Oliefilter vervangen?

requiem88

MF veteraan
11 sep 2007
1.907
0
Landgraaf
Beste dames en heren :+

ik heb een sv650s (2000) gekocht, metop dit moment 3500 km op de teller....
Bij aankoop wist de autozaak me te vertellen dat de olie vervangen moest worden, maar wat ik me nu afvraag is of de filter ook vervangen moet worden?
de motor heeft in ieder geval de laatste paar jaren bijna stil gestaan...

Ik merk ook heel erg dat als ik even met het gas speel (kan het niet laten tot ik mn rbw heb) dat hij flink stotterd en vaak gewoon wegvalt, komt dit gewoon omdat hij zo lang stil heeft gestaan en even door moet worden geblazen?
Zijn er nog andere dingen waar ik volgens jullie even naar moet (laten) kijken?

Maja terug naar mijn vraag: moet het filter ook vervangen worden denken jullie? als niet kan ik gewoon zelf even de olie vervangen, maar als het filter ook moet laat ik het even doen, anders kom ik weer die sleutel aan het bestellen enzo :Y

alvast bedankt
 
Die sleutel heb je toch wel een keer nodig dus zou ik hem toch maar bestellen en lekker een nieuw filtertje erop doen. Succes en nog niet stiekum gaan tuffen hè. En dat stotteren: benzine verouderd, dus frisse peut erin, bougies schoonmaken en ff iemand (die wel een A rijbewijs heeft) laten tuffen.
 
Laatst bewerkt:
filter is het geld niet, dus zou ik wel doen... filter filtert, dus wordt vies..

Daarnaast zou ik niet even je motor starten om met het gas te spelen, omdat hij nooit op temp zal komen. En een koude motor slijt sneller dan één op temperatuur.
 
Beste dames en heren :+

ik heb een sv650s (2000) gekocht, metop dit moment 3500 km op de teller....
Bij aankoop wist de autozaak me te vertellen dat de olie vervangen moest worden, maar wat ik me nu afvraag is of de filter ook vervangen moet worden?
de motor heeft in ieder geval de laatste paar jaren bijna stil gestaan...

Ik merk ook heel erg dat als ik even met het gas speel (kan het niet laten tot ik mn rbw heb) dat hij flink stotterd en vaak gewoon wegvalt, komt dit gewoon omdat hij zo lang stil heeft gestaan en even door moet worden geblazen?
Zijn er nog andere dingen waar ik volgens jullie even naar moet (laten) kijken?

Maja terug naar mijn vraag: moet het filter ook vervangen worden denken jullie? als niet kan ik gewoon zelf even de olie vervangen, maar als het filter ook moet laat ik het even doen, anders kom ik weer die sleutel aan het bestellen enzo :Y

alvast bedankt
Een oliefiltertje zijn de kosten ook niet (bij de meeste fietsen).
Vooral als de motor een paar jaar stil heeft gestaan is het aan te raden die gelijk mee te pakken. Ding een beetje verwennen met verse olie en filter.

Een oliefiltertang is afhankelijk van de uitvoering en kwaliteit ook maar een euro of 15. Die heb je dus bij de eerste keer dat je het zelf doet al terug verdiend!

Als hij lang stil heeft gestaan kan dat stotteren komen doordat je carbs vervuild zijn door bezinksel van de benzine. Uit elkaar halen en schoonmaken kan helpen, soms is het nodig dat ze ultrasoon gereinigd worden.
Dit is de reden dat je je motor moet laten lopen tot je vlotterkamers leeg zijn als je hem lange tijd stil zet.

Controleer je banden ook even op droogtescheurtjes.
 
bedankt voor de tips :Y
ik trek hem dan ook niet vol open hoor :) alleen ff zorgen dat hij ook blijft lopen, want toen ik hem net had startte hij heel moeilijk, en dat is nu in ieder geval al verholpen...

Ik aarzel alleen wel een beetje over het zelf te doen *D kan het wel, heb bv ook op de scooter enzo altijd van alles gedaan, maja ben veel te bang dat ik iets vern**k *D

Ik ga in ieder geval eens wat verse benzine erin gooien, en evt even naar de bougies kijken al meteen... en dan maar hopen dat na een ritje de carbs weer schoon zijn geblazen :)

de banden zijn trouwens nog goed, geen scheurtjes ofzo erin... zijn dus wel nog de originele banden van nu bijna 8 jaar oud *D

edit: weet iemand waar ik zo'n sleutel kan vinden? vind het ff zo snel niet op internet *D
 
Laatst bewerkt:
Zo'n sleutel vind je in de 5 euro bak van het tankstation, zo een met een riempje.

Het filter kun je ook er af krijgen door er een dunne schroevendraaier doorheen te slaan.
(en dan draaien natuurlijk).

Banden van 8 jaar oud hebben minder grip dan nieuwe.
 
edit: weet iemand waar ik zo'n sleutel kan vinden? vind het ff zo snel niet op internet *D
Suzuki heeft een speciaal dopje om het oliefilter eraf te draaien, die past dan weer op een gewone ringsleutel, kost idd kleine € 15,- bij een Suzukidealer. Ik kocht hem bij MotorPort in R'dam, zo op voorraad.
edit: oliefiltersleutel onderdeelnummer voor de VX800 : 09915-40610, denk dat het zelfde is voor jouw Suzuki.
 
Laatst bewerkt:
bedankt voor de tips :Y
ik trek hem dan ook niet vol open hoor :) alleen ff zorgen dat hij ook blijft lopen, want toen ik hem net had startte hij heel moeilijk, en dat is nu in ieder geval al verholpen...

Ik aarzel alleen wel een beetje over het zelf te doen *D kan het wel, heb bv ook op de scooter enzo altijd van alles gedaan, maja ben veel te bang dat ik iets vern**k *D

Ik ga in ieder geval eens wat verse benzine erin gooien, en evt even naar de bougies kijken al meteen... en dan maar hopen dat na een ritje de carbs weer schoon zijn geblazen :)

de banden zijn trouwens nog goed, geen scheurtjes ofzo erin... zijn dus wel nog de originele banden van nu bijna 8 jaar oud *D

edit: weet iemand waar ik zo'n sleutel kan vinden? vind het ff zo snel niet op internet *D

Filter wisselen en echt dringend ophouden met af en toe de motor te starten en even aan het gas te jengenen. Echt erg slecht voor je motor.
Mocht je daar toch mee doorgaan, laat dat oliefilter dan ook maar zitten.
 
bedankt voor de tips :Y
ik trek hem dan ook niet vol open hoor :) alleen ff zorgen dat hij ook blijft lopen, want toen ik hem net had startte hij heel moeilijk, en dat is nu in ieder geval al verholpen...

Ik aarzel alleen wel een beetje over het zelf te doen *D kan het wel, heb bv ook op de scooter enzo altijd van alles gedaan, maja ben veel te bang dat ik iets vern**k *D

Ik ga in ieder geval eens wat verse benzine erin gooien, en evt even naar de bougies kijken al meteen... en dan maar hopen dat na een ritje de carbs weer schoon zijn geblazen :)

de banden zijn trouwens nog goed, geen scheurtjes ofzo erin... zijn dus wel nog de originele banden van nu bijna 8 jaar oud *D

edit: weet iemand waar ik zo'n sleutel kan vinden? vind het ff zo snel niet op internet *D

8 jaar is wel echt erg oud .... ook zonder scheurtjes gaat de souplesse door verdroging er wel vanaf. Resultaat minder grip. Aanzienlijk minder grip.
Gezien je rijervaring zou ik die bandjes vervangen.
Kost wat, maar veeeel minder als je motor repareren als hij platligt :)
 
Het eerste wat ik altijd doen bij een aankoop is filter en olie vervangen.

Heb je een priem. Sla priem dwars door filter en los draaien maar. Wel even een lek bak er onder natuurlijk.

Filter gooi je toch weg.
 
Het eerste wat ik altijd doen bij een aankoop is filter en olie vervangen.

Heb je een priem. Sla priem dwars door filter en los draaien maar. Wel even een lek bak er onder natuurlijk.

Filter gooi je toch weg.
Maar dan? Je hebt toch dat sleuteltje nodig om die nieuwe erop te zetten, echt waar, niet klooien met schoevendraaiers, gewoon gelijk goed beginnen ff kopen zo'n ding.
 
Maar dan? Je hebt toch dat sleuteltje nodig om die nieuwe erop te zetten, echt waar, niet klooien met schoevendraaiers, gewoon gelijk goed beginnen ff kopen zo'n ding.
:N olie filters altijd handvast draaien. Anders draai je hem te vast..
Neemt niet weg dat zelfs TS dit makkelijk zelf kan doen. Nadeel van een schroevendraaier door je filter: je kan het schroefdraad beschadigen + als je pech hebt en de boel zit vastgerot je het filter wel stukdraait, maar niet los....been there..
 
Filter wisselen en echt dringend ophouden met af en toe de motor te starten en even aan het gas te jengenen. Echt erg slecht voor je motor.
Mocht je daar toch mee doorgaan, laat dat oliefilter dan ook maar zitten.


Baksteen was me al voor.......... :X

Stoppen met die motor elke keer te starten!

Of goed warmrijden (lees, minimaal een kilometertje of 20-30 rijden, maar liever nog wat meer) of dat ding lekker uit laten totdat je je rijbewijs hebt.
 
Maar dan? Je hebt toch dat sleuteltje nodig om die nieuwe erop te zetten, echt waar, niet klooien met schoevendraaiers, gewoon gelijk goed beginnen ff kopen zo'n ding.


draaide hem met een combinatietang zo los, denk dat het met de hand ook wel lukt.

als je het filter vervang dan eerst de olie eruit laten lopen en dan het filter.
daarna de schroef weer terugdraaien, het filter (rubbertje) insmeren met een beetje olie en dan het filter erop draaien en dan de olie bijvullen.

heel makkelijk karweitje
 
Baksteen was me al voor.......... :X

Stoppen met die motor elke keer te starten!

Of goed warmrijden (lees, minimaal een kilometertje of 20-30 rijden, maar liever nog wat meer) of dat ding lekker uit laten totdat je je rijbewijs hebt.
ik laat hem 1 keer per week ff een minuutje lopen, tot max 3000 toeren ofzo :P
lijkt me niet echt schadelijk, maja jullie zullen eht beter weten :+

ik denk dat ik me even ergens zo'n sleuteltje ga zoeken, maar meteen goed doen dan :Y
mn broertje en een vriend hebben ook sv650 dus die mogen meteen meebetalen O-)
 
ja dat is dus wel schadelijk, vooral dat minuutje.

ik zou zeggen niks meer aan die motor doen totdat je rijbewijs hebt.
dan een een keer fatsoenlijk warm rijden en direct daarna olie, filters en bougies vervangen.
misschien ook benzine als die oud ruikt.

heb je daarna nog problemen kom dan maar terug vragen stellen :)
 
Suzuki heeft een speciaal dopje om het oliefilter eraf te draaien, die past dan weer op een gewone ringsleutel, kost idd kleine € 15,- bij een Suzukidealer. Ik kocht hem bij MotorPort in R'dam, zo op voorraad.
edit: oliefiltersleutel onderdeelnummer voor de VX800 : 09915-40610, denk dat het zelfde is voor jouw Suzuki.

ik heb het even opgezocht, het is artikel nummer 09915 - 40610 inderdaad :)
zal ik me die binnenkort maar even halen...
bedankt voor de hulp iedereen!

@Daf400 is het dan niet 'slecht' om een stuk te gaan rijden met oude olie?
 
eerst beetje warm rijden zodat de olie dun wordt en er makkelijk uit gaat bij verversen.

20km rijden met die olie is nog altijd beter voor een motor dan hem elke week een minuut te laten lopen...
 
ik laat hem 1 keer per week ff een minuutje lopen, tot max 3000 toeren ofzo :P
lijkt me niet echt schadelijk, maja jullie zullen eht beter weten :+

ik denk dat ik me even ergens zo'n sleuteltje ga zoeken, maar meteen goed doen dan :Y
mn broertje en een vriend hebben ook sv650 dus die mogen meteen meebetalen O-)
Laat die olie lekker zitten, totdat je je rijbewijs hebt. Dan pas vervangen (samen met de filter), want anders zit er dadelijk zoveel vocht in de nieuwe olie, dat je hem weer kunt vervangen :+

Je motor regelmatig starten en even laten lopen is dus wel degelijk moordend voor je motor en ook voor je uitlaten. De waterdamp van de koude motor slaat neer in je uitlaat en veroorzaakt daar zeer snel roest. Door de motor warm te rijden verdampt dat water en voorkom je problemen.

Ga naar een autobedrijf en haal daar Forté Fuel Treatment (rode dop) en flikker (de inhoud van :+ ) dit hele flesje in je tank.
Daarna de motor starten en een minuutje of 5 laten lopen, zodat de carburateurs lekker vol staan met dit goedje. Daarna uitzetten en niet meer starten. Dat Forté spul reinigt dan de carburateurs van binnen en het stotteren zal flink verminderen / verdwijnen.

Veel succes!

P.S> Wanneer examen?
 
Laatst bewerkt:
:N olie filters altijd handvast draaien. Anders draai je hem te vast..
Jongens, ik heb het niet van mijzelf, maar uit de bij de motor geleverde "handleiding" of owners manuel. Bij de Suzuki moet het oliefilter, als het handvast zit nog eens twee maal (2 x) rondgedraaid worden, met die sleutel dus. Dat is behoorlijk vast. Niet met de hand dus!!
Laat je niks wijsmaken door die Honda, Kawasaki, Harley, Ducatie en autobezitters. Daar zit kennelijk alles handvast :+
 
Laatst bewerkt:
Jongens, ik heb het niet van mijzelf, maar uit de bij de motor geleverde "handleiding" of owners manuel. Bij de Suzuki moet het oliefilter, als het handvast zit nog eens twee maal (2 x) rondgedraaid worden, met die sleutel dus. Dat is behoorlijk vast. Niet met de hand dus!!
Laat je niks wijsmaken door die Honda, Kawasaki, Harley, Ducatie en autobezitters. Daar zit kennelijk alles handvast :+


Je hebt gelijk! Ik heb best wel handvaste handen,maar toch lekte het filter nadat ik het handvast had gezet. Sleutel is voor 6,95 te koop bij motozoom of Louis, Je kan het filter er zo met de hand afdraaien(als je sterk bent), hij zit lekker handig op het blok zodat je er goed bij kan!
 
Terug
Bovenaan Onderaan