Oliedruksensor Grote Guzzi's

Gjaltex

MF'er
21 nov 2011
74
0
Hallo,

Onlangs ging mijn olielampje branden op mijn Guzzi.
Het was warm weer en ik had een eind gereden en bij stationair draaien ging het olielampje branden.
Thuis gelijk het oliepeil gecontroleerd, was prima op peil.

Na contact met de dealer een nieuwe sensor geplaatst.
Probleem was over, maar toch blijft er iets knagen.

Het merkwaardige was dat de sensor die er uit kwam een grotere diameter had.
full


Is er iemand die weet wat de diameter van een oliedruksensor hoort te zijn van een grote Guzzi?
 
Welke diameter bedoel je?
Ronde ingang richting sensor?

En het werkt toch? Diameter schroefdraad is belangrijker :)

Als de specificaties gelijk zijn qua drukmeting is er niets aan de hand.
 
Hallo,

Onlangs ging mijn olielampje branden op mijn Guzzi.
Het was warm weer en ik had een eind gereden en bij stationair draaien ging het olielampje branden.
Thuis gelijk het oliepeil gecontroleerd, was prima op peil.

Na contact met de dealer een nieuwe sensor geplaatst.
Probleem was over, maar toch blijft er iets knagen.

Het merkwaardige was dat de sensor die er uit kwam een grotere diameter had.
[afbeelding]

Is er iemand die weet wat de diameter van een oliedruksensor hoort te zijn van een grote Guzzi?
De vraag Is er iemand die weet wat de diameter van een oliedruksensor hoort te zijn

Zie het antwoord
 
Welke diameter het zou moeten zijn is niet van belang zolang die maar schakelt en oliedicht is
Maar goed even een oude eruit gedraaid meerdere zelfs ( ik heb vijfblokken ) zitten op een na originele in en ze variëren in diameter met het stijgen van leeftijd .
De oudste uit een V7 sport blok( 1975) is 3mm die van een T3 ( 1979) zit op 2.7mm en die van de Mille is 2.4mm .
Als het werkt en olie dicht is gewoon laten zitten en lekker blijven rijden
 
Laatst bewerkt:
Helemaal top "guzzigek" ik had al een vermoeden dat de "oude" sensor niet bij mijn Cali 1100 hoorde. Enfin, is dat raadsel ook opgelost. Zolang het olielampje niet brand blijft ik lekker rijden. Ik heb ook nog nooit gehoord van een versleten oliepomp bij een Guzzi.
 
Bij te erg versleten krukaslagers gaat hij ook branden. Dat begint stationair omdat door het lage toerental van de pomp dan het minste olie verplaatst wordt.

Het is van belang bij welke druk de sensor schakeld.
Soms staat dit erop.
Als de oude bij 0,5 bar schakeld en de nieuwe bij 0,3 bar dan zou het kunnen dat je een probleem hebt verdoezeld ipv het op te lossen.

Het beste is de druk te meten bij warme motor en een bepaald toerental. In een werkplaatshandboek zou kunnen staan wat de druk moet zijn. Bij een Guzzi weet ik het niet.
 
ik had al een vermoeden dat de "oude" sensor niet bij mijn Cali 1100 hoorde. Enfin, is dat raadsel ook opgelost.

Ik vraag me af hoe je die conclusie trekt. De diameter maakt geen reet uit, wel de druk waarbij hij schakelt.

Ik heb ook nog nooit gehoord van een versleten oliepomp bij een Guzzi.

Ohh dat scheelt dan kan dat niet.
 
Bedankt voor jullie reacties.

De nieuwe oliedruksensor die ik kreeg hoort wel in mijn Guzzi.
Heeft in ieder geval hetzelfde "partnummer" uit de onderdelenlijst.

Ik weet niet precies hoe zo'n oliedruksensor werkt.
Het zou best kunnen dat die met een diameter van 2.7 mm en 2.4 mm bij dezelfde druk schakelen, maar dat weet ik niet.

Ik redeneerde bij gelijke druk op een groter oppervlak (grotere diameter) zou ie later moeten schakelen, maar misschien klopt dat wel helemaal niet.

In ieder geval ga ik dinsdag maar eens bellen voor een oliedruk meting, lijkt me een kleine moeite, ook omdat de sensor gemakkelijk bereikbaar is.
 
de diameter van het gaatje waarlangs de druk in het binnenwerk van de sensor komt is niet belangrijk voor de werking.

Dat de nieuwe sensor hetzelfde onderdeelnummer heeft wil niet zeggen dat het een in alle opzichten exact gelijk artikel hoeft te zijn. Voor de niet terzake doende dingen (zoals de diameter van dat gaatje, en de precieze vorm van de buitenkant) kan het heel goed zijn dat Moto Guzzi door een wissel van leverancier of specificatie een ietwat andere sensor is gaan gebruiken terwijl het onderdeelnummer hetzelfde gebleven is.

wat van belang is:
- de maat van de schroefdraad
- de maat van het zeskant
- de druk waarbij de schakelaar schakelt, en of het een maak-of breek contact is
- de uitvoering van de draadaansluitingen

al de rest is niet relevant voor de fabriek.

het feit dat je olielampje met de oude sensor aan ging, zou voor mij reden zijn om:
EERST de oliedruk controleren
is de oliedruk goed? -> DAN de sensor vervangen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan