oliebout te los alle olie eruit!!

Status
Niet open voor verdere reacties.

Friso a2

MF'er
17 okt 2020
182
76
beste allemaal,

Ik had afgelopen zaterdag mijn olie vervangen en het boutje waar de olie uitgaat weer terug geschroeft. niet zo strak maar ook naar mijn idee niet te los. ik maak een testritje komt geen olie eruit nouw mooi. dus ik dinsdag mijn ketting schoonmaken zet hem schuin tegen de heg aan, kom 2 uur later terug naar mijn motor zie ik een hele plas olie. hoe kan het dat de olie er niet eerder is uitgelopen? ik kon de bout nog wel 3 slagen strakker draaien maar naar mijn idee hoeft die oliebout nooit zo strak?
 
ik kon de bout nog wel 3 slagen strakker draaien maar naar mijn idee hoeft die oliebout nooit zo strak?

dus 3 slagen los?
Als jij een bout van m12x1.5 hebt, en je draait nog 3 slagen door.
dan zat de ring nog niet aan.
Of je ring is 4.5mm dunner geworden........
Of de ring is 0.5mm dunner geworden, EN je schroefdraad in je Carter is nu 3mm “verplaatst” :+

Ik schat dat een nieuwe ring hooguit een halve mm platter wordt na vastdraaien, op het juiste moment.

Wat geven ze daar voor op? 15-20 newtonmeter?
Betekent 1,5-2 kilo op een meter afstand van je bout, niet veel dus.
 
Ik heb bij mijn beide Honda's een klein gaatje door de carterplug geboord en ze met borgdraad geborgd. Mocht zo'n plug loslopen, dan zal er een beetje olie gaan lekken, maar hij kan er tijdens het rijden niet uitflikkeren.

De Norton heeft dry sump smering, dus een aparte olietank met een klein plugje.
 
Misschien heeft hij hem gewoon te lafjes aangedraaid:Y

ik kon de bout nog wel 3 slagen strakker draaien maar naar mijn idee hoeft die oliebout nooit zo strak?

dus 3 slagen los?

Of te lafjes aangedraaid, of je kan hem steeds weer 3 slagen strakker draaien_O- dan kun je om een nieuw carter uit (je bent niet de eerste, ook niet de laatste)

Misschien kun je even specificeren wat je onder slag ziet? De beweging die je met de ratel maakt, niet specifiek doordat je langere en korte slagen kunt maken. (Voorbeeld 50°) Of bedoel je 1 omwenteling van de gehele bout.

Als ik jou zo hoor heb je er nog minder gevoel voor dan mij, dat betekent dat je er beter af kunt blijven. Of eerst meer informatie inslaan hoe je iets/wat moet vast draaien.
 
Allememachies we hebben het hier over het aandraaien van een aftapplug, het is geen rocket science 🙄

Precies mijn gedachte.

Een momentsleutel voor het aandraaien van een aftapplug, serieus?

Gewoon zorgen dat de boel in orde is (schroefdraad schoon en niet beschadigd, nieuw ringetje eronder, zeskant nog goed) en vastdraaien.

Een momentsleutel gebruik ik voor drijfstanglagerkappen en cilinderkopbouten, meer niet.
 
Ja, serieus. Ik heb al meerdere mensen hun eigen aftapplug laten aandraaien met een momentsleutel. Allemaal waren ze verbaast over hoe weinig kracht er op zo'n bout moet. Dus ik denk niet dat het een heel verkeerd idee is.

Precies dit. Toen ik net begon met sleutelen was mijn momentsleutel de beste investering. Anders had ik alles veeeeuullsss te vast gedraaid. Na een tijdje krijg je er inderdaad gevoel voor, maar tot die tijd....momentsleutel!
 
had geen nieuwe ring gebruikt. koop zo nieuwe olie en draai die bout zo strak mogelijk erin
Regel alsjeblieft een werkplaatshandboek, waarin staat aangegeven met hoeveel Nm je de plug moet vast zetten en gebruik daarbij een momensleutel.

Die ringen hergebruiken is een hele discussie.
Ik gebruik de ring zeker een tweede keer, zet de boel op moment en ik heb nooit problemen gehad.
 
5e61e8ac26ef7c05735fd5ca-large.jpg


Hele doos vol, 6 euro.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jml
5e61e8ac26ef7c05735fd5ca-large.jpg


Hele doos vol, 6 euro.
Precies, daar kun je niet voor gloeien, laat staan het risico lopen op een niet goed afdichtende ring waardoor alle olie er nogmaals uit moet.

En als je olie en een oliefilter bij een motorzaak haalt krijg je die ring er meestal zo bij, als je er om vraagt.
 
Als je een aftapplug gemonteerd hebt en na lekkage kan je hem nog 3 slagen aandraaien dan is dat een montage-issue die geen momentsleutel ter wereld gaat voorkomen. Dan is er echt wel het één en ander meer foutgegaan denk ik.
 
Tuurlijk wel.
Een correcte ingestelde momentsleutel met het juiste moment voorkomt dit net.
Alleen als je het verstand hebt om die plug er in te draaien tot de momentsleutel 'tik/klik' zegt. Als je je aftapplug er gewoon een beetje inhangt zonder m er in te draaien begin ik wel te twijfelen of dat verstand aanwezig is. Gok dat dat het punt van FZRene is.
 
Alleen als je het verstand hebt om die plug er in te draaien tot de momentsleutel 'tik/klik' zegt. Als je je aftapplug er gewoon een beetje inhangt zonder m er in te draaien begin ik wel te twijfelen of dat verstand aanwezig is. Gok dat dat het punt van FZRene is.
Het probleem was waarschijnlijk dat de TS duizenden horrorverhalen gelezen heeft over een aftapbout die dolgedraaid is en de bout veel te zacht heeft aangedraaid doordat hij te bang was om te vast te draaien.
Dan is die bout losgetrild tot er olie uit kwam.
Dan heeft de TS opgemerkt dat hij hem nog 3 slagen bij kon draaien.
 
Terwijl het allemaal zo simpel is: Aandraaien tot de bout breekt of het draad dol is. Dan een kwartslag terug.

Maar serieus: op MP staat regelmatig een gast die Gedore momentsleutels verkoopt. Van 5-25 Nm tot ca. 250 Nm. Nieuw of praktisch nieuw zo ergens tussen de EUR 80 - 120,- Moet je wel een WPHB hebben én weten hoe een momentsleutel werkt en hoe je hem goed opbergt.
 
Terwijl het allemaal zo simpel is: Aandraaien tot de bout breekt of het draad dol is. Dan een kwartslag terug.

Maar serieus: op MP staat regelmatig een gast die Gedore momentsleutels verkoopt. Van 5-25 Nm tot ca. 250 Nm. Nieuw of praktisch nieuw zo ergens tussen de EUR 80 - 120,- Moet je wel een WPHB hebben én weten hoe een momentsleutel werkt en hoe je hem goed opbergt.
De huisleverancier heeft ze goedkoper, en met kalibratiecertificaat. Dat zou dan mijn keuze zijn.
Niet van Gedore, maar andere merken. Een sleutel met kalibratiecertificaat van een betrouwbare bron zou mijn voorkeur hebbenboven een marktplaats moment sleutel die eigenlijk te goedkoop is.
 
Laatst bewerkt:
Terwijl het allemaal zo simpel is: Aandraaien tot de bout breekt of het draad dol is. Dan een kwartslag terug.

Maar serieus: op MP staat regelmatig een gast die Gedore momentsleutels verkoopt. Van 5-25 Nm tot ca. 250 Nm. Nieuw of praktisch nieuw zo ergens tussen de EUR 80 - 120,- Moet je wel een WPHB hebben én weten hoe een momentsleutel werkt en hoe je hem goed opbergt.
Ik heb er een van de Lidl voor € 17.95 en die is behoorlijk zuiver op 100Nm, waarvoor ik hem gewoonlijk gebruik. Op een autoforum werd die goedkope meuk afgezeken, dus heb ik hem in de bankschroef gezet, op 100Nm afgesteld en er op 40 cm 25 kg aan gehangen en daar stond hij op het punt van klikken, dus ruim voldoende voor kopbouten van blikken en wielmoeren.
 
Overigens hoeft een dolgedraaide plug niet altijd een probleem te zijn, mits je genoeg materiaal over hebt om een iets grotere draad te tappen. Zo heb ik eens bij een lichtmetalen autocarter een BSP draadje er in getapt en die pluggen zijn conisch, dus gaatje er doorheen boren, vast draaien en even een borgdraadje er doorheen en ergens aan vast en klaar is Arie.
 
Precies mijn gedachte.

Een momentsleutel voor het aandraaien van een aftapplug, serieus?

Gewoon zorgen dat de boel in orde is (schroefdraad schoon en niet beschadigd, nieuw ringetje eronder, zeskant nog goed) en vastdraaien.

Een momentsleutel gebruik ik voor drijfstanglagerkappen en cilinderkopbouten, meer niet.
En lagers.
Van de week een momentsleutel tot 350nm opgehaald bij de huisleverancier want dat wiellager heb ik wel op moment vast gezet op 280nm.
 
Vastdraaien niet als een pussy, maar ook niet als een hulk!
En als je het echt niet voelt, neem dan gewoon een momentsleutel. Die hangt vlak naast je aan het gereedschapsbord.

Ik draai mijn hele leven al carterpluggen vast op het gevoel.
Koperen ringen alleen vervangen als ze er echt slecht uitzien.
Nooit problemen mee gehad.
 
  • Leuk
Waarderingen: M14
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan