Oliedruk lampje boven de 90 KM/h

Distortion

Die hard MF'er
19 aug 2004
601
0
Colijnsplaat
Ik heb zo'n 2 maanden terug een Honda VF400F van een collega van me over gekocht. Nou doet dat ding het op het moment weer prima. Alleen als ik in z'n 5 boven de 80 KM/h rij of in de 6 boven de 90 KM/h. Gaat er een rood lampje branden... Hoe het zit in andere versnellingen en bij andere snelheden heb ik nog niet echt uitgebreid getest.

Nou had die collega van me dat ook al gezien en ook gezegd. Hij dacht dus dat dat een economie (ofzo) lampje was. Die aangaf dat je niet bepaald zuinig aan het rijden was. Ik nam dat aan van hem en heb die motor gekocht.

Nou had ik de afgelopen weken wat kleine probleempjes met dat ding (bleek uiteindelijk aan de bezinekraan te liggen maar dat terzijde). En dus een werkplaatshandboekje gezocht en gevonden. Zodoende kwam ik erachter dat dat rode lampje geen economie meter is maar een oliedruklampje.... Whoops :o

Op het moment dat dat lampje brand hoor ik verder niks vreemds aan de motor. En aangezien die collega dacht dat het een economie meter lampje was zal die er ook al wel langer mee rondgereden hebben denk ik. Ook is die motor zonder problemen over de snelweg van Utrecht (waar die collega woont) naar Zwolle (waar ik woon) gereden...

De olie die erin zit zit er nu 2 maanden in en is 10w/40 API-SL auto-motorolie. Zou het kunnen dat het probleem zich oplost als ik er zeg 15w/40 motor-motorolie in gooi (iets dikkere olie dus meer oliedruk??)? Of moet ik me zorgen gaan maken?
 
Mm dat oliefilter heb ik tegelijkertijd met de olie vervangen. Dat zal het dus ook niet zijn. Maar het zou dus een of andere verstopping kunnen zijn ergens?? Hoe kom ik daar het snelste achter zonder dat alles losgetrokken moet worden?

En het is dus ook niet per definitie zo dat het oliedruk lampje altijd brand als die sensor niet helemaal 100% meer is?

Volgens het handboek heeft ie bij 7000 toeren een druk van (uit m'n hoofd) 5.4 bar. Als ik in bijvoorbeeld z'n 2 zoveel toeren maak gaat dat lampje niet branden.. Misschien handig om erbij te vertellen.

Kheb geen garagebox dus moet alles buiten doen, en dat niet alleen tmoet ook nog eens voor het huis op de stoep gebeuren dus als ik niet alles open hoef te trekken doe ik dat liever ook niet..
 
Mm dat oliefilter heb ik tegelijkertijd met de olie vervangen. Dat zal het dus ook niet zijn. Maar het zou dus een of andere verstopping kunnen zijn ergens?? Hoe kom ik daar het snelste achter zonder dat alles losgetrokken moet worden?

En het is dus ook niet per definitie zo dat het oliedruk lampje altijd brand als die sensor niet helemaal 100% meer is?

Volgens het handboek heeft ie bij 7000 toeren een druk van (uit m'n hoofd) 5.4 bar. Als ik in bijvoorbeeld z'n 2 zoveel toeren maak gaat dat lampje niet branden.. Misschien handig om erbij te vertellen.

Kheb geen garagebox dus moet alles buiten doen, en dat niet alleen tmoet ook nog eens voor het huis op de stoep gebeuren dus als ik niet alles open hoef te trekken doe ik dat liever ook niet..

De sensor schakelt naar aarde; dus het kan ook een stukje beschadigde isolatie van het draadje naar de drukschakelaar.....
Lijkt me eerlijk gezegd vreemd dat ie alleen in de vijfde versnelling brand...

Greetz, zxr
 
De sensor schakelt naar aarde; dus het kan ook een stukje beschadigde isolatie van het draadje naar de drukschakelaar.....
Lijkt me eerlijk gezegd vreemd dat ie alleen in de vijfde versnelling brand...

Greetz, zxr

Ik heb zojuist nog een proefritje gemaakt. Ik kan hem in z'n 1/2 en 3 doortrekken tot zeker 11.000 toeren (hoger denk ik ook wel maar heb ik niet getest ding gaat tot 12.500 RPM). In z'n 4 gaat het lampje bij ongeveer 9000 RPM en ongeveer 80 KM/h branden. In z'n 5 bij ongeveer 6000 RPM en 80 KM/h brand ie en vervolgens in z'n 6 bij ongeveer 90 en wederom 6000 RPM brand ie weer.

Ik vind dit echt heel vaag, is de oliedruk bij 7000 RPM onbelast wezenlijk anders dan bij 7000 RPM in z'n 6 tijdens het rijden? Als het antwoord daarop nee is dan moet het denk ik inderdaad bijna wel een electrisch iets zijn... Toch? Ik ga in ieder geval zaterdag denk ik die schakelaar eens bekijken..

Als het inderdaad anders is, dan ben ik benieuwd waar de oorzaak meest waarschijnlijk ligt.
 
Ga helemaal mee met het "japanse inport" oftewel "grijze import". Ik heb zelf een cbr 400rr gehad met hetzelfde rode lampje......slechts een waarschuwingslapmje !
Let wel, wees er zeker van dat dit ook bij jou het geval is !
 
Bij de volgende verversing ga ik er denk ik wel gewoon motor-motorolie in gooien. Opzich zal het denk ik vast geen kwaad kunnen als ik die olie d'r nog even in laat zitten. Normaal moet het om de 5.000 KM ververst worden. Ga dat denk ik wel ergens in maart ofzo doen. Zoveel zal ik voorlopig toch niet meer rijden. En 2000 KM (hooguit) moet wel lukken met die olie. Het is een betere kwaliteit olie dan aanbevolen wordt door Honda.
 
Bij de volgende verversing ga ik er denk ik wel gewoon motor-motorolie in gooien. Opzich zal het denk ik vast geen kwaad kunnen als ik die olie d'r nog even in laat zitten. Normaal moet het om de 5.000 KM ververst worden. Ga dat denk ik wel ergens in maart ofzo doen. Zoveel zal ik voorlopig toch niet meer rijden. En 2000 KM (hooguit) moet wel lukken met die olie. Het is een betere kwaliteit olie dan aanbevolen wordt door Honda.


geschikt voor 13000+ toeren? Je breekt gewoon de hele olie + motor af, kan je beter op slasaus gaan rijden
 
geen auto motorolie imho !
Ik bedoel die paar euro voor een paar liter juiste olie is altijd nog goedkoper dan een blok aan gort draaien
niwaar?
gwoon ff aftappen en vervangen.
 
geschikt voor 13000+ toeren? Je breekt gewoon de hele olie + motor af, kan je beter op slasaus gaan rijden

Volgens mij is wat je hier zegt gewoon pure onzin. Heb je enige onderbouwing? Volgens de handleiding van mijn VFR moet er olie in die aan de SF of SG qualificaties voldoet zonder "friction modifiers" vanwege de natte koppeling. Daar zullen vast ook veel auto-motoroliën aan voldoen. En de gemiddelde auto-olie van nu is waarschijnlijk veel beter dan de motorfiets-olie van 10-15 jaar geleden en daar reden ook een hoop motoren goed op.

Is motorfiets-olie beter dan auto-olie voor je motor? Misschien wel. Maar om nou te zeggen dat je niet een stukje met andere olie kan rijden zonder dat je meteen je motor aan gort rijdt... beetje paniek zaaien is dat.

Erik
 
wat gebeurd er wanneer je koffiebonen door de koffiemolen gooit?
Dat dus ook met de olie en motorfiets olie heeft daarvoor dopes in de olie zitten

Jij rijdt op een koffiemolen met koffiebonen of zo? Of sla je weer met een tang op een varken? Kom gewoon eens met onderbouwde argumenten waarom auto-olie zo veel slechter is dan motorfiets-olie.

Auto olie moet tenslotte ook tegen zware belastingen en "shearing" bestand zijn, ook al is de versnellingsbak van aparte olie voorzien. Tenslotte wordt de olie bij een auto maar eens in de 15000 km ververst.

Theoretisch zou een auto olie in een motor iets eerder vervangen moeten worden, als de motorfiets olie reclame waar is.

Nog wat linkjes: http://www.xs11.com/stories/mcnoil94.htm (www.xs11.com/stories/mcnoil94.htm) en http://www.ibmwr.org/otech/oilreport.html (www.ibmwr.org/otech/oilreport.html).

Volgens mij is het belangrijker dat de olie voldoet aan de eisen die de fabrikant stelt (SAE, API) en dat er geen friction modifiers inzitten in het geval van een natte koppeling.

Erik
 
Tis inderdaad zo'n lampje.... Djees wat stom :o

Maar dat lampje gaat er dus uit vant weekend, da's een ding wat zeker is :)

Thanx allen! :}

'k vind 'm wel makkelijk op m'n VF, als ie niet brandt hoef ik niet bang te zijn voor de flitspaal (op 80-weg natuurlijk), valt beter op als op je teller te turen, dit zie je al vanuit je ooghoeken.



p.s. ik schrok me de 1e keer ook de pleuris.
 
Terug
Bovenaan Onderaan