oliedruksensor op xr bouwen

Idd, hij mag pas olie doorlaten als ie ingedrukt is, anders heeft het geen zin.

que? :?

olie doorlaten?...zou best kunnen dat het btw echt zo'n plunjersysteem is...zit ook op mn xr oliepomp..als ventiel.

Kheb nu zelf een oliedrukschakelaar gebouwd btw...prototype...werkt wel :+

heb een pvcbuis-mof gebruikt, en daarin het rubbertje van een injectiespuit gelegd, geborgd met een gewoon stuk pvc pijp die ik dan in de mof schoof.
Mooie van die injectiespuitrubbertjes is dat ze om kunnen klappen als er druk op staat.
Daarachter in een afgeslepen dopsleuteltje een drukschakelaartje gezet..
als er dan druk op het rubbertje komt te staan klapt ie om en drukt de schakelaar in....

Net even op de waterleiding gezet (Wie weet hoeveel druk erop de waterleiding staat?) en hij deed het prachtig :)
 
ongeveer 1a 2 atmosveer.is dus wel aardig vergelijkbaar met de oliedruk.

tnx :)

heb even gepaint hoe mn homemade schakelaar eruit ziet.

full


Felgele ding is de pvc-mof, dat zwarte ding is het rubbertje uit de injectiespuit.
Dat rubbertje zit geklemd tussen het randje in de mof en een normaal stukje pvcpijp (andere gele ding)
Dat donkergrijze is een stuk dopsleutel, met daarin dus een simpel drukschakelaartje (momentschakelaar).

Zwarte rubbertje klapt dus om als de druk van rechts komt, en duwt de schakelaar in.

Enige shit is dat pvc dus niet tegen temperaturen boven de 80 graden kan ofzo...en ik wil dat ie toch wel 120 graden kan hebben..
zooi wordt iig superslap (en dus enorm vervormbaar) in kokend water.
 
maar waar zit het ding dan normaal tussen?
als hij die temperatuur niet aan kan?
of zit ie net als bij oude vachtwagens met een heel lang dun lijdingkje ergens achter de klokken? want dat zou verklaren waarom ie die temperatuur niet aan kan.
 
mja..krijg je met zelfgemaakt spul he :)

zit nu te twijfelen...elk plaatje van een oliedruksensor dat ik zie op google heeft helemaal geen los deel wat je in moet drukken, maar waarschijnlijk werkt dat precies hetzelfde als dat ding wat ik zelf gemaakt heb.
aangezien ik 10 euro voor die sensor betaald heb zal een andere (membraam)schakelaar niet veel duurder zijn.
En dan weet k zeker dat ie goed is.
Dus binnekort maar wéér langs de automaterialenzaak
En dan nog een manier bedenken om de boel aan elkaar te sluiten.
Ga nu es zoeken naar een banjoschakelaar.

ah...gevonden op de goodridgesite...
kan plaatje niet laten zien...want kan em niet rippen van die site :(

maar iig..ziet eruit als een gewone banjobout, met in het verlengde een remlichtschakelaar.
Dat is 1000x zo handig als wat ik nu aan het kloten ben.
Roept weer vragen op...hebben ze het in de goede maat? en hoeveel druk wekt een repomp op? Weet dat ie redelijk snel reageert...

edit:...jammer...de maten die ze hebben zijn 10x1.00 en 10x1.25...even mn olieding opgemeten...is iets van 8mm ofzo :(
 
Laatst bewerkt:
Het is maar een idee. Ik vroeg mij in eens af of jij niet een T-stuk tussen jou olie leiding kan zetten. En op de T een leiding naar boven en hier in een weerstand sensor. Heeft de pomp voldoende druk dan vult hij die leiding naar boven ook en maakt de sensor massa. Lampje continu aan plus. En dan moet het volgens mij werken. Of zie ik iets over het hoofd?
 
wat is een weerstandsensor?

en wat ik dus al van plan was, was geen T-stuk, maar gewoon een dubbele banjo-aansluiting.
En op de ene aansluiting dan mn gewone olieleiding, en op de andere aansluiting een slangetje met aan het eind een oliedrukschakelaar.

oliedrukschakelaar van een auto is best groot :( weet niet hoe groot ze op een motor zijn...mss remlichtschakelaar van auto es bekijken...
 
full


dit is trouwens de schakelaar die ik gekocht heb...die rechtse knots moet zegmaar ingedrukt worden...vlgs mij moet ie dan in een leiding zitten die precies past...want de olie mag er niet achter komen..dan werkt ie niet meer.
Iig dat ding kan ik denk ik niet gebruiken.
 
ik bedoel een sensor die doormiddel van vloeistof massa maakt met de leiding waar in hij is ingeschroefd. zou eigenlijk al met een draad kunnen die precies midden in de leiding hangt, en zodra er vloeistof omheen staat massa maakt met de leiding.
dus net als die sensor zal ik maar zeggen.

dus geen druk > geen olie naar boven > dus geen massa > lampje uit
 
(Afbeelding)

dit is trouwens de schakelaar die ik gekocht heb...die rechtse knots moet zegmaar ingedrukt worden...vlgs mij moet ie dan in een leiding zitten die precies past...want de olie mag er niet achter komen..dan werkt ie niet meer.
Iig dat ding kan ik denk ik niet gebruiken.
Ik denk dat deze schakelaar word ingedrukt door de hoofdremcilinder in nul stand. En niet door vloeistofdruk. Hydrolysedruk is ook vele malen hoger dan oliedruk van het motorblok.
 
Ik denk dat deze schakelaar word ingedrukt door de hoofdremcilinder in nul stand. En niet door vloeistofdruk. Hydrolysedruk is ook vele malen hoger dan oliedruk van het motorblok.

de schakelaar op de foto is een oliedrukschakelaar van een auto. dus geen remlichtding.

De olieleiding van de xr is ALTIJD gevuld met olie, de pomp heeft namelijk een ventieltje die zorgt dat de olie niet van boven naar beneden kan stromen. Zou ook niet slim zijn, want dan loopt je motor een halve minuut zonder olie in zn kop...en dat is fataal.
Weerstandschakelaar gaat dus ook niet op.

Heb goodridge in engeland gemaild, of ze ook m8 banjo's maken met schakelaar er in...

hoop dat ze zeggen van "ja natuurlijk...geef je adres, sturen we er eentje op om te proberen"...
})
 
ja en dat zij de verzend kosten ook betalen })

laat dat Attachment maar zitten. is toch niets van te leesen.
maar de olie loopt niet terug naar de pomp maar naar de kop in loopt ie toch wel leeg ?

 
Laatst bewerkt:
Eigenlijk is een aan/uit oliedrukmeetsusteem niet voldoende vind ik, ik zou constant de oliedruk willen aflezen op me dashboard.

Oliedruk metertjes bestaan toch voor in auto's?
Met een wijzertje, zieje constant weg en weer gaan, doet ie het niet heb je een probeem.

Nu juist nog zon systeempje vinden en inbouwen op je xr.
 
(Afbeelding)

dit is trouwens de schakelaar die ik gekocht heb...die rechtse knots moet zegmaar ingedrukt worden...vlgs mij moet ie dan in een leiding zitten die precies past...want de olie mag er niet achter komen..dan werkt ie niet meer.
Iig dat ding kan ik denk ik niet gebruiken.


ik heb hier een olie sensor liggen vanaf 1.2 bar geeft die contact.
10 mm draad met een spoed van 0.7 en met inwendig de sensor. kost iets van 10 euro denk ik. is als ik het goed heb van VW.

is denk ik al een stuk kleiner als die jij hebt.
 
hoe werkt dat ding?
met een membraam? dus waarschijnlijk een gaatje in het stuk waar de schroefdraad zit?

btw mailtje terug van goodridge...maken het alleen in 10mm...
wat ik dan nog zou kunnen doen is zo'n remlichtsensor bestellen, banjonippel eraan en een 10mm slotbout op het einde..

kan ik em daar ook mooi ontluchten..
maar een gewone membraamsensor zou makkelijker zijn.

En ik wil zo min mogelijk metertjes op mn stuur...
 
hoe werkt dat ding?
met een membraam? dus waarschijnlijk een gaatje in het stuk waar de schroefdraad zit?

btw mailtje terug van goodridge...maken het alleen in 10mm...
wat ik dan nog zou kunnen doen is zo'n remlichtsensor bestellen, banjonippel eraan en een 10mm slotbout op het einde..

kan ik em daar ook mooi ontluchten..
maar een gewone membraamsensor zou makkelijker zijn.

En ik wil zo min mogelijk metertjes op mn stuur...


ja precies er zit een gaatje in het draad gedeelte. foto was duidelijker eigenlijk.
en ik heb wel een digi camara maar dan kan ik net zo goed vingerverfen. (was gratis bij een doos printer papier)

met dat ontluchten vond ik ook nog niet zon gek idee maar dan moet je toch 2x T hebben?


trouwens , ik sleutel al jaren aan allerlij machines en apparaten, maar ik ken de sensor niet kleiner als tien mm . ( ze zullen er wel zijn maar niet veel)
 
Laatst bewerkt:
mss dat ik maar op zoiets op zoek moet gaan...
weet je wat voor type auto het is...merk/type/bouwjaar?
automaterialenzaak had alleen 14mm ofzo...iets vaags...ga er nog wel een keer langs.
 
als je echt sensortje wil bedenk ik net, die van een Peugeot 205 gti 1.6/1.9 is nouwkeurig genoeg een doet met standaard metertje een berijk van 0,5 tot 6 of 8 bar. Lijkt me wel geschikt dus
 
tnx...

steven...mss is een metertje idd wel beter...dan zie je idd verschil ipv of je druk hebt of niet...
maar hoe werk je subtiel een metertje weg...wil zo min mogelijk crap op mn dashboard.
 
Terug
Bovenaan Onderaan