Oliekeerring voorste dynamodeksel Moto Guzzi Breva 1100

ex-motorloos

MF veteraan
28 aug 2013
2.608
1.246
Deventer
Omdat er een klein beetje vettigheid aan de voorzijde van het motorblok is, ben ik op onderzoek gegaan naar een mogelijke oorzaak.
Na het verwijderen van de kap over de dynamobehuizing, en de onderste dynamoschijf denk ik de oorzaak te hebben gevonden.

Ik verwacht dat de oliekeerring van het voorste dynamodeksel boosdoener is.

Weet een van jullie of de maat van deze keerring 22 x 35 x 7 (Viton) is?

Het zal nog wel een prutswerkje worden om de keerring te verwijderen. Iemand erg veel goede ervaringen hierin? Zelf zou ik denk ik als eerste proberen om er twee schroeven in te draaien. En die schroeven als "handvaten" gebruiken om de keerring te verwijderen.
 

Bijlagen

  • 20210429_193333.jpg
    20210429_193333.jpg
    300,1 KB · Weergaven: 39
Laatst bewerkt:
Omdat er een klein beetje vettigheid aan de voorzijde van het motorblok is, ben ik op onderzoek gegaan naar een mogelijke oorzaak.
Na het verwijderen van de kap over de dynamobehuizing, en de onderste dynamoschijf denk ik de oorzaak te hebben gevonden.

Ik verwacht dat de oliekeerring van het voorste dynamodeksel boosdoener is.

Weet een van jullie of de maat van deze keerring 22 x 35 x 7 (Viton) is?

Het zal nog wel een prutswerkje worden om de keerring te verwijderen. Iemand erg veel goede ervaringen hierin? Zelf zou ik denk ik als eerste proberen om er twee schroeven in te draaien. En die schroeven als "handvaten" gebruiken om de keerring te verwijderen.
Je doet zelf het perfecte voorstel, ik had hetzelfde "probleem" met een keerring en dacht ook dat het matig zou werken. Ging echt perfect, goeie dikke schroeven (met bolkoppen), desnoods een heel klein gaatje voorboren, erin draaien. Tang erop en dan eventueel met een hamer tegen de tang klopen zodat het als een soort slagtrekker gaat werken.
 
Ik had al geprobeerd om met de telefoon een foto te maken en in te zoomen. Scherper dan de onderstaande foto krijg ik het niet voor elkaar. Ik ben er echter niet helemaal zeker van dat er 22 x 35 x7 staat.
Voor dit soort detailopnames van dichtbij is mijn telefoon blijkbaar niet geschikt.
 

Bijlagen

  • 20210429_200229.jpg
    20210429_200229.jpg
    153,9 KB · Weergaven: 52
Zeker kan dat, maar ik heb de voorkeur om de nieuwe seal alvast op voorraad te hebben.
Direct na het verwijderen de nieuwe plaatsen werkt voor mij het meest efficient.
Je hoeft niet alles eerst weer in elkaar te zetten als je de oude er uit trekt. Ervaring met Moto Guzzi keerring verwijderen door een klein gaatje te boren en daar dan een stevige parker te draaien, trekken met een griptang. Goed te doen, de oude weer gebruiken om de nieuwe er voorzichtig in te tikken.
 
Is dat vaak de reden van lekkage? Of komt het doordat de oude keerring inmiddels kneiterhard geworden is? Bij mijn Guzzi was de grote keerring van de eindaandrijving bijna zo hard als pvc buis geworden. Moest echt een gaatje boren voordat ik er een parker in kreeg.
 
Mocht dat gebeuren is er niets aan de hand .
Achter de seal zit een grote moer daarachter een grote ring en dan nog een gehard tandwiel voor je dekrukas raakt .
zou meer bezorgt zijn op rommel in het carter dat kan vanuit het distributie deel niet naar de pan ( zit een dam tussen om de ketting in de olie te laten lopen )
 
Is dat vaak de reden van lekkage? Of komt het doordat de oude keerring inmiddels kneiterhard geworden is? Bij mijn Guzzi was de grote keerring van de eindaandrijving bijna zo hard als pvc buis geworden. Moest echt een gaatje boren voordat ik er een parker in kreeg.
In dit geval ishet een viton keeerring, viton verhard (vrijwel) niet.
Er zijn een paar keuzes, viton, nbr, of de mooiste maar meestal niet te koop; viton met Teflon oplage.
Viton; verhard niet, chemisch en temperatuur erg bestendig tegen olie ed maar mechanisch niet erg goed en bij drooglopen gaan ze vrijwel meteen stuk, dat is te verbeteren door richting groefjes aan te brengen in de keerring die smeermiddel naar de lip transporteert, de keerring word daarmee alleen geschikt voor 1 draairichting, in de andere verkeerde richting gaat hij onmiddellijk stuk wegens drooglopen.
De faalmode van viton; gaat mechanisch stuk,de scherpe afdichtings rand word een vlakje, gaat zweten maar word niet erger.
Nbr; mechanisch superieur maar beperkt geschikt bij hoge temperaturen, verliest dan zijn weekmakers waardoor nbr uithard en zijn veerkracht verliest, bij sommige synthetische smeermiddelen kan het smeermiddel de weekmakers uit het nbr oplossen waardoor het uithard.
De faalmode van nbr; het rubber word keihard, krijgt micro scheurtjes en gaat lekken dat steeds etger word tot er hele stukjes rubber uit vallen en de olie er uit giert.

de mooiste oplossing voor krukas keerringen is een viton keerring met op het loopvlak een laagje opgelijmde teflon(ptfe), het beste van twee werelden, de bestendigheid van viton en de mechanische loop eigenschappen van teflon, duur(40-50 eu/ps) en niet universeel verkrijgbaar, de kruktap moet minimaal #56-58 Hrc oppervlakte hardheid hebben anders slijt de teflon een groef in de kruktap, als ze er niet origineel in zitten zul je zelf moeten gaan zoeken, levensduur is vrijwel oneindig.

b06eaa8d9e72139cbe62340ab78fef24.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik had het over de originele Viton ring die dus wel veel harder was na 14 jaar. Theorie/ praktijk.
De vraag is of dit dan een viton was?, vaak worden er naderhand wijzigingen aangebracht zoals een mod van nbr naar viton, de kleur aan sich zegt overigens niet echt wat, bruin of groen is vaak wel viton maar dat hoeft nier persee, er is ook bruine en groene nbr.
En dan is viton er ook nog in soorten en kwaliteiten, het origineel van dupon word niet vaak gebruikt het is meestal dan ook generische fpe en die is toch wat minder dan het origineel net zoals generische ptfe meestal niet zo goed is als echte teflon van dupont.
 
Terug
Bovenaan Onderaan