Oliefilter vervangen?

requiem88

MF veteraan
11 sep 2007
1.907
0
Landgraaf
Beste dames en heren :+

ik heb een sv650s (2000) gekocht, metop dit moment 3500 km op de teller....
Bij aankoop wist de autozaak me te vertellen dat de olie vervangen moest worden, maar wat ik me nu afvraag is of de filter ook vervangen moet worden?
de motor heeft in ieder geval de laatste paar jaren bijna stil gestaan...

Ik merk ook heel erg dat als ik even met het gas speel (kan het niet laten tot ik mn rbw heb) dat hij flink stotterd en vaak gewoon wegvalt, komt dit gewoon omdat hij zo lang stil heeft gestaan en even door moet worden geblazen?
Zijn er nog andere dingen waar ik volgens jullie even naar moet (laten) kijken?

Maja terug naar mijn vraag: moet het filter ook vervangen worden denken jullie? als niet kan ik gewoon zelf even de olie vervangen, maar als het filter ook moet laat ik het even doen, anders kom ik weer die sleutel aan het bestellen enzo :Y

alvast bedankt
 
ff offtopic:

is dat warmdraaien van de motor dan zo slecht?
deze winter heb ik weinig gereden maar liet hem elke week ff 10 tot 15 minuten stationair draaien.
ik dacht dat dat juist goed was voor de motor?
 
Jongens, ik heb het niet van mijzelf, maar uit de bij de motor geleverde "handleiding" of owners manuel. Bij de Suzuki moet het oliefilter, als het handvast zit nog eens twee maal (2 x) rondgedraaid worden, met die sleutel dus. Dat is behoorlijk vast. Niet met de hand dus!!
Laat je niks wijsmaken door die Honda, Kawasaki, Harley, Ducatie en autobezitters. Daar zit kennelijk alles handvast :+

hmm, ik doe bij suzuki ook gewoon handvast.
2x rond lijkt me wel wat veel van het goede
 
ff warm draaien en niet rijden is funest voor je blok !
NIET DOEN !!
Als je toch de motor warm wil hebben moet je gewoon ff heel stuk rijden
zodat ie LANGZAAM warm wordt door rijden, en dan rijd je een km of 50 a 60.
Dan is alle vocht ook uit de uitlaat.

Als je de motor een tijd wegzet in de winter zou je na een maand of 1,5 a 2 nog ff het achterwiel een half rond kunnen draaien in 4e of 5e versnelling, zodat de zuigers verplaatsen en ook op een andere plek de koude olie tegen de cylinderwand komt. Maar het maar iets.

Maar never in de winter ff starten om het warmdraaien, dat is heel erg slecht voor het motorblok !
 
tering, heb dat deze winter toch stuk of 10x gedaan...
ik dacht dat alleen heel kort lopen slecht was dus iedere keer 10 tot 15 minuten |(

wat kan ik nu zoal verneukt hebben?

edit:
en waarom is het zo slecht?
ik dacht dat als de motor de hele winter stilstaat dat dat juist slecht was en zo nu en dan stationair laten draaien ervoor zorgde dat alles lekker in beweging bleef en de motordelen nog weer olie overal kregen :?
 
Laatst bewerkt:
bij stationair draaien is de oliedruk meestal aan de lage kant. daarnaast komt de olie (ook na 15 minuten) niet op temperatuur waardoor er vocht in blijft zitten.

een half jaar stil staan is echt geen probleem voor een motor.


edit: het is niet perse zo dat je meteen wat verneukt hebt nu. alles is gewoon iets sneller gesleten dan dat het anders zou zijn geweest
 
Laatst bewerkt:
Oliefilter gewoon met 1 hand vastdraaien tot je hem geen cm verder krijgt... dat is goed vast. Of je draait het filter eerst zover tot het rubber de carter raakt en draait vervolgens nog 1 volledige slag.
 
bij stationair draaien is de oliedruk meestal aan de lage kant. daarnaast komt de olie (ook na 15 minuten) niet op temperatuur waardoor er vocht in blijft zitten.

een half jaar stil staan is echt geen probleem voor een motor.


edit: het is niet perse zo dat je meteen wat verneukt hebt nu. alles is gewoon iets sneller gesleten dan dat het anders zou zijn geweest


aan wat moet ik bij die slijtage denken?
zal iig mijn olie meteen vervangen dit weekend.

het is een cbr 600 f3, 20k op de teller, moet zeggen dat ik opeens wel heel erg baal van mijn goedbedoelde winterwarmdraaien '(

moet zeggen dat ik tussendoor wel korte ritjes heb gemaakt.
dus ene weekend een kort ritje en dan 2 weekenden stationair draaien en dan weer een ritje.
ritjes waren 20 km gemiddeld, tis niet zo dat hij dikke 3 a 4 maanden helemaal stil heeft gestaan.
 
Er zijn filters (K&N?) die standaard een 17mm moer op 't uiteinde hebben, geen idee wat de meerprijs is van die dingen, en ze zijn ook meer gericht op écht professioneel gebruik (versterkte wand, gat voor draadborg, e.d.)

slimste oplossing lijkt mij gewoon vragen bij een motorhandelaar hoe je er het makkelijkst aan kunt komen, of evt. een filter aan een metaaldraaier geven en vertellen wat je wilt.

Even een vraagje... waar laat je de oude olie? ik steun het zelf sleutelen volledig, maar sommige sloten worden er opmerkelijk stil van...
 
aan wat moet ik bij die slijtage denken?
zal iig mijn olie meteen vervangen dit weekend.

het is een cbr 600 f3, 20k op de teller, moet zeggen dat ik opeens wel heel erg baal van mijn goedbedoelde winterwarmdraaien '(

moet zeggen dat ik tussendoor wel korte ritjes heb gemaakt.
dus ene weekend een kort ritje en dan 2 weekenden stationair draaien en dan weer een ritje.
ritjes waren 20 km gemiddeld, tis niet zo dat hij dikke 3 a 4 maanden helemaal stil heeft gestaan.

het is niet zo dat je motor opeens ene halve ton minder lang meegaat hoor ;)
de slijtage zal hem in de dingen zitten die het hoogste zitten en stationair dus soieso de minste olie krijgen. (bijvoorbeeld de nokkenassen)
kan goed dat er nog niks aan de hand is, wil alleen maar zeggen dat je dat beter niet meer kunt doen in het vervolg.
hoop niet dat ik je (te) bang heb gemaakt oid :)


oude olie inleveren bij milieustraat/gemeente/stort/kgf
 
Olie is niet de enige vloeistof die in je motor zit!

Kijk eens naar je remvloeistofreservoir, is de remolie toevallig niet behoorlijk bruin?? Zo ja, vervangen die prut. Goeie remmen is een must op de :]

En remolie kost je de kop niet. Een euro of €5,-.
 
ik schrok me iig het apezuur :/

ben heel zuinig op mijn fiets en als je dan leest dat je iets doet wat heel fout is dan baal je natuurlijk wel.
maar goed, ververs de olie (nu hein gericke huismerk) toch voor hele goede castrol olie.

iig bedankt voor de uitleg, zal hem in het vervolg ondanks weer en wind dan maar berijden :Y
 
ik laat hem 1 keer per week ff een minuutje lopen, tot max 3000 toeren ofzo :P
lijkt me niet echt schadelijk, maja jullie zullen eht beter weten :+

Ja ik weet het beter. Schadelijk.


Jongens, ik heb het niet van mijzelf, maar uit de bij de motor geleverde "handleiding" of owners manuel. Bij de Suzuki moet het oliefilter, als het handvast zit nog eens twee maal (2 x) rondgedraaid worden, met die sleutel dus. Dat is behoorlijk vast. Niet met de hand dus!!
Laat je niks wijsmaken door die Honda, Kawasaki, Harley, Ducatie en autobezitters. Daar zit kennelijk alles handvast :+

Ik ben lekker eigenwijs. Wel met de hand goed strak vastdraaien.

Staat zelfs op de meeste filters.
 
bedankt voor het advies :Y
ik zal ff zo'n sleuteltje bestellen alvast :Y
ik ben alleen aan het denken wanneer ik hem laat begrenzen...
dus ik was aan het denken om de olie en oliefilter al even te vervangen, en dan neef/nicht ofzo ff lief aan te kijken of ze hem naar de motorzaak willen rijden... kan ik tenminste meteen rijden als ik rbw heb :)
AVD trouwens ergens in maart
 
Er zijn filters (K&N?) die standaard een 17mm moer op 't uiteinde hebben, geen idee wat de meerprijs is van die dingen, en ze zijn ook meer gericht op écht professioneel gebruik (versterkte wand, gat voor draadborg, e.d.)

slimste oplossing lijkt mij gewoon vragen bij een motorhandelaar hoe je er het makkelijkst aan kunt komen, of evt. een filter aan een metaaldraaier geven en vertellen wat je wilt.

Even een vraagje... waar laat je de oude olie? ik steun het zelf sleutelen volledig, maar sommige sloten worden er opmerkelijk stil van...

ik heb ook een oliefilter van K&N, zit idd een handige bout op het uiteinde.
op ebay zijn ze te krijgen voor rond de 10 dollar.
verzendkosten rond de 16 dollar maar KN luchtfilters kosten rond de 45 dollar (30 euro) en irridium ix bougies zijn ook veel goedkoper.

als je het in een keer besteld ben je heel goedkoop uit ;)

DaveKnowsDeals | eBay Stores

hele goede ervaringen met deze gast :)
 
Laatst bewerkt:
Als je olie gaat vervangen zou ik altijd het filter ook meenemen bij vernieuwing....
Het zou zonde zijn als je motorblok onnodige slijtage ondervind door kleine metaaldeeltjes of andere rommel die nog in het oude filter zit.
Gewoon mee vervangen zou ik zeggen.
 
Jongens, ik heb het niet van mijzelf, maar uit de bij de motor geleverde "handleiding" of owners manuel. Bij de Suzuki moet het oliefilter, als het handvast zit nog eens twee maal (2 x) rondgedraaid worden, met die sleutel dus. Dat is behoorlijk vast. Niet met de hand dus!!
Laat je niks wijsmaken door die Honda, Kawasaki, Harley, Ducatie en autobezitters. Daar zit kennelijk alles handvast :+
Had ook een Sv.
Altijd met de hand vast gedraait en nooit problemen gehad.Wel ff de rubber ring insmeren met olie.
2 keer rond na handvast geloof ik niks van :$
 
Had ook een Sv.
Altijd met de hand vast gedraait en nooit problemen gehad.Wel ff de rubber ring insmeren met olie.
2 keer rond na handvast geloof ik niks van :$

Had ook nog nooit dat een filter lekte nadat ik het "hand"vast O-) had gedraaid. Tot dit jaar, heb ze toen maar 2 slagen nagedraaid met de 6 kantsleutel die er op past. Toen was het over. Ik denk dat Adriano bedoeld: als je de filter met de hand tot de de o-ring doet en dan nog twee slagen met de sleutel. (Als je die twee slagen met de hand kunt doen , komt dat op hetzelfde neer! ;) Enne, bij een SV kan je er heel goed bij. Bij een Bandit kun je niet zo goed tussen de uitlaatbochten.
 
Laatst bewerkt:
ik heb ook een oliefilter van K&N, zit idd een handige bout op het uiteinde.
op ebay zijn ze te krijgen voor rond de 10 dollar.
verzendkosten rond de 16 dollar maar KN luchtfilters kosten rond de 45 dollar (30 euro) en irridium ix bougies zijn ook veel goedkoper.

als je het in een keer besteld ben je heel goedkoop uit ;)
nog altijd veel duurder als een normaal oliefiltertje...
 
Als je de motor alleen warm draait in de winter zonder daadwerkelijk een flink stuk te rijden, dan krijgt het vocht en bepaalde zuren de mogelijkheid om de binnenkant van je blok, o.a. de cylinderwanden aan te tasten, en dan gaat het daar roesten.

Ditzelfde geld ook voor het uitlaatsysteem (vooral einddempers).

Ik rijd zelf nooit in de winter, pleeg wel onderhoud aan de fiets.
Zoals boutjes in de olie, remschijven, al het aluminium en metaal/rubber in de silliconenspray. Accu eruit, evt. gedestileerd water bijvullen en continu aan de druppellader.
Verder motor op de bok, en een niet compleet afdekkende beschermhoes eroverheen, zodat het wel lekker ventileert.
De motor staat overigens buiten onder een dakje.
 
Laatst bewerkt:
ff offtopic:

is dat warmdraaien van de motor dan zo slecht?
deze winter heb ik weinig gereden maar liet hem elke week ff 10 tot 15 minuten stationair draaien.
ik dacht dat dat juist goed was voor de motor?

Nog even off topic O-)

het is inderdaad heel erg slecht
Mijn CB500 wou uiteindelijk niet meer starten... mede doordat ik av en toe even naar het uitlaat geweld wou luisteren zonder even te rijden....

Read this!!
Start probleem CB500


Groeten Vincenth
 
Had ook nog nooit dat een filter lekte nadat ik het "hand"vast O-) had gedraaid. Tot dit jaar, heb ze toen maar 2 slagen nagedraaid met de 6 kantsleutel die er op past. Toen was het over. Ik denk dat Adriano bedoeld: als je de filter met de hand tot de de o-ring doet en dan nog twee slagen met de sleutel. (Als je die twee slagen met de hand kunt doen , komt dat op hetzelfde neer! ;) Enne, bij een SV kan je er heel goed bij. Bij een Bandit kun je niet zo goed tussen de uitlaatbochten.
2 slagen is wat anders dan 2 keer rond na handvast ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan