Oliefilter muurvast en helemaal kapot

Dvanbavel

Rookie
19 feb 2016
7
0
Tilburg
Hallo, ik ben op zoek naar advies.
Ik wilde mijn oliefilter vervangen van mijn suzuki V-strom650
Maar toen ik deze los wilde maken bleek hij muurvast te zitten.
Ik heb hem los proberen te maken met zo'n dop die je erop zet met een ratel maar deze draaide al snel door. Daarna geprobeerd met zo'n tang en stalen riem alleen hier kneep ik de filter helemaal mee kapot. Nu zit hij nog steeds vast en heb ok nog geprobeerd om hem los te tikken met een priem. Maar tot op heden nog geen beweging in te krijgen. Heeft er iemand nog een tip.

Bvd
 
Geen schroevendraaier inslaan. Gebruik dit.
oliefilter-tang.jpg
 
Laatst bewerkt:
Mocht je deze ooit loskrijgen, hoe monteer je je nieuwe filter erop?
Met bovenstaande tang :N of handvast aandraaien met O-ring ingeolied? *O*
 
Laatst bewerkt:
Mocht je deze ooit loskrijgen, hoe monteer je je nieuwe filter erop?
Met bovenstaande tang :N of handvast aandraaien met O-ring ingeolied? *O*

O ring altijd inolie'en, en inderdaad, handvast + een beetje.

Heb zelf zoiets gehad met een V8, waar het filter op een onmogelijke plek zit om bij te komen.

Uiteindelijk los gekregen door een lange schroevendraaier op de rand te zetten, en daarna los tikken met een hamer.

De filterbehuizing was van gietstaal, dus ik hoefde niet echt bang te zijn voor beschadigingen aan het schroefdraad. Maar hier zou ik hetzelfde proberen. Zoiezo geen scherpe beitel gebruiken omdat je dan het filter alleen maar verder in gaat scheuren. Zo bot mogenlijk, maar scherp genoeg zodat hij nog wel grip blijft houden op de resten filter... Meestal kom je dan uit bij een oude beun schroevendraaier die iedereen wel in zijn werkplaats assortiment heeft liggen :+
 
zelf ook afgelopen zomer gehad. Vorige eigenaar... :X
Met het juiste gereedschap niet het oliefilter los te krijgen. Schroevendraaier erdoorheen, waar ik overigens geen voorstander van ben, scheurde het filter finaal aan flarden.

Uiteindelijk het restant warm gestookt, beiteltje op de rand, veel geduld en uiteindelijk los kunnen tikken.
 
Helaas staat er voor dit filter een hele vage omschrijving in de handleiding, dat is namelijk handvast en dan nog een hele slag met een tang. Dus dat zal wel letterlijk zijn gedaan en da's fout. Handvast is niet tot je hem met de hand niet meer verder krijgt en dan nog eens geheel rond met een tang.

Filter al los overigens?
De truc met de beitel moet geheid werken.
 
Helaas staat er voor dit filter een hele vage omschrijving in de handleiding, dat is namelijk handvast en dan nog een hele slag met een tang. Dus dat zal wel letterlijk zijn gedaan en da's fout. Handvast is niet tot je hem met de hand niet meer verder krijgt en dan nog eens geheel rond met een tang.

Er is niks vaag aan. Erop draaien met de hand tot je voelt dat de o-ring contact maakt, dan 2 volle slagen verder (met de dop, niet met een tang :X ).
 
Nou ze schrijven dat je met de hand moet draaien totdat ie contact maakt. Niet dat je hem met de hand vast moet draaien..

maar; staat er niet ergens gewoon een aanhaal moment geschreven?
In mijn Hanyes boek iig wel. Weet ff niet meer hoeveel maar volgens mij was dat rond de 10-15nm.
 
Nou ze schrijven dat je met de hand moet draaien totdat ie contact maakt. Niet dat je hem met de hand vast moet draaien..

maar; staat er niet ergens gewoon een aanhaal moment geschreven?
In mijn Hanyes boek iig wel. Weet ff niet meer hoeveel maar volgens mij was dat rond de 10-15nm.

Nee, er staat geen aanhaalmoment voor, het gaat namelijk om de indrukking van de o-ring en dat is veel beter te meten met slagen. Aanhaalmoment is onnauwkeurig omdat iets verschil in weerstand van de rubber ring een enorm verschil kan maken. Hoe haynes eraan komt is mij ook niet duidelijk, maar die hebben wel vaker veel fantasie.
 
Wat is de spoed van de draad in het filter?Ik schat1,5,neem je dat maal twee,dan zou je drie mm indrukken.
Hoe is dik is die o-ring dan?

Spoed is 1, dikte van de ring? Ik zou schatten een mm of 4, maar zal hem voor de gein eens meten.

Nu begin ik me bijna zorgen te maken, ik draai oliefilters vast met de hand. Kan me niet voorstellen dat ie dan lostrilt.

Die 2 slagen vanaf contact redt je met de hand ook wel als je vroeger een beetje pap gehad hebt, dus ik zou me er niet zo druk om maken.
 
Dat is wel een hele gave tool.
En redelijk gemakkelijk na te maken.

filmpje:

Heb in Polen een soortgelijk tooltje gekocht , alleen dan met "buitenpootjes"

Hoe vaster de filter zit, hoe harder je er ( automatisch ) in knijpt. De buitenpootjes
trekken zich in de buitenkant van de filter, en uiteindelijk laat de hufter gewoon los.

( moet de filter nog wel heel zijn, anders werkt het niet natuurlijk )
 
Ik heb ook nog nooit een oliefilter met gereedschap vast gezet, gewoon flink vast met de hand met een geoliede ring, nooit last gehad van lekkage.
Tenminste ...... niet bij het oliefilter :P _O-
 
Terug
Bovenaan Onderaan