Oliekeering uitgaande as CB750KZ niet te vervangen?

BikkelB

MF'er
13 apr 2006
218
0
Den Haag
In andere topics m.b.t. het vervangen van de oliekeerring om de uitgaande as wordt veelal verteld dat men de oude keerring er met 2 zelftappende parkers of zelf alleen door er met een tang aan te trekken uit hebben gekregen.

Bij mijn CB750 lijkt dit niet mogelijk te zijn, zie foto;
full


Wie heeft er ervaring met deze klus in dit type motorblok?
 
dikke schroef erin draaien en dan met een waterpomptang wrikken . Heb zelf een blokje hout onder de schroef gelegd en kon zo de waterpomptang als hefboom gebruiken . Moet er uitkomen , kan niet missen ;)
full
In andere topics m.b.t. het vervangen van de oliekeerring om de uitgaande as wordt veelal verteld dat men de oude keerring er met 2 zelftappende parkers of zelf alleen door er met een tang aan te trekken uit hebben gekregen.

Bij mijn CB750 lijkt dit niet mogelijk te zijn, zie foto;
[afbeelding]

Wie heeft er ervaring met deze klus in dit type motorblok?
 
Laatst bewerkt:
dikke schroef erin draaien en dan met een waterpomptang wrikken . Heb zelf een blokje hout onder de schroef gelegd en kon zo de waterpomptang als hefboom gebruiken . Moet er uitkomen , kan niet missen ;)
[afbeelding]

Lijkt me geen goed idee.
Als je goed kijkt naar de foto dan zie je dat de metalen rand achter de wang van de keerring onderdeel is van het blok, althans zo lijkt het.

De foto van de metalen ring met de dikke schroef erin zou dat metaal kunnen zijn?
 
Op het micro fische staat een gewone keerring afgebeeld zonder opstande rand die in je blok zou vallen oid. Dus eruit zal hij op deze manier moeten kunnen, misschien goed rondom warm maken met verfstripper.
 
dikke schroef erin draaien en dan met een waterpomptang wrikken . Heb zelf een blokje hout onder de schroef gelegd en kon zo de waterpomptang als hefboom gebruiken . Moet er uitkomen , kan niet missen ;)
...

:^ inderdaad.
Misschien eerst nog even een klein gaatje boren in het metaal van de keerring om de schroef te centreren. Je wil niet dat die schroef de rand van je blok raakt en daar diepe sporen trekt.

Bij het plaatsen van de nieuwe heel goed opletten dat het ding er recht in gaat. Anders kan de keerring er te diep in liggen en dan moet je hem met zo'n schroef iets terugtrekken :+.
 
Laatst bewerkt:
De keering staat op zich en is geen onderdeel van het blok ( het metaal dat je ziet is van de keerring zelf ) . Uiteraard heb ik wel eerst een klein gaatje geboord (in de keerring) voordat ik de schroef erin draaide . Zorg er ook voor dat je de wand van het blok niet raakt zoals gezegd . Het kan ook zijn dat er nog een lip op de keerringrand zit die in een uitsparing in het carter valt .( is bij mijn vfr wel zo ). Dit kan het loshalen wat bemoeilijken maar uiteindelijk zal ie verliezen . Als de schroef er eenmaal inzit kan je gerust wat meer geweld gebruiken . Denk erom dat je motor niet omlazerd ;) Ging bij mij net goed namelijk .
Lijkt me geen goed idee.
Als je goed kijkt naar de foto dan zie je dat de metalen rand achter de wang van de keerring onderdeel is van het blok, althans zo lijkt het.

De foto van de metalen ring met de dikke schroef erin zou dat metaal kunnen zijn?
 
Oh sorry, ik lees net dat die lip er niet opzit , wordt het alleen maar makkelijker van *D
De keering staat op zich en is geen onderdeel van het blok ( het metaal dat je ziet is van de keerring zelf ) . Uiteraard heb ik wel eerst een klein gaatje geboord (in de keerring) voordat ik de schroef erin draaide . Zorg er ook voor dat je de wand van het blok niet raakt zoals gezegd . Het kan ook zijn dat er nog een lip op de keerringrand zit die in een uitsparing in het carter valt .( is bij mijn vfr wel zo ). Dit kan het loshalen wat bemoeilijken maar uiteindelijk zal ie verliezen . Als de schroef er eenmaal inzit kan je gerust wat meer geweld gebruiken . Denk erom dat je motor niet omlazerd ;) Ging bij mij net goed namelijk .
 
ook al het blok rondom de keerring warm gemaakt met een verf stripper? Het kan zijn dat de keerring erin gezet is met een beetje vloeibare pakking, deze wordt zachter net als het rubber v/d keerring door het verwarmen waardoor het dan wel kan lukken.
 
Bij een oudere motor zal dat inderdaad niet makkelijk gaan. Dat rubber wordt in de loop der jaren kneiterhard. Is ook de reden dat ze gaan lekken.
 
Hmmm wat aanvullend wellicht interessant is, wordt deze keerring voor de CB750Kz alsvolgt gecodeerd:
91257425013
OIL SEAL,25X47X10

Bij de CB900 wordt ie als hetzelfde gecodeerd. (Past ook daar de carters niet anders zijn op de oliekoeler na en de grotere gaten waar de cylinders in vallen)


Echter wordt voor de CB900 bij CMS een volledige aftermarket sealset geleverd voor €25,-. Deze heb ik ook gebruikt in een CB900 blok met geen enkel negatief resultaat na 4 jaren.
90000438000: Set, Oil Seal Engine (o.e. Alternative) Honda - buy the 90000-438-000 at CMSNL

De seal heeft wel degelijk een rubber lip waarmee ie achter het carter blijft hangen. Als het blok uit het frame is, kun je door alleen het ondercarter te splitten deze vervangen. Zit ie nog in het frame, dan zou ik voor de optie gaan hem er proberen uit te krijgen en bij de nieuwe seal de lip te verwijderen en in het blok te verlijmen met een goede vloeibare pakking.
 
Doe nou niet zo moeilijk en haal het blokje uit elkaar!
Er zijn genoeg forummers die altijd zeggen dat het een kwestie van "minuutjes" is om iets te repareren, dus spreek die maar eens aan lijkt me zo.
 
shit , jammer ..... Heb ik nog een optie voor je . Men neme een glijhamer ( wordt gebruikt om deuken uit karosseriedelen te trekken ) , draai het uiteinde op de schroef en rossen maar :+ . Dat lipje houdt hem echt niet vast hoor , daar ros je zo doorheen . Lukt dat ook niet mag je mijn acethyleen brander lenen ;) [ quote]fotoman21 schreef op 30 oktober 2009 @ 21:26:
Geen succes, twee schroeven erin gedraaid en getrokken tot de motor in tripodmode stond, maar geen beweging in te krijgen. Alleen een kromme schroef.~[/quote]
 
De bewuste keerring:

full


Zo te zien rondom met een lip, die in een uitsparing van het carter valt.

Wel van rubber zo te zien. Dus met wat extra geweld de keerring er uit trekken, lip van nieuwe ring verwijderen en de ring met wat loctite op zijn plaats plakken.

Alternatief: blok splitsen, met een hoop werk en nog meer kosten voor andere pakkingen.
 
Laatst bewerkt:
De bewuste keerring:

[afbeelding]

Zo te zien rondom met een lip, die in een uitsparing van het carter valt.

Wel van rubber zo te zien. Dus met wat extra geweld de keerring er uit trekken, lip van nieuwe ring verwijderen en de ring met wat loctite op zijn plaats plakken.

Alternatief: blok splitsen, met een hoop werk en nog meer kosten voor andere pakkingen.

Ik dénk dat het nog wel (behoorlijk) zal tegenvallen om die er zo uit te krijgen :+
Als je goed kijkt, dan zie je dat het een tweezijdig uitgevoerde keerring is, dit duidt meestal erop dat er aan de andere zijde een druksmeerkanaal loopt, en diedruk mag de keerring er nimmer uit kunnen wippen.
De rand is denk ik van binnen voorzien van een staalkraagje.
Mocht je de keerring eruit krijgen, en een nieuwe zonder kraagje monteren, loop je zeerwel een érg grote kans op natte voeten, omdat de keering er waarschijnlijk na 5 minuten al uitgeperst wordt (als het niet nog veel eerder is) :P
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan