oliefilter muurvast ... Wat nu?

Elrond

Rookie
24 feb 2004
26
0
Belgie
Hoi,
Ik wou vanavond effe snel het oliefilter van mijn diversion 600 vervangen. Bij HG zo'n oliefiltersleutel gaan halen, olie aflaten, filter los proberen maken ... niet dus. De sleutel draaide 'zot', dus het ding wou niet lossen. :r
Vervolgens naar noodoplossingen gegrepen: gat los door de filter proberen te slaan en er iets langwerpig door steken, om te wrikken ... nog geen resultaat. Dat wrikken lukte wel niet goed, wat de uitlaatbochten geven me niet veel ruimte om te manoeuvreren.

Vandaar met vraag: (met lichte paniek in de ogen - zou normaal gezien vrijdagavond naar Frankrijk vertrekken met de motor) kent er iemand een wonderoplossing???? Eeuwige dank en roem zal uw deel zijn :}


Greetz,
Roel
 
ik zou zo eerst denken om je uitlaat bochten eraf te halen en het dan nog is te proberen .
anders kan je een ouwe leren broekriem er omheen doen en daar eens flink aan trekken of weet neit watvoor oliefiltersleutel je hebt maar kan je de steel niet simpel verlengen met een buisje ofiets dan heeft hij meer kracht
 
Zoals ik in mijn originele post al zei: ik was zo'n oliefilterdop gaan halen bij HG. Ding draaide door (al de tandjes van de filter naar de kl***ten).
Vandaar mijn redelijk radeloze oproep ...
 
Probeer een ketting sleutel (ook wel "oliefiltertang"): ketting om het filter leggen, vasthaken onderaan het handvat-gedeelte, door het trekken aan het handvat, trekt de ketting muurvast om het filter, kun je zelfs met een (nylon)hamer tegen het handvat tikken, filter komt gegarandeerd los.

full
 
Die gebruik ik ook altijd alleen vind ik zelf de variant met een band wat beter want die ketting wil wel eens gaan slippen.

Zit er geen auto garage in de buurt loop ff binnen met je moter en vraag vriendelijk of ze hem los willen halen.
 
Schroevendraaier er doorheen werkt blijkbaar niet.

Dan is de volgende methode:
Een staalbeitel in de rand slaan, en 'm daarmee loshameren. Werkt gegarandeerd, als je tenminste een beetje ruimte hebt. Pas wel op dat je die beitel niet in je blok rost!
 
:^ en anders:

Yep, dat blijkt dus het probleem te zijn ... . Denk dat ik morgen maar gelijk heel de uitlaatbochtenwinkel eraf haal. Enfin, als die eraf willen tenminste ... :X
Ruimte voor zo'n band of ketting tool is er altijd wel. Heb dat ding al bij een heel aantal motoren gebruikt (o.a. R1) waar je nauwelijk met je hand tussen bochten en filter komt...dus ff langs een autoshop oid en ff zo'n ding halen :9
 
misschien domme vraag, maar je draait wel de juiste kant op?

:)
hopelijk wel ja ... mja, zou toch moeten...
Die dingen draaien toch in de 'normale' richting?

'k Ga me vanmiddag zo'n ketting-gedoe aanschaffen en desnoods (als ik niet genoeg ruimte heb) de uitlaatbochten eraf ... . ;(
Rotding moet er straks gewoon afkomen, moet morgen naar Frankrijk kunnen vertrekken ...

Roel
 
:)
hopelijk wel ja ... mja, zou toch moeten...
Die dingen draaien toch in de 'normale' richting?

'k Ga me vanmiddag zo'n ketting-gedoe aanschaffen en desnoods (als ik niet genoeg ruimte heb) de uitlaatbochten eraf ... . ;(
Rotding moet er straks gewoon afkomen, moet morgen naar Frankrijk kunnen vertrekken ...

Roel

Misschien dat iemand hier in je buurt woont met zo'n ding................. ;) ...........

Waar woon je ergens :?


Succes met het slopen maken van je oliefilter........ ;) :)
 
even een suggestie voor als je dat ding eindelijk los hebt: draai de nieuwe iets minder vast!!!! Handvast is al genoeg voor een oliefilter, dan krijg je'm bij de volgende oliewissel ook met het handje of desnoods met zo'n kettingsleutelgeval makkelijk weer los. Schroevendraaier er doorheen wordt altijd zo'n smerige bedoening.....
 
Schroevendraaier er doorheen wordt altijd zo'n smerige bedoening.....
Dan doe je het op 'Viccie's manier'..............

Leg er een schapenvacht onder.................



:P :9

Maarruh.....gewoon warm laten lopen...olie aftappen, en dan moet het toch wel meevallen met veel olieresten in de filter :?


[edit] filter 'wijst' naar beneden natuurlijk |(
 
even een suggestie voor als je dat ding eindelijk los hebt: draai de nieuwe iets minder vast!!!! Handvast is al genoeg voor een oliefilter, dan krijg je'm bij de volgende oliewissel ook met het handje of desnoods met zo'n kettingsleutelgeval makkelijk weer los. Schroevendraaier er doorheen wordt altijd zo'n smerige bedoening.....

Vorige onderhoud is nog door een dealer uitgevoerd. 'k Denk dat hij (bij wijze van 'klantenbinding') het ding zoooo vast heeft gezet dat alleen hij 't nog los krijgt. :X

En wat die 'knoeiboel' betreft, als je een schroevendraaier door het filter ramt: zwijg me ervan...
olie vloog alle kanten op ... :)
 
Ehhh, 'k heb zelf geen extern filter op me motor, maar het filter van mijn auto (jeep) had een omgekeerde draad, dus rechtsom was los en linksom was vast...

Iemand die weet hoe het precies zit bij zijn motor?
 
Ehhh, 'k heb zelf geen extern filter op me motor, maar het filter van mijn auto (jeep) had een omgekeerde draad, dus rechtsom was los en linksom was vast...

Iemand die weet hoe het precies zit bij zijn motor?

Jep. Het is (bij een diversion in ieder geval) "normale" rechtse draad. Tegen de wijzers van de klok in draaien om het geval los te krijgen dus.
 
Terug
Bovenaan Onderaan