Oliefilter vervangen, hoe vaak?

Jurrien

Die hard MF'er
20 apr 2005
878
6
Goedendag.

Ik ben sinds een weekje een trots bezitter van een FT500. En nu heb ik sinds vandaag ook het werkplaatshandboek ervan. Hier staat in dat de olie elke 3200 km moet worden vervangen (komt overeen met 2000 mijl, vandaar het rare getal).
Maar er staat ook dat het oliefilterelement elke 1000 km moet worden vervangen?! :?

Dit leek mij wat raar.

Alhoewel mijn FT een erg goedkoop apparaat was, wil ik hem wel juist onderhouden op de juiste intervallen. Maar elke 1000 km een oliefilter erin stoppen, dat lijkt me wel teveel van het goede. Wat is raadzaam om aan te houden?
 
Ik denk dat die 1000km een drukfout is.
Meestal moet het filter iedere 2e oliewissel vervangen worden.
10000km lijkt me waarschijnlijker
 
Fijn voor m dat dat bij die KLE om de 10K moet, maar dat valt niet te vergelijken....

Doe het overigens maar bij iedere oliebeurt, filter voor zo'n ding zal niet meer dan 5 euro kosten denk ik.
 
Beter een keertje te vaak dan 1 keer te weinig, nieuw blok is duurder dan een oliefilter.

Ken verder hele type motor niet, maar als ie al heel oud is, zijn de verwisselvoorwaarden ook gebaseerd op de kwaliteit van de toen geldende olie en motorspecs.

Hoe erg vervuild je olie in die periode?
 
Zo'n FT heeft het blokje van een XL 500, maar dan met een startmotor er op geschroefd.
Olie verversen om de 10.000 km is voor een ééncylinder off-road blokje wel erg weinig hoor.
In 10.000 km verbruikt hij wel een aantal keren de inhoud van het carter aan olie, en als je pech hebt lekt hij dat ook wel. (kleppendeksel en cylinderkop lekken nogal eens bij die dingen, ik heb er ook ooit een gehad)
 
Fijn voor m dat dat bij die KLE om de 10K moet, maar dat valt niet te vergelijken....

Doe het overigens maar bij iedere oliebeurt, filter voor zo'n ding zal niet meer dan 5 euro kosten denk ik.
Daarom gaf ik ook de specs even aan, dan had hij een referentiepunt ja.. je doet je best '(

Nu ik zo eens hoor waar dat blokje op lijkt is het inderdaad wel even minder denk ik. Weten anderen meer van!
 
Heb vandaag de olie en het filter verwisselt, en inderdaad, kleine moeite. Filter kostte me 7 euro. Dus denk dat ik gewoon elke 5.000 km olie en filter ga verwisselen. Niet elke 3200 km zoals in het boek staat, omdat ik aanneem dat er nu wel betere olie op de markt is dan toen het ding werd gebouwd en het boek werd geschreven (1982).
 
Heeft niet alleen met je oliekwaliteit te maken, maar ook met de motor(oudere motoren vervuilen de olie sneller)

Verder lijkt het me niet heel erg als je het om de 5000km doet, mits je 's winters ook doorrijdt(mag natuurlijk bij alleen mooi weer)

Als iwe de hele winter stil staat( maand of 3 a 4) is het vanwege verzuring beter om olie+filter in voorjaar wel weer te vervangen.

Veel plezier
 
Dat lijkt me dan weer een beetje teveel van het goede. Aangezien er in het boek om de 3200 km verversen wordt aangeraden en ik de motor altijd netjes warm rij en hem nauwelijks voor kleine stukjes gebruik, lijkt me om de 5000 km verversen best acceptabel. Tel daar het verschil in kwaliteit van olie van vroeger en nu bij op en daar heb je nog een reden.

Enne, hij komt niet stil te staan in de winter. Het is m´n enige vervoer, blijf in de winter altijd doorrijden.

Het is niet zo dat ik knieperig wil zijn met de olie, ik heb gewoon geen zin om elke maand weer onder dat ding te gaan liggen om olie af te tappen :P

Maar, iedereen bedankt voor de info.
 
De olie kwaliteit kan wel verbeterd zijn maar het is wel een 24 jaar oud ééncylinder off road blokje waar we het over hebben.
Voor langdurig weggebruik was die motor 24 jaar geleden eigenlijk al niet geschikt, dus ik zou wel regelmatig olie peilen als ik jou was.
Hoeveel kilometer heeft hij gelopen trouwens?
 
Hij heeft in de 50.000 gelopen, weet het niet precies. Maar het blok loopt perfect, en geheel zonder iets van rookvorming uit de uitlaat. Olieverbruik is ook minimaal, maar dit pijl ik uiteraard eens in de zoveel tijd.

En ik denk dat ik een olietemperatuurmeter erin ga frunniken, voor de optimale controle tijdens het lange afstanden rijden.
 
XL500 blokje? Zo'n Honda RFVC ding? Die blokken lopen in de soep als er ook maar 1 minuscuul dingetje niet 100% is in het oliecircuit.

Ik gooi in mijn XL600R met XR500 blok juist de beste olie die ik kan vinden (Motorex Crosspower 4T 10W50) en ik ververs 'm regelmatig. Tuimelaars en nokkenassen zijn een veel duurdere grap dan wat olie, en vooral de nok en tuimelaar van de linker uitlaatklep hebben de neiging om weg te slijten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan