Oliekeerring voorste dynamodeksel Moto Guzzi Breva 1100

ex-motorloos

MF veteraan
28 aug 2013
2.624
1.260
Deventer
Omdat er een klein beetje vettigheid aan de voorzijde van het motorblok is, ben ik op onderzoek gegaan naar een mogelijke oorzaak.
Na het verwijderen van de kap over de dynamobehuizing, en de onderste dynamoschijf denk ik de oorzaak te hebben gevonden.

Ik verwacht dat de oliekeerring van het voorste dynamodeksel boosdoener is.

Weet een van jullie of de maat van deze keerring 22 x 35 x 7 (Viton) is?

Het zal nog wel een prutswerkje worden om de keerring te verwijderen. Iemand erg veel goede ervaringen hierin? Zelf zou ik denk ik als eerste proberen om er twee schroeven in te draaien. En die schroeven als "handvaten" gebruiken om de keerring te verwijderen.
 

Bijlagen

  • 20210429_193333.jpg
    20210429_193333.jpg
    300,1 KB · Weergaven: 39
Laatst bewerkt:
De vraag is of dit dan een viton was?, vaak worden er naderhand wijzigingen aangebracht zoals een mod van nbr naar viton, de kleur aan sich zegt overigens niet echt wat, bruin of groen is vaak wel viton maar dat hoeft nier persee, er is ook bruine en groene nbr.
En dan is viton er ook nog in soorten en kwaliteiten, het origineel van dupon word niet vaak gebruikt het is meestal dan ook generische fpe en die is toch wat minder dan het origineel net zoals generische ptfe meestal niet zo goed is als echte teflon van dupont.
Je hebt gelijk, die van mij was hard. 😂 👍
 
Bedankt allemaal voor de input.

De status op dit moment is:
- Lokale dealer heeft de originele guzzi keerring niet op voorraad, moet worden besteld. Levertijd minimaal een week.
- Lokale keerringenshop heeft een generieke 22x35x7 Viton ook niet op voorraad, maar kan er de eerstvolgende werkdag wel zijn.
- mbv twee parkerschroeven is de originele keerring er met verrassend weinig moeite uitgekomen
- Eerste inspectie van de as levert geen visueel geen beschadigingen oid op, maar daar ga ik op een later moment nog wat meer inspectie-tijd insteken.
- De generieke keerring is besteld.
- De originele keerring is tussen de afdichtlippen voorzien van groeven. Eenrichtingskeerring daarmee. Of door verkeerd om draaien de keerring stuk is gegaan (een defecte keerring is de oorzaak van de lichte lekkage, ga ik nu nog vanuit) betwijfel ik. Want er zit geen achteruitversnelling op de motor.

Verder: de originele keerring lijkt wel speciaal, en ook enkel, door Cortecto voor de Guzzi gemaakt te zijn. De codering op de keerring doet in vrijwel alles aan de codering van een Corteco-keerring denken: b1bavislrdx7 Maar met die codering krijg in online geen passend zoekresultaat..
 
Hulp, zoals jij het noemt, is natuurlijk prima. Voor als er een probleem is. Dat probleem is er niet meer. Ik zie het dan ook anders als jou.

Onnodig schelden, en dan vooral online, is niet gewenst. N. Holgerson denkt daar anders over. En daar reageer ik op.
Ik ben niet boos of geërgerd, alleen duidelijk wat ik van vind.
N. Holgerson vond jou daardoor een aansteller, is dat schelden? Ik hoop dat je onderdeel snel binnen is zodat je weer kunt rijden.
 
Als je die keerring met twee erin gedraaide schroeven uit zijn positie moet trekken...
Hoe krijg je de nieuwe dan zonder beschadigingen terug geplaatst??
Als ik deze vraag lees denk ik dat je het nooit zelf gedaan hebt? Het is kinderlijk eenvoudig door de soepelheid van de nieuwe keerring namelijk. De oude zit vaak al meer dan 10 a 15 jaar op zijn plaats en is dan erg hard en stug geworden. Die parkers doe je erin omdat je niet de passing en de (kruk)as wilt beschadigen.
 
Als ik deze vraag lees denk ik dat je het nooit zelf gedaan hebt? Het is kinderlijk eenvoudig door de soepelheid van de nieuwe keerring namelijk. De oude zit vaak al meer dan 10 a 15 jaar op zijn plaats en is dan erg hard en stug geworden. Die parkers doe je erin omdat je niet de passing en de (kruk)as wilt beschadigen.
Je aanname is correct.
Het was ook meer een poging om het gekat te stoppen.
Maar de moderators hadden dat blijkbaar ook in de gaten.
 
Mooie uitleg! Ik snap alleen niet wat je bedoelt met mechanisch superieur.
Nbr heeft een hele mooie elasticiteit en wrijving, het rekt mooi zoals je van een rubber zou verwachten, niet zo mooi als latex of siliconen maar wel mooi met een flauwe lang uitlopende elasticiteit modulus, nbr keerringen lopen derhalve behoorlijk soepel over een stalen gepolijste as en zijn goed bruikbaar icm vet smering als de loopsnelheid (en warmteontwikkeling) niet al te hoog is.
Nbr is dus ook goed als een aandrijfsnaar te gebruiken door zijn elasticiteit en als het droogloopt op een stalen as of in grenssmering met een klein beetje vettigheid en niet al te hoge loopsnelheid heeft het nog een heel redelijke levensduur.
Het is bovendien in een gamma aan hardheden te verkrijgen van 45-90 shore, praktisch gezien kun je daar mee een zeer licht lopende keerring maken die dynamisch millibarren afdicht tot een keiharde zwaar lopende die zonder backup ring 350 bar dynamisch dichthoud.
Alleen temperatuur bestendigheid is wat minder en sommige chemicalien, de weekmaker verdwijnt uit het rubber, word hard,gaat scheuren en lekken.
Er zijn op de basis nbr nog de nodige varianten die de specifieke bestendigheid voor een bepaalde stof of temperatuur kunnen verbeteren, vaak wel met een ander nadeel dat dan groter word, je ruilt altijd het een in voor het ander.

Viton (fpm/fkm) rekt niet zo mooi, het heeft een heel hoog gehalte vaste/harde stoffen in zich en is behoorlijk stug/hard en gedraagt zich als een gummetje, als het droogloopt vreet de scherpe afdichtingslip weg tot een plat vlak en gaat lekken, de loopweerstand droog is miserabel hoog en in volle sproeismering "acceptabel"
Er is eigenlijk maar 1 hardheid 80 shore alheowel er een gemodificeerde fpm van 75 en 100 shore is, zo zacht als nbr 70 of zelfs 45 is er echter niet.
In een statische afdichting gedraagt het zich superieur door de hoge bestendigheid tegen temperatuur en chemie(dus bv een oring die niet beweegt) maar als dynamische afdichting als keerring presteert het veel slechter dan nbr en moet goed gesmeerd worden, vet smering geeft al een lage levensduur, het moet met olie en veel.
Viton heeft weinig weekmakers, die kunnen dus ook niet verdwijnen en dus hard het vrijwel niet uit.
Als je een viton oring als snaar gebruikt knapt hij snel, de inwendige wrijving van het rubber bij vervorming zorgt er voor dat de mechanische levensduur veel lager is dan die van nbr en hopeloos slecht tov bv polyurethaan, de rubber moleculen wrijven inwendig over elkaar en slijten op tot poeder, een viton snaar verpulvert vanzelf na een tijdje.
Als je het niet persee nodig hebt vanwege temperatuur of chemie probeer je viton keerringen te vermijden.

Mechanisch superieur is pu, polyurethaan, zeer slijtvast, in bijna iedere hardheid die je wilt, zo zacht als siliconen tot keihard plastic.
Het is niet ongewoon dat bij een pu afdichting het rubber blijft en het staal weg slijt.
Pu heeft 1 nadeel, het verouderd,verhard en de-integreert behoorlijk snel door warme koolwaterstoffen(olie/vet) maar ook ozon,zuurstof , uv licht en kan bacteriegroei krijgen met water, pu afdichtingen moet je regelmatig vervangen.
 
Laatst bewerkt:
Nbr heeft een hele mooie elasticiteit en wrijving, het rekt mooi zoals je van een rubber zou verwachten, niet zo mooi als latex of siliconen maar wel mooi met een flauwe lang uitlopende elasticiteit modulus, nbr keerringen lopen derhalve behoorlijk soepel over een stalen gepolijste as en zijn goed bruikbaar icm vet smering als de loopsnelheid (en warmteontwikkeling) niet al te hoog is.
Nbr is dus ook goed als een aandrijfsnaar te gebruiken door zijn elasticiteit en als het droogloopt op een stalen as of in grenssmering met een klein beetje vettigheid en niet al te hoge loopsnelheid heeft het nog een heel redelijke levensduur.
Het is bovendien in een gamma aan hardheden te verkrijgen van 45-90 shore, praktisch gezien kun je daar mee een zeer licht lopende keerring maken die dynamisch millibarren afdicht tot een keiharde zwaar lopende die zonder backup ring 350 bar dynamisch dichthoud.
Alleen temperatuur bestendigheid is wat minder en sommige chemicalien, de weekmaker verdwijnt uit het rubber, word hard,gaat scheuren en lekken.
Er zijn op de basis nbr nog de nodige varianten die de specifieke bestendigheid voor een bepaalde stof of temperatuur kunnen verbeteren, vaak wel met een ander nadeel dat dan groter word, je ruilt altijd het een in voor het ander.

Viton (fpm/fkm) rekt niet zo mooi, het heeft een heel hoog gehalte vaste/harde stoffen in zich en is behoorlijk stug/hard en gedraagt zich als een gummetje, als het droogloopt vreet de scherpe afdichtingslip weg tot een plat vlak en gaat lekken, de loopweerstand droog is miserabel hoog en in volle sproeismering "acceptabel"
Er is eigenlijk maar 1 hardheid 80 shore alheowel er een gemodificeerde fpm van 75 en 100 shore is, zo zacht als nbr 70 of zelfs 45 is er echter niet.
In een statische afdichting gedraagt het zich superieur door de hoge bestendigheid tegen temperatuur en chemie(dus bv een oring die niet beweegt) maar als dynamische afdichting als keerring presteert het veel slechter dan nbr en moet goed gesmeerd worden, vet smering geeft al een lage levensduur, het moet met olie en veel.
Viton heeft weinig weekmakers, die kunnen dus ook niet verdwijnen en dus hard het vrijwel niet uit.
Als je een viton oring als snaar gebruikt knapt hij snel, de inwendige wrijving van het rubber bij vervorming zorgt er voor dat de mechanische levensduur veel lager is dan die van nbr en hopeloos slecht tov bv polyurethaan, de rubber moleculen wrijven inwendig over elkaar en slijten op tot poeder, een viton snaar verpulvert vanzelf na een tijdje.
Als je het niet persee nodig hebt vanwege temperatuur of chemie probeer je viton keerringen te vermijden.

Mechanisch superieur is pu, polyurethaan, zeer slijtvast, in bijna iedere hardheid die je wilt, zo zacht als siliconen tot keihard plastic.
Het is niet ongewoon dat bij een pu afdichting het rubber blijft en het staal weg slijt.
Pu heeft 1 nadeel, het verouderd,verhard en de-integreert behoorlijk snel door warme koolwaterstoffen(olie/vet) maar ook ozon,zuurstof , uv licht en kan bacteriegroei krijgen met water, pu afdichtingen moet je regelmatig vervangen.
Wauw, wat een uitgebreide en duidelijke uitleg. Erg bedankt! Zeer interessant
 
Terug
Bovenaan Onderaan