Oliefilterbout

C-H

MF veteraan
13 nov 2006
2.365
2
Ergens
Vandaag het plan oliefilter verwisselen begonnen.
Ouwe motor, tweedehands, ik was daar nog niet geweest.

Kortom, let the fun begin.

Boutkop al door de vorige eigenaar verrot gedraaid.
Carterpan eronder vandaan, uitgeboord tot ie los kwam.

Pen voor de alshetfilterverstoptisklep eruit gedrukt.
Want ik ga een nieuwe maken uit taboemateriaal. (rvs)

Toen kwam de verrassing, de pen zat door de veer in plaats van aan het eind.
Je kan het zien aan de knik in de veer. Dus een stukje veer is ongebruikt.

Dit is toch min of meer gegarandeerd lang geleden zo in Japan in elkaar geflanst.
Het is min of meer zinloos om deze dingen uit elkaar te halen.

Dan ga je toch denken, is dit een produktiefout, of zo bedoeld, zo van ja we kunnen wel ik weet niet hoeveel soorten veertjes op voorraad nemen, dit werkt ook.

De monteur van Huisman hier zegt, Japanners maken geen fouten.

Misschien kort door de bocht, ik ben het wel met hem eens, het zal wel zo bedoeld zijn.

Maar verrassend is het wel.

 

C-H

MF veteraan
13 nov 2006
2.365
2
Ergens
Zo, ook weer opgelost.

Tijdens het schoonmaken van de carterpan bleek dat er voorzien was in de aansluiting van een oliekoeler, ofschoon ik die nooit gezien heb op die blokken.

De gefilterde olie zou dan gekoeld worden, langere leidingen, meer tegendruk.
Dan kan dat gecompenseerd worden door de hele veer te gebruiken. (Hogere doorslagdruk van de klep).

En aangezien er nooit een koeler gekomen is, is dit het geworden.
Of de oliekoeler is bij de ontwikkeling wegbezuinigd.

Ik heb nog gekeken of ik het niet bij demontage heb gedaan, maar de polijstslijtage van de veer laat zien dat het zo gezeten heeft. Zo wordt het ook weer.

En edit: als je al die niet gebruikte puisten aluminium ziet, dat voelt zo'n ding gelijk een stuk zwaarder. Ik zal me moeten inhouden.
 
Laatst bewerkt:

Louis63

Die hard MF'er
2 dec 2007
813
0
........... en wij blijven achter met de vraag: wat voor motor heeft ie eigenlijk. En wat wilde hij nu echt weten...... :$
 

C-H

MF veteraan
13 nov 2006
2.365
2
Ergens
Hier ging het om als je een onderdeel uit elkaar haalt, wat normaal gesproken geassembleerd verkocht wordt om de onderdelen te recyclen (veer en klep). Een oliefilterbout wordt niet in onderdelen verkocht. Dus je kan geen krom veertje kopen. De bout zelf kan ik ook niet zomaar kopen. Los van dat is sleutelwijdte 10 voor M12*1 een recept voor een ramp. Dus de nieuwe krijgt 13.

Dan kom je dit tegen en dan wordt het toch even lastig. Ik heb een half uur met een loep naar die veer zitten loeren om te zien dat ie echt zo zat. En het ziet er niet uit als je het uit elkaar haalt.

Misschien heeft iemand hetzelfde gezien en het uitgezocht. Het gaat wel om het smeersysteem, de klep weglaten (geen veer) geeft ongefilterde olie, een dichte klep kan problemen geven bij een dichtslibbend filter. De veerinstelling bepaalt de grens tussen deze gebieden.

Het merk en type doet er niet zoveel toe dan.

Maar sorry voor de vraag hoor en sorry voor het zelf beantwoorden.

Het kan natuurlijk altijd zo zijn dat iemand er iets van opsteekt.
 

C-H

MF veteraan
13 nov 2006
2.365
2
Ergens
Even het verhaal afmaken.

In het geel (of groen, want kleurenblind) de originele toe en afvoer.
Blauw (of paars) de alternatieve, nooit gebruikte en niet geboorde route.

Echt zo'n "we doen het uiteindelijk niet, maar laat verder maar zitten" ding.

Zo zit de puzzel ongeveer in elkaar.
 

JanB

geblokkeeerd account
24 jan 2003
47.133
3
Tja, ik dénk dat ik begrijp wat je bedoelt......

Maar ik denk ook: so what? :?
 

C-H

MF veteraan
13 nov 2006
2.365
2
Ergens
Tsjonge jonge, wat een drukte.

Het staat er toch ongeveer wel allemaal.

Ik maak een nieuwe oliefilterbout, eentje waarvan ik hoop dat de volgende keer filterverwisselen minder "verrassingen" inhoudt.

Dan zie je dat bij de ontwikkeling van de motorfiets keuzes gemaakt zijn, die hebben geleid tot de typische montage van het veertje. Een ontwikkeling die te volgen en te beredeneren is, doordat er allerlei overbodig aluminium aan de carterpan zit.

Om uiteindelijk tot de conclusie te komen, dat als ie verkeerd zit, dat ie goed zit.
Ik wil een probleem oplossen, niet nieuwe erbij krijgen.

Ik vind zoiets geinig en leerzaam, een van de weinigen blijkbaar.

Het is overigens een Honda. Op eisen reageer ik gedoseerd. 8-)

Op de foto de nieuwe bout, de gaten en het zeskant ontbreken nog.

 

JanB

geblokkeeerd account
24 jan 2003
47.133
3
Tsjonge jonge, wat een drukte.
Klopt.....
Je hebt een bout naar z'n grootje geholpen en je maakt een nieuwe. Poeh poeh, nou, nou.....

Net draaiwerk, daar niet van.
 
Laatst bewerkt:

C-H

MF veteraan
13 nov 2006
2.365
2
Ergens
Klopt.....
Je hebt een bout naar z'n grootje geholpen en je maakt een nieuwe. Poeh poeh, nou, nou.....

Net draaiwerk, daar niet van.
Lastig he, lezen.

Maar goed, als het zo moet:

Geachte moderator, verwijder deze draad maar.
Het gaat hier schijnbaar om het katten, niet om het delen.
 

JanB

geblokkeeerd account
24 jan 2003
47.133
3
Lastig he, lezen.
Maar goed, als het zo moet:
Geachte moderator, verwijder deze draad maar.
Het gaat hier schijnbaar om het katten, niet om het delen.
Je begrijpt het zélf niet.
Tot nu toe heb ik niemand zien reageren die snapt waar je nou zo'n heisa over maakt. Dat hebben meerdere mensen geprobeerd je duidelijk te maken..... toegegeven, met een snufje humor, vanwege de verbazing. Maar kátten? Nee.

Ik ben redelijk goed in staat tot lezen, maar begrijpen wat je met dat verhaal nou eigenlijk wil zeggen? Neuh. Veertjes die gebogen zijn maar dat eigenlijk niet hadden moeten zijn, oliekanalen die er hadden moeten lopen maar er niet zijn, ja én?
Bij heel wat motoren wordt "leentjebuur" gespeeld en af fabriek onderdelen van andere (oudere) fietsen gebruikt, met als gevolg dat er soms nutteloze aansluitingen etc. zitten. So what?

Maar dat zal dan wel aan mij liggen......
 
Laatst bewerkt:

modady

MF veteraan
16 jul 2005
2.351
0
Leeuwarden
Lastig he, lezen.

Maar goed, als het zo moet:

Geachte moderator, verwijder deze draad maar.
Het gaat hier schijnbaar om het katten, niet om het delen.

Katten nee hóór, serieus en belangstellend en we weten nu
dat het een Honda betreft, alleen type nog niet.
Dan pas kunnen we wat met het probleem.
 

Vmaxxx

MF veteraan
17 jun 2004
1.523
8
Eindhoven
Haha, ik heb hetzelfde gehad met een oud model oliefilter op mijn Yamaha Vmax. Na uitboren kwam het kreng nog niet los en toen heb ik hem te hoogte van het rubberen ringetje vanuit het boorgat doorgeslepen met een dremel. De flens van de bout bleek vastgerot te zitten op het filterhuis, want het stuk dat nog in het blok stak draaide ik er zo met de hand uit. Ik heb het ding lang bewaard, maar nu kan ik hem niet meer vinden. Ik denk weggegooid bij de laatste opruiming. Ik kan je dus helaas niets zeggen over de veer die er in zat. Ik heb gewoon bij Groenevelt een nieuwe gehaald. Was niet duur. Die heb ik toen met een likje kopervet op de achterkant van de flens gemonteerd en eergisteren kwam ie prima los, na twee jaar vast gezeten te hebben.
 

Gieliovd

MF veteraan
12 jun 2006
2.518
1
33
Omg. Alkmaar
C-H vanaf het begin is het niet duidelijk geweest wat het probleem is (ik lees nu 2 dagen mee) en daarom krijg je deze reacties.

Men is echt wel bereid je te helpen anders gaan ze het topic wel voorbij.

Maar ja, het probleem en de vraag zijn nog niet geheel duidelijk.

Anyways, leuk gedraaid. Top als je zelf die spullen hebt.

En trouwens mensen, hij heeft zelf de boutkop niet gesloot, volgens mij.
 

Bolski

MF veteraan
Donateur
29 okt 2003
59.740
66
www.bolski.nl
Lastig he, lezen.

Maar goed, als het zo moet:

Geachte moderator, verwijder deze draad maar.
Het gaat hier schijnbaar om het katten, niet om het delen.
Ech nie!
Hij blijft open totdat zelfs JanB weet waar het over gaat. ;)
Ik ben zelf ook erg in techniek geinteresseerd, zeker in verbeteringen, maar ik begrijp je bericht echt niet. Voor jezelf zal het ongetwijfeld glashelder zijn, maar ik zit, na meerdere keren alles doorgelezen te hebben, me serieus af te vragen waar het nou exact over gaat.

Je hebt toch hopelijk geen paddo's gegeten he?