Oliefilterbout

C-H

MF veteraan
13 nov 2006
2.365
2
Ergens
Vandaag het plan oliefilter verwisselen begonnen.
Ouwe motor, tweedehands, ik was daar nog niet geweest.

Kortom, let the fun begin.

Boutkop al door de vorige eigenaar verrot gedraaid.
Carterpan eronder vandaan, uitgeboord tot ie los kwam.

Pen voor de alshetfilterverstoptisklep eruit gedrukt.
Want ik ga een nieuwe maken uit taboemateriaal. (rvs)

Toen kwam de verrassing, de pen zat door de veer in plaats van aan het eind.
Je kan het zien aan de knik in de veer. Dus een stukje veer is ongebruikt.

Dit is toch min of meer gegarandeerd lang geleden zo in Japan in elkaar geflanst.
Het is min of meer zinloos om deze dingen uit elkaar te halen.

Dan ga je toch denken, is dit een produktiefout, of zo bedoeld, zo van ja we kunnen wel ik weet niet hoeveel soorten veertjes op voorraad nemen, dit werkt ook.

De monteur van Huisman hier zegt, Japanners maken geen fouten.

Misschien kort door de bocht, ik ben het wel met hem eens, het zal wel zo bedoeld zijn.

Maar verrassend is het wel.

full
 
Ech nie!
Hij blijft open totdat zelfs JanB weet waar het over gaat. ;)
Ik ben zelf ook erg in techniek geinteresseerd, zeker in verbeteringen, maar ik begrijp je bericht echt niet. Voor jezelf zal het ongetwijfeld glashelder zijn, maar ik zit, na meerdere keren alles doorgelezen te hebben, me serieus af te vragen waar het nou exact over gaat.

Je hebt toch hopelijk geen paddo's gegeten he?
ik begrijp het volledig.

geen zin om het uit te leggen alleen
 
Toch fijn dat je dit hebt willen delen met ons.
:?
2024_OIL%20FILTER%20@%20OIL%20PAN.gif


iemand heeft ooit die pen (nr11) verkeerd terug geplaatst dwars door de veer heen of zelfs een andere veer erin gekloot op deze manier. Nu denkt TS dat de ing. van honda dat zo bedacht heeft :z

Soort van conspiracy theorie
 
Laatst bewerkt:
Het is dus wel te begrijpen.

Hierbij de onderdelentekening. Vergelijk die met hoe de carterpan er in het wild uitziet. (vorige pagina). Het is lagedruksmering, de motor is kogel- en naaldgelagerd. Vanwege die lagedruk, lijkt mij de aandrukkracht van de klep redelijk belangrijk.

De bout wordt geassembleerd verkocht.

Dan is de vraag dus of de veer zo af fabriek erin gezet is omdat in het ontwerp de leidinglengte drastisch is afgenomen, of omdat iemand voor de lol oliefilterbouten in- en uit elkaar gaat halen. Zo'n idioot had ook drevelsporen achtergelaten, die zijn er niet.

De stand is nu, met dank aan Zot 2-1.


full
 
Haha, geniaal topic dit. Ik ben niet bepaald mega technisch (kan zelf bijv. geen blok opentrekken en weer assembleren zodat het functioneerd) En ik snap TS volledig. Misschien moet je er juist géén verstand van hebben om het te snappen LOL.

Ga zo door, ik volg de soap!
 
Tsjonge jonge, wat een drukte.

Het staat er toch ongeveer wel allemaal.

Ik maak een nieuwe oliefilterbout, eentje waarvan ik hoop dat de volgende keer filterverwisselen minder "verrassingen" inhoudt.

Dan zie je dat bij de ontwikkeling van de motorfiets keuzes gemaakt zijn, die hebben geleid tot de typische montage van het veertje. Een ontwikkeling die te volgen en te beredeneren is, doordat er allerlei overbodig aluminium aan de carterpan zit.

Om uiteindelijk tot de conclusie te komen, dat als ie verkeerd zit, dat ie goed zit.
Ik wil een probleem oplossen, niet nieuwe erbij krijgen.

Ik vind zoiets geinig en leerzaam, een van de weinigen blijkbaar.

Het is overigens een Honda. Op eisen reageer ik gedoseerd. 8-)

Op de foto de nieuwe bout, de gaten en het zeskant ontbreken nog.

[afbeelding]
Je had ook gewoon een inbusboutkop op de oude kunnen hardsolderen of lassen had veel tijd en geld bespaard :+
 
Je had ook gewoon een inbusboutkop op de oude kunnen hardsolderen of lassen had veel tijd en geld bespaard :+

Vroeger ongeveer een fabriek voor die dingen gehad, met omruilsysteem, voor CB750.
Zeskant afdraaien, inbuskop eroplassen, opnieuw verzinken.

Been there, done that.

Deze is te ver heen.

En edit: dit kost mij niets.
 
Laatst bewerkt:
o, tis weer voor de FT500.

Geen zorgen. De gehele onderkant van dat blok is alleen ontworpen voor de FT en bij honda gaat er echt het veertje met exact de juiste lengte en spanning in. Zelfs als dat blok alleen voor liechtenstein ontwikkeld was. Prutswerk van honda ziet er veel profesioneler uit.
 
Dacht ik mijn eerste vraag op dit forum, na 1 jaar, 5 maanden enz. zei hij bot tegen de Zot.
Dus het is niet "weer".

Ik vind "prutswerk van Honda ziet er veel professioneler uit" wel een doorslaggevend argument.

Ik zet dan ook de veer er in zijn geheel in, ondanks dat Zot in de minderheid is.
Dan hoop ik dat ik nog eens zo'n ding in het wild kan vangen, je weet maar nooit.

Het kan ook zomaar een exemplarische montagefout zijn, hoewel je dat ook niet van Honda verwacht.
 
Dacht ik mijn eerste vraag op dit forum, na 1 jaar, 5 maanden enz. zei hij bot tegen de Zot.
Dus het is niet "weer".

Ik vind "prutswerk van Honda ziet er veel professioneler uit" wel een doorslaggevend argument.

Ik zet dan ook de veer er in zijn geheel in, ondanks dat Zot in de minderheid is.
Dan hoop ik dat ik nog eens zo'n ding in het wild kan vangen, je weet maar nooit.

Het kan ook zomaar een exemplarische montagefout zijn, hoewel je dat ook niet van Honda verwacht.
Is het wel de juiste veer? Als ik zoiets tegenkom twijfel ik aan alles.
 
Is het wel de juiste veer? Als ik zoiets tegenkom twijfel ik aan alles.

Je bent net zo erg als ik.

Het is geen ballpointveer, zwart afgewerkt, diameter 5mm, boring in klep 5,7.
Kan in zijn geheel samengedrukt worden in de klep. Dus het kan wel familie zijn.

Aan de andere kant: het filter was vies, dus hij filtert.
Er gaat een nieuw filter in, dus de overdrukklep hoeft voorlopig niet te werken.
Door de vergrote veerspanning is die nog meer gedwongen het filter te gebruiken.

Maar je hebt gelijk, twijfel is het beste gereedschap dat er is.
Nu alleen nog zaaien. (die twijfel). 8-)
 
Je bent net zo erg als ik.

Het is geen ballpointveer, zwart afgewerkt, diameter 5mm, boring in klep 5,7.
Kan in zijn geheel samengedrukt worden in de klep. Dus het kan wel familie zijn.

Aan de andere kant: het filter was vies, dus hij filtert.
Er gaat een nieuw filter in, dus de overdrukklep hoeft voorlopig niet te werken.
Door de vergrote veerspanning is die nog meer gedwongen het filter te gebruiken.

Maar je hebt gelijk, twijfel is het beste gereedschap dat er is.
Nu alleen nog zaaien. (die twijfel). 8-)


Het kan dat ze het orginele veertje zijn kwijt geraakt en er 1 van een cb oid in gedouwd hebben.
 
Het kan dat ze het orginele veertje zijn kwijt geraakt en er 1 van een cb oid in gedouwd hebben.

Er is uiteindelijk maar 1 manier om er achter te komen hoe het zit.

Gewoon zo'n ding nieuw bestellen en uit elkaar halen. De rest is giswerk.

Ik wil het nu gewoon weten, dus doe ik dat. Kan mij die paar knaken schelen.

Ik maak er gewoon een officieel technisch forensisch onderzoek van.
Aftrekbaar van de belasting.

Als het de vorige eigenaar was, dan spoor ik hem genadeloos op en klaag ik hem aan wegens misleiding. :)

Wordt vervolgd.
 
Er is uiteindelijk maar 1 manier om er achter te komen hoe het zit.

Gewoon zo'n ding nieuw bestellen en uit elkaar halen. De rest is giswerk.

Ik wil het nu gewoon weten, dus doe ik dat. Kan mij die paar knaken schelen.

Ik maak er gewoon een officieel technisch forensisch onderzoek van.
Aftrekbaar van de belasting.

Als het de vorige eigenaar was, dan spoor ik hem genadeloos op en klaag ik hem aan wegens misleiding. :)

Wordt vervolgd.
Je kunt ook een helder topic openen met de vraag of iemand de oliefilterbout van een FT500 ergens in zijn schuur heeft liggen ter vergelijking O-)
 
Je kunt ook een helder topic openen met de vraag of iemand de oliefilterbout van een FT500 ergens in zijn schuur heeft liggen ter vergelijking O-)

1 Topic per anderhalf jaar vind ik wel genoeg.

Met een nieuwe heb ik het beste antwoord op mijn vraag en gelijk de juiste onderdelen als jij gelijk hebt.

Dat is de hele makke: ik heb het over de juiste veer en de juiste montage, anderen vinden een veer voldoende, dan heb je nog degenen die niet weten dat er eentje in zit.

Dan zijn er nog degenen die niet weten wat een oliefilterbout is.

Kortom, wat is de kans op een juist antwoord?
 
1 Topic per anderhalf jaar vind ik wel genoeg.

Met een nieuwe heb ik het beste antwoord op mijn vraag en gelijk de juiste onderdelen als jij gelijk hebt.

Dat is de hele makke: ik heb het over de juiste veer en de juiste montage, anderen vinden een veer voldoende, dan heb je nog degenen die niet weten dat er eentje in zit.

Dan zijn er nog degenen die niet weten wat een oliefilterbout is.

Kortom, wat is de kans op een juist antwoord?
Wat heb te verliezen?

Volgens mij vindt jij het heeeeeel moeilijk om iets te vragen.
 
Wat heb te verliezen?

Volgens mij vindt jij het heeeeeel moeilijk om iets te vragen.

Zo, nu breng je opeens de RIAGG-factor in bij dit topic. ;)

Maar goed, iedereen maakt zijn eigen keuzes, ik hevel dit probleem over naar de echte wereld, zoals we dat zeg maar 10 jaar geleden deden, voor internet.

Ervaring, leeftijd en zo.

Internet heeft niet alle antwoorden. Dat hoeft ook niet.
 
De nieuwe bout, geassembleerd volgens Zot.

Sleutelwijdte 13, in plaats van 10, borgbaar. Gelijk een aftapplug, ook borgbaar laten meelopen, van aluminium.

Borgen, omdat ik daar een probleem zie, het zijn strategische bouten.
Die dan ook vaak met de hele familie vastgezet worden, wat dan weer voor nieuwe problemen zorgt.

Oliefilterbout vast, carter gescheurd bij aftapplug.

In de racerij al jaren verplicht, ik geef ze groot gelijk.
full
 
Terug
Bovenaan Onderaan