Oliefilter vervangen

Michiel Nm

Rookie
26 aug 2004
5
0
Granada, Spanje
Hola!

Ik heb net een duidelijk verhaal gelezen (met plaatjes :-)) over hoe de olie + filter van een mile te vervangen zijn! Super. Ik had toch nog even een vraag over het hoe en wat met mijn Cb-tje 650 uit ´83. Een Zuid Amerikaan wist mij te vertellen dat ik die bout onder aan mn motor t beste met mn handkracht kon dicht en opendraaien. Mn Spaans is nog niet zo goed dat ik em om het hoe en waarom ging vragen. Does this make any sence? En, wanneer ik die bout eruit draai, de olie in een bakje opvang, dan kan ik als het goed is de filter er ook met mn vingers uittrekken? (je leest wel, nog een leek op dit gebied :) )

Alvast bedankt voor elke reactie!

Bijlage: Mn fiets.jpg
 
Je hebt een aantal dingen als je je olie wilt vervangen:

- Olieaftapbout(onderaan het blok)
- Oliefilterhuis(voorkant blok schuin naar voren stekend vierkant stuk metaal met koelribben)
- Oliefilter(in dat oliefilterhuis)

Zo vervang je de olie:
- Zorg dat de olie warm(er) is omdat dit makkelijker eruit loopt dan koude olie(dus even motor laten draaien: niet TE lang).
- Olieaftapbout losdraaien zodat de olie eruit loopt(pas op, de bout kan warm zijn en de olie ook!)
- Dan draai je de bout die in het midden van het oliefilterhuis zit los zodat deze eraf kan(ook hier zit waarschijnlijk nog olie in).
- Dan filter eruit en vervangen(let op dat je weet hoe alles zit zodat het ook weer goed erin gaat).
- Dan oliefilterhuis met nieuw filter er weer op(zo nodig een nieuw(bijgeleverd) rubberen ring op je oliefilterhuis doen.
- Dan bout aandraaien, hiervoor is een aandraaimoment. Als je hem daarop kunt aandraaien zou ik dat doen. Zoniet gewoon handvast. Zelfde met de olieaftapbout.
- Nieuwe olie er weer in.
 
wat hij waarschijnlijk bedoelde is dat je het nieuwe oliefilter eerst een klein beetje insmeert met olie (op het rubber natuurlijk), en daarna met de hand vastdraaid, dat is genoeg. Olietapbout onderaan je blok natuurlijk gewoon met ringsleutel...22 of zo. en weer 'handvast', dus licht aanzetten is meer dan genoeg. (of voor 12 euri ff een momentsleutel halen bij de Lidl...)
 
Terug
Bovenaan Onderaan