ik dinsdag mijn ketting schoonmaken zet hem schuin tegen de heg aan, kom 2 uur later terug naar mijn motor zie ik een hele plas olie. hoe kan het dat de olie er niet eerder is uitgelopen? ik kon de bout nog wel 3 slagen strakker draaien maar naar mijn idee hoeft die oliebout nooit zo strak?
 
Absoluut, al zijn er ook heel wat professionals die niet zo'n accurate pols blijken te hebben hoor. Er hangt een beetje een stigma aan actief momentsleutel gebruik in de garagewereld. Alsof basis-dingen met een momentsleutel monteren een soort teken van incompetentie is. Terwijl zeg maar gerust 50% van alle monteurs een M6-je altijd net iets te strak zet. Maar zo lang het niet afbreekt telt het als 'goed'.
Top Gears Hammond en May hadden zo'n mooie term voor hun lompe collega: "A hamfisted baboon"
 
Laatst bewerkt:
Achja, iedereen heeft sleutelen moeten leren.

50 jaar geleden bougiedraad vn mijn Batavus supersport dolgedraaid. Gelijk vd ouwe geleerd om een helical te plaatsen dus ergens was het goed voor.
 
Ik heb er een van de Lidl voor € 17.95 en die is behoorlijk zuiver op 100Nm, waarvoor ik hem gewoonlijk gebruik. Op een autoforum werd die goedkope meuk afgezeken, dus heb ik hem in de bankschroef gezet, op 100Nm afgesteld en er op 40 cm 25 kg aan gehangen en daar stond hij op het punt van klikken, dus ruim voldoende voor kopbouten van blikken en wielmoeren.

Ik had voor mijn eerste eigen olieverversing ook zo'n mooie momentsleutel uit de kast gepakt. Want ik wilde het natuurlijk wel netjes doen.

Dus ik dat ding op 15 Nm (zeg ik nu eventjes uit m'n hoofd) gezet en gaan draaien. En draaien... en opeens ging het wel heel gemakkelijk. Compleet de draad eruit gedraaid natuurlijk.

Ik weet 100% zeker dat het gewoon "ok" was gegaan als ik een normale steeksleutel had gebruikt, i.p.v. die oversized ALDI momentsleutel. En omdat ik ook wel van m'n fouten wil leren heb ik direct daarna een nette kleine momentsleutel besteld, geschikt voor dergelijk werk. Had me een hoop centen kunnen besparen als ik dat eerder had gedaan.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan