oliedruksensor op xr bouwen

Zijn die XR oliepompen soms niet te vetrouwen of ben je niet overtuigd van je eigen sleutelkunsten. Vind je het niet zonde van de tijd/geld?

Ik heb wel eens een droogloper op een honda gehad :X

ps. Misschien is een oliekoeler wat voor jou, of zit die er al op...?
 
egj: op brommers zit een vlottertje.
Vlottertje raakt de onderkant van het hele systeem, lampje gaat branden.
Dus als je olieniveau in je olietank erg laag wordt, is het vlottertje ook laag, maakt contact, lampje gaat branden.
werkt dus niet op druk.


oja sorry is ook zo, :o ga wel even verder met fantaseren.
 
Zijn die XR oliepompen soms niet te vetrouwen of ben je niet overtuigd van je eigen sleutelkunsten. Vind je het niet zonde van de tijd/geld?

Ik heb wel eens een droogloper op een honda gehad :X

ps. Misschien is een oliekoeler wat voor jou, of zit die er al op...?

ik vertrouw de oliepomp gewoon niet :)

en zonde van het geld?....ehm...ik investeer liever 50 euro in dit soort geintjes dan dat mn halve blok wéér naar de klote loopt vanwege oliestarvation....snappie...
 
enige plek op de cilinderkop zou bij mij zijn op de plek waar de leiding de kop in gaat.
moet een gesloten deel zijn...gewoon los in de kop kan niet :)
komt op hetzelfde neer als midden in de leiding zetten.

Eerlijk gezegd was ik dit projectje al weer een beetje vergeten :X
 
Dat is idd een idee ik zal eens even op de sloop gaan kijken wat ik kan vinden. moet ik alleen nog een T stukje vinden bij een een of andere winkel Ideeen? kzat zelf te denken aan zo'n stukje dat je tussen de remleiding kan zetten!

Bedankt!! :]

P.S. kben niet bang van mn sleutelkunsten maar meer van de oliepomp! daar is heb ik gelezen nogal eens wat mee te doen!
 
sonic, een tstuk van een remleiding zou in ieder geval de druk moeten kunnen houden.
En in de normale xr leiding kun je niet echt veel kloten, dus je zult sowieso een soort stalen remleiding moeten ombouwen naar olieleiding. Opzich ook wel leuk..maar redelijk prijzig.

Ander ideetje is misschien om een banjobout te zoeken (of maken) dat je dus een extra nippel op je banjobout zet. Met aan die nippel een doodlopend leidinkje voor de oliesensor.
even painten.
 
full


hoop dat et een beetje duidelijk is.
Onderaan dus 2 nippels op 1 banjobout. Misschien dus banjobout zelf maken, of een verlengde met 2 gaten kopen ofzo.
Dat is een simpele, goedkope en effectieve oplossing denk ik.
Kan iemand een nadeel bedenken van deze oplossing?

Volgens de wet van pascal (geloof ik) verplaatst de druk zich naar alle kanten gelijk in een hydraulisch systeem, dus 3bar op de olieleiding, betekent ook 3bar op de sensor. Dus dat klopt in ieder geval...
 
Dat klopt wel ja, en een banjo bout zelf maken is niet zo moeilijk, die van mij is ook home-made :)
 
Hmm, geinig projectje! Ben wel benieuwd of dit gaat werken. Dat met die banjo met dubbele leiding moet wel werken volgens mij.

Je kan het ook op mijn manier doen. Als er geen druppels olie meer uit de olieleiding/banjobout komen, dan is de oliepomp defect :+
 
Hmm, geinig projectje! Ben wel benieuwd of dit gaat werken. Dat met die banjo met dubbele leiding moet wel werken volgens mij.

Je kan het ook op mijn manier doen. Als er geen druppels olie meer uit de olieleiding/banjobout komen, dan is de oliepomp defect :+
`
is idd ook een goed plan...alleen stukken minder goekoop :( ...

ik ga nu toch maar eens rondvragen voor een oliesensor (* lees..als ik er aan denk...)

Volgende week gaat mn blok waarschijnlijk in elkaar :) hoorde vandaag dat mijn cilinder klaar is, en dat er een nieuwe distributieketting en spannerveer bij zit...
Feest.
Nu nog tijd kopen.
 
heb er nog eens over zitten denken enzo...

stel ik haal ergens een oliedruksensor vandaan.
De sensor is waarschijnlijk een schakelaar en geen weerstand...dus het is:

- wél oliedruk, sensor laat geen spanning door
- geen oliedruk, sensor laat wel spanning door (en lampje gaat branden)...

de sensor zal dus reageren op een bepaalde druk. Hoe kan ik em ooit afstellen dat ie reageert op mijn xr...of zou ie gewoon bij de eerste de beste druk al reageren, en de oliedruk van mn XR er gewoon flink boven zitten...

dat soort dingen vraag ik me af...stel dat een automotor 2x zoveel druk heeft...en ik pak daar een sensor van...dan gaat dat dus nooit werken op mn xr.

Trouwens...bijplannetje...ik heb geen accu..dus als ik start, heb ik meteen oliedruk, en normaal is het lampje dus uit bij oliedruk.
Als het lampje stuk is, denkt martijn van..mooi..ik heb oliedruk...zwakke schakel dus.
Wat ik dus wil doen is het lampje juist laten branden als ik wel druk heb...als ik em dan start, en het lampje blijft uit...weet ik dat ik óf geen oliedruk heb, óf dat het lampje (waarschijnlijk een ledje) stuk is....better safe than sorry.

kan iemand me iets meer vertellen over de preciese werking van het systeem? ...zit geen unit tussen de sensor en het lampje toch? Die evt. waarden vergelijkt ofzo.
 
Ik heb maandje terug net een manometer, en een tempmetertje van de conrad bestelt.. was 56 euro in totaal kwijt.. incl sensoren :)
Pastte zo op mn oliedruksensor, ideaal :)
(Die tap kun je ook zelf zetten, ergens.. )
Echt een aanrader!

(Heb ze trouwens behuist in een spuitbus-dop, en daaromheen een beugeltje van 2mm dik alu gebogen, gepolijst.. en op mn stuur geschroeft, nét echt O-) )
 
Er bestaan ook banjobouten met ingebouwde drukschakelaar.
 
anders zet je er gewoon een drukmetertje tussen.....

dingen zijn dus aan/uit...metertje ertussen zal ook aan/uit zijn dan...
lampje is dna denk ik wat slimmer..

en lude...dat soort meuk hoef ik niet. Ik schroef al een meter in mn frame, die ervoor gemaakt is...kga geen dashboard erop maken ofzo...
en ik heb dus geen oliedruksensor...
 
ik bedoel dus een meter die de druk aangeeft slimbo.....

weet ik...daar reageerde ik dus ook op..

maar als jouw sensor AAN/UIT is...kan er dus geen metertje tussen. OF het metertje doet ook aan/uit.
Dna heb je een wijzertje wat hetzelfde kan als een lampje.
snap je et nu?
 
Zoek eens op goodridge.nl oid. De remlichtschakelaar van de meeste crossers die omgebouwt worden naar enduro werkt met een banjobout met ingebouwde drukschakelaar.
 
ik ga zo langs automaterialenzaak..even informeren hoe en wat...en wat die meuk bij hen kost...
mss hebben ze ook wel mooie nippels liggen ofzo...en stalen leiding :) pimp :+
 
nou..kheb er eentje gekocht hoor :) ...was 10 euro ofzo.

Maargoed...ehm...hij is best groot, en het is gewoon een soort drukknop..die blijkbaar door de olie ingedrukt moet worden.
Nu vraag ik me dus af hoe ik dat in godsnaam ga fixen.
Het lijkt mij dat ik em niet zomaar ff ergens neer kan zetten en dat de olie em dan zo indrukt, want de olie zal ook aan de achterkant komen, en dan schakelt ie vlgs mij niet...
diameter van de 'knop' is precies 16mm...dus eigenlijk zou ik em in een leiding van 16mm moeten zetten...en dan dat ie fungeert als een soort zuiger. En ingedrukt wordt.
Mss waterleiding ofzo...
Banjonippel hadden ze niet.
 
Het lijkt mij dat ik em niet zomaar ff ergens neer kan zetten en dat de olie em dan zo indrukt, want de olie zal ook aan de achterkant komen, en dan schakelt ie vlgs mij niet...
Idd, hij mag pas olie doorlaten als ie ingedrukt is, anders heeft het geen zin.
 
Terug
Bovenaan Onderaan