Oliefilter vervangen BMW R1100R?

Caltrin

Die hard MF'er
30 nov 2003
503
0
Als ik het goed gezien heb, heb ik een speciale sleutel nodig om die oliefilter eruit te halen B|

Waar kan ik die krijgen? Of zijn er andere, minder orthodoxe, manieren om hem eruit te krijgen?

Ik haal het eraf met de hand (voor een goede grip doe ik er een doek omheen) en ik draai het weer vast met de hand.

Vergeet niet de rand van het filter met olie te besmeuren voordat je 'm vastzet.

Oliefiltersleutel lenen met borg betaling, of kopen bij een BMW dealer.

Bij zowel een R als een K loop je te fucken als je het zonder sleutel moet doen.

TingTing, ik ben geinteresseerd in je sleutel/dop als je niet te ver woont.
Ik ben van Oost-Vlaanderen.. Mail me anders als je dit leest, dan kan ik een kosten/baten analyse doen. :+ Als het te ver is, zoek ik ter plaatse iets.

Caltrin@pandora.be

BTW: Er zit momenteel GEEN synthetische olie op |B.. Wat zou ik erop gooien? Half of vol? (Ik ga er normaal ook mee op reis)

Zeker geen synthetische...............het beste is castrol 20w50 minerale olie.......dure synthetische heeft geen zin en kan zelfs olieverbruik verhogen bij een BMW.

Kun je deze uitspraak onderbouwen? Je gaat wel erg kort door de bocht met je "Het beste is...". Ik weet dat BMW's (maar ook andere motoren) tijdens de inrijperiode geen synthetische olie mogen hebben. De zuigerveren en de cylinderwand krijgen met synthetische olie simpelweg geen kans om op elkaar in te slijten. Zeker als je ook nog eens als een natte krant zonder wisselde belasting en toerentallen de eerste 1000 km hebt gemaakt. Met afzetting op het zuigerhemd en olieverbruik tot gevolg.

Maar eenmaal goed ingereden (en dat kan bij een 4-kleps boxer best lang duren) geeft synthetische olie toch de beste bescherming/smering? Mijn dealer doet er bij een beurt Belray 20W50 halfsyntheet in en ik vertrouw er blind op dat mijn motor daar oud mee kan worden.

Inslijten van zuiger op cylinderwand is bij BMW niet echt een thema, doordat ze al jaren nicasilwand cylinders gebruiken.
Onderbouwen okee ik zal het proberen, reden 1: BMW adviseert het zelf, reden 2: uit mijn ervaring uit de werkplaats blijkt dat zeker de boxers nog meer olie gaan verbruiken als je ze synthetische geeft. reden 3: doordat BMW een droge koppeling en een losse versnellingsbak gebruikt is het vergelijken met een japanner bijvoorbeeld waar synthetische olie vaak het schakelen soepeler maakt ook niet realistisch. punt 4: je mag het best zelf proberen hoor, ik geef alleen maar aan hoe ik er over denk. *D

Inslijten van zuiger op cylinderwand is bij BMW niet echt een thema, doordat ze al jaren nicasilwand cylinders gebruiken.
Onderbouwen okee ik zal het proberen, reden 1: BMW adviseert het zelf, reden 2: uit mijn ervaring uit de werkplaats blijkt dat zeker de boxers nog meer olie gaan verbruiken als je ze synthetische geeft. reden 3: doordat BMW een droge koppeling en een losse versnellingsbak gebruikt is het vergelijken met een japanner bijvoorbeeld waar synthetische olie vaak het schakelen soepeler maakt ook niet realistisch. punt 4: je mag het best zelf proberen hoor, ik geef alleen maar aan hoe ik er over denk. *D

Ook bij nicasil cylinders moeten de zuigerveren "inslijten" hoor. :+

En juist omdat er bij BMW gebruik gemaakt wordt van zéér harde materialen voor de cylinderwand en zuigerveren, bestaat de kans dat deze bij gebruik van volsynthetische olie niet inslijten. het gevolg hiervan kan zijn: blow-by, en olieafzetting op het zuigerhemd. Vandaar dat je vooral tijdens de inrijperiode wordt geadviseerd "normale" olie te gebruiken. Zodat de zuigerveren nog een beetje een kans krijgen om in te slijten.

Als jij stelt dat (zeker gezien de afwezigheid van een natte platenkoppeling en versnellingsbak in het smeercircuit) moderne minerale Castrol 20W50 voldoende is voor deze motor dan ga ik geheel met je mee.

Wanneer jij echter gaat beweren welke olie het beste is, dan suggereer je automatisch dat volsynthetische olie (of welke andere olie dan ook) slechter is voor dit blok dan de reeds genoemde minerale 20W50. En dat gaat er bij mij nou net niet in.

Laatst bewerkt:
TingTing, ik ben geinteresseerd in je sleutel/dop als je niet te ver woont.
Ik ben van Oost-Vlaanderen.. Mail me anders als je dit leest, dan kan ik een kosten/baten analyse doen. :+ Als het te ver is, zoek ik ter plaatse iets.

Caltrin@pandora.be

BTW: Er zit momenteel GEEN synthetische olie op |B.. Wat zou ik erop gooien? Half of vol? (Ik ga er normaal ook mee op reis)

Logistiek een probleem, Oost Vlaanderen-Zuid Holland? Op welke termijn heb je die sleutel nodig? Eigenlijk gisteren, morgen of mag het even duren?
Kosten/baten analyse heeft niet zoveel zin. Het is Hazet en ca. 15 euro nieuwprijs klopt. Een flesje rode wijn met een prijsindicatie van de helft lijkt mij aardig en zo kan ik nog wel wat creatieve oplossingen bedenken. :9

Laatst bewerkt:
At Tingting: De olie zou tamelijk dringend vervangen moeten worden. Momenteel heb ik weinig tijd om zo ver (welnu, ver..) te rijden. Ik zal dus eerst een plaatselijke oplossing proberen te vinden. Als ik goed opgelet heb kan ik die spullen vinden in eender welke auto-onderdelen-en-spullen-verkoperij-zaak.

Wat de olie betreft, momenteel heb ik 14500 km op de teller. Hoort dat nog tot de late inrij-fase of is die reeds voorbij? Ik verdenk de vorige eigenaar ervan dat de olie er al lang op zit.. Die moet er dus zeker snel af. Momenteel zit er 20W50 op.

De bougies lijken me ook nog de originele. Hoeveel kilometers doen jullie daar zo mee?

Je inrij-fase ;-) is nu wel compleet (14500 km)
Tis nie erg dat je al die tijd hebt gereden op de olie, maar het moet er natuurlijk niet drie jaar in zitten ...
"Beter 20000 km in een half jaar, dan 5000 in twee jaar" met dezelfde olie !!!

Elke 10000 km verversen --- of elk jaar O-)
Massels Jack

Terug
Bovenaan Onderaan