oliedruksensor op xr bouwen

Martijntje

MF veteraan
28 feb 2003
7.813
3
NL
Aangezien ik als de dood ben dat mn xr aan stront loopt door evt. shitte oliepomp (heb em wel nagecheckt, is goed..maar je weet nooit..) of een verstopte framebuis wil ik eigenlijk een oliedruklampje erop hebben..
tuurlijk, het kost wta meer gewicht, en het is niet zoals hoort op een sm..maar daar wijk ik nu maar even vanaf, want ik wil geen aan stront gelopen motor (niet weer..)..

weet iemand hoe ik dit het beste kan aanpakken?
wat voor schakelaar/sensor?
welke plek monteren? (ik denk tussen oliepomp en filter)
dat soort dingen.

misschien kan ik er ook een NTC (of hoe zon ding heet) bijknopen dat er een lampje uitgaat zodra de motor op temperatuur is
 
Af en toe ff de olieleiding een beetje lossen en je weet genoeg :)
 
ook of ie voldoende druk heeft?
en dan is het misschien toch al te laat...


moet gewoon zo zijn...dat als de druk niet goed genoeg is..martijn em meteen langs de kant kan zetten...

hoe werkt oliedruksensor eigenlijk op andere motoren? bij mn kawa lijkt het alsof de luchtdruk gewoon gemeten wordt in het carter...maar das wet-sump.
 
voor temp moet je gewoon zo'n ding halen als ik heb. zie je ook offie te warm word.
voor druk hmm. zal hem tussen je filter en je kop zetten, gewoon als een ktm flex lijding nemen, en een inschoef sensor op een T stukje in het midden. zit je alleen met wat is de minimale druk die je daar zal moeten meten. ik denk dat < 0,5 á 1 bar ofzo goed zal zijn. dat haal je stationair vast niet maar zie je iig met rijden of het goed is.
 
maar daarom wil ik dus ook weten hoe druksensor op een andere motor werkt...
denk dat het opzich best handig is om te hebbe...als je er veel ellende mee bespaart..
 
Een oliedru sensor is niet het goeie woord, je kan het beter een oliedrukschakelaar noemen.
Het is eigenlijk een pressostaat, dat houd in dat bij een bepaalde druk een contactje geopend/gesloten wordt naar de massa van het blok. Je moet het zien als een thermostaat voor drukken!!!
Een oliedrukschakelaar zit altijd in het oliecircuit gemonteerd en altijd na het oliefilter en wordt dus bediend dor de oliedruk die je blok in gaat!!!!! :9 :9
 
bij xr gaat ie van de pomp naar het filter, en vanuit daar..eh..naar mn ehh..bigend geloof ik...alhoewel...ben ff in de war.
maar volgens mij best moeilijk om hem tussen oliefilter en 'blok' te krijgen. Makkelijkst zou zijn zoals steven zegt in de externe leiding naar mn kop (wel hele dunne leiding).

hmm ik snap opzich nu wel hoe zoiets werkt. Wil eigenlijk wel een plaatje zien van zoiets ..een pressostaat ...is dat een echt woord?
ja he? ...staat is schakelaar ofzo...en presso druk natuurlijk...thermostaat...maar dan met druk..jup..hmm..
even googlen...als iemand toevallig een plaatje heeft van zoiets... :}

tfitting.jpg


1046oilpressureswitch.jpg


oil%20pressure%20switch.jpg


wat zou zoiets kosten? en zou het beste zijn om het bij die externe leiding (naar mn kop) te doen...met een T stukje?
 
Je kan ook kijken of er ergens een olie kanaal met een plugje afgedopt is ofzo, ken verder een xr blok niet zo goed, maar de oliedruk is door je hele oliesysteem gelijk, zolang je maar na het filter blijft!!
T-stukje in een leiding zou ik niet doen, niet echt een betrouwbare constructie :?
 
ik ga nog eens naar mn blokje kijken...opzich is die externe leiding een betrouwbare contstructie als ik de hele leiding vervang.

dus 2 banjo nippels, een flexibele staalomwikkelde leiding, in het midden een T-stukje met de oliedrukschakelaar...

probleem is wel dat dat weer poen kost :) en dat heb ik op het moment al niet zo veel.

zal me niets verbazen als er ergens een plug zit...alhoewel....een plug waar druk achter staat?...zit wel een aftapplug in de bak (ín het blok zelf, vlakbij de schakelwals...).. staat denk ik geen druk achter.
 
Is de temperatuur van je olie niet betrouwbaar genoeg als indicatie? Wordt die niet goed rondgepompt, koelt ie niet voldoende, wordt je temperatuur te heet. Je hebt van die handige dip stick thermometers voor in de vuldop bij het balhoofd.

Overigens wil ik - omdat ik in mijn cockpitje nog een lampje over heb haha - op mijn XR650R een sensor op de radiator zetten om te waarschuwen wanneer de koelvloeistof te heet wordt. Maar ja... hoe heet is dat eigenlijk :?
 
dutchboy...ehm...dan is mn blok al naar de tering als ik het daaraan moet aflezen.
btw, de temperatuur meet je in het frame. Wordt er geen olie rondgepompt dan komt er ook geen warme olie in het frame terug.
 
dutchboy...ehm...dan is mn blok al naar de tering als ik het daaraan moet aflezen.
btw, de temperatuur meet je in het frame. Wordt er geen olie rondgepompt dan komt er ook geen warme olie in het frame terug.

Ja die bedoel ik: zo'n temperatuurmetertje die je in het frame steekt op de plaats van de oliepeilstok. Maar inderdaad als de pomp niet meer werkt gaat de boel daar beneden wel lekker koken en kom je dat boven bij je temperatuurmeter nooit te weten.
 
mwah...ligt semi stil..ben beetje aan het denken wat ik allemaal wil.

vanavond gekeken wat voor windhappers ik op mn xr pas kan maken.

Semi schaam, worden kappen van een brommer :X maar het ziet er goed uit.
Even wat foto's gemaakt.

Motor moet binnenkort af zijn.
Enige wat er aan moet gebeuren is de cilinder (wil ik laten sealen) en de distributie. Ga ik zelf een spanner voor maken.
Het is eigenlijk mijn bedoeling om het onherkenbaar als XR te maken. Dan issie goed gelukt :+ .

Wacht dus nog op een mailtje van powerseal en ik wil van steven (speedyves) een distributieketting overnemen.

foto van mn tank met derbi SM windhappers.

Lijkt er nu vaag uit te zien, maar picture the tank even zwart.

full
 
tnx :) ...begin er steeds meer aan te wennen ..hoewel ie wat te groot is..

moet nog verloopstuk vinden van 70 naar 40 :X
 
Wie heeft er nog een metalen trechtertje over voor ze project? :+

Ik zal binnenkort even foto's maken van mijn zelfbouw uitlaatje, daar zit ook een verloop in van 40 naar 74mm toe.
 
stoer...wis ik niet
die sebring?

heb je gegevens trouwens nodig steven....ligt hier een setje zooi wat om je naam schreeuwt...
 
Hallo ik ben nieuw op dit forum!! Duz welkom!

Ik ben ook van plan om iets van een oliedruksensor op mn XR te bouwen, ik heb al na zitten denken en elektronisch gezien is dit zeer eenvoudig (zeker een lampje). echter is inderdaat het probleem dat je de schakelaar moet kunnen krijgen en moet kunnen bevestigen! wel weet ik dat in de autowereld de druk op het systeem normaal tussen ongeveer 3 tot 6 bar ligt. als er iemand is die weet waar ik zo'n schakelaar kan krijgen (voor weinig! *D ) dan wil ik het graag weten.
 
neem gewoon een schakelaar van een fiatje ofzo, schoef dus. neem een flexxi slang naar je cylinder kop toe waar je in een T stukje die sensor draai. expirimenteer even met de juiste druk maar ik gok het op >2 bar ofzo?

maarre, welkom :)
 
zat er vroeger ook niet zon sensor op een honda mt/mb? voor de mengolie dan, is ook een lagedruk sensor. of denk ik nu te veel hobby bobb ?
 
egj: op brommers zit een vlottertje.
Vlottertje raakt de onderkant van het hele systeem, lampje gaat branden.
Dus als je olieniveau in je olietank erg laag wordt, is het vlottertje ook laag, maakt contact, lampje gaat branden.
werkt dus niet op druk.
 
Terug
Bovenaan Onderaan